Vissa av Netflix-Witchers författare "ogillade" och "hånade" böckerna och spelen

Robot
Vissa av Netflix-Witchers författare "ogillade" och "hånade" böckerna och spelen

Låter som en sisådär förutsättning.

#netflix, #the-witcher


Medlem

Med tanke på hur mycket skräp NF har producerat så blir det nog att nicka lite instämmande... och sucka. Är de så pengakåta att de då inte kan tacka nej istället och låta någon som faktiskt vill göra det istället? urk.

Medlem

Det här är väl tyvärr nästan standard i dagens Hollywood?
Manusförfattare som tror att de kan skriva mycket bättre än vad skaparen av IP:t gjorde och ändrar om i stort sett allt efter deras egna bild...

Medlem

Netflix är skit så är inte direkt förvånad, synd att dom inte har gått i konkurs än.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är väl bra om alla inte är fanboys/girls, så kanske det avvärjer några magplask, men ogillandet måste ju skötas professionellt, och det här låter som folk som inte ens vill arbeta med materialet, vilket är något annat.

ZF
Medlem
Skrivet av Jozo:

Det här är väl tyvärr nästan standard i dagens Hollywood?
Manusförfattare som tror att de kan skriva mycket bättre än vad skaparen av IP:t gjorde och ändrar om i stort sett allt efter deras egna bild...

Ja, det handlar nog inte så mycket om att de hatar grundmaterialet utan om att just försöka sätta sitt eget namn över. Och det blir ganska naturligt ofta inte så lyckat.

Originalverken kan ju ofta ha värkts fram under flera decennier, och sen ska vad som i praktiken är en översättare göra en tolkning av det hela. Helst på under ett halvår.

Medlem

Låter inget vidare...

Medlem
Skrivet av Denper:

Det är väl bra om alla inte är fanboys/girls, så kanske det avvärjer några magplask, men ogillandet måste ju skötas professionellt, och det här låter som folk som inte ens vill arbeta med materialet, vilket är något annat.

Absolut bra att folk tycker olika och är villiga att stå för det, men jag tycker definitivt att om man ska arbeta på en adaption av ett verk så ska man åtminstone tycka om originalet. Känns inte bara hånfullt utan rent idiotiskt om folk som t.ex. arbetar med Witcher serien avskyr böckerna.

Oavsett vad som stämmer i detta fall så verkar ju serien vara riktigt populär och av vad jag hört så återger den böckerna åtminstone hyfsat. Så helt fel har det ju inte blivit i detta fall.
Annat var det med travestin "Foundation" som Apple släppte förra hösten...Har ingen aning vad det teamet tycker om Asimovs böcker, men serien har absolut INGET gemensamt med dem förutom några namn.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Låter i sig inte mer än rätt eftersom att författaren själv har kritiserat och gjort narr av spelserien. Kan säga så mycket som att spelen hookade mig, trean är ett av mina absoluta favoriter genom tiderna, böckerna lärde jag mig att tycka om efter en tid och serien på Netflix, vad ska man säga egentligen, det kändes bara tomt, rakt av. Försökte tre, fyra gånger att hålla mig kvar hela säsongen men det kändes inte givande för fem öre. Tar gärna en animerad version dock, "Nightmare of the wolf" var galet bra i jämförelse.

Medlem

Personligen tycker jag väldigt mycket om spelen av andra orsaker än en superfängslande huvudstory eller finstämt välmejslade huvudkaraktärer. Själva grundploten i TW3 exempelvis är ju rätt "meh" tycker jag och Geralts grymtande one-liners framstår ibland som tagna direkt ur en 80-tals actionfilm med Arnold eller Stallone, MEN vilket spel alltså! Som spel är det ju fantastiskt! Här är det helheten som gäller (i alla fall 2 :an och 3:an) och i sin genre nästan oöverträffat bra! Men kan man trots det göra sig lustig över spelens svagheter som faktiskt finns där? Absolut! Betyder det att man inte har respekt för dem? Nä, definitivt inte. Snarare tvärtom, styrkan ligger i utförandet. Vad gäller böckerna gav jag upp några kapitel in i "The last Wish". Glad att serien inte apat efter den i alla fall men smaken är som baken, någon annan kanske älskar det? Jag gillade Netflix-serien trots alla tillkortakommanden och tyckte de lyckades balansera Geralts "corny" grymtande på ett bra och underhållande sätt som definitivt känns igen i TW3. Jag tror kanske inte man bör dra för stora växlar på en inblandad persons uttalande om hur det låg till i manusutvecklingen, det är ju subjektivt hur man uppfattar saker som bra eller dåliga som sagt.

Medlem

Märks ju på kvaliten på serien att det är inkompetenta när det kommer till Witcher...är ju en ganska medioker serie i mina ögon. Känns low budget rakt igenom.

Medlem

Blir mörkrädd av att läsa folks kommentarer i den här tråden. Kan vi få lite trevligare ton kanske? Tack!

Tror även inte det är exklusivt manusförfattare att ogilla det man jobbar på. Skulle tro att de blivit placerade där av någon skrivarpool och inte valt själva.

Medlem

Att moderna adaptioner och bearbetning av gamla ip'n genomsyras aven socio-politisk agenda går inte att förneka. Det är bara att titta på valfritt ip så hittar man intervjuer där skaparna babblar om hur det är viktigt att deras show "reflekterar världen som den är", eller "reflect the world we live in" som de alla säger, ord för ord.

Detta blir ett problem när de ursprungliga verken aldrig var menad att reflektera "vår värld" från första början, och klingar falskt. Och det trampar hela konceptet av verklighetsflykt, på tårna.

Medlem

Om ni skiter i mainstream media och letar lite så hittar ni faktiskt bra serier, filmer, böcker och spel som är utvecklade av folk med passion och kreativitet. Där dagens agenda och politik helt ignoreras. Där man utvecklar det man vill utveckla.
Detta hittar ni inte hos Netflix/EA/Disney osv.
Våga gå vidare.

Medlem

Hoppas dom förstår vi vill se the witcher ifrån böckerna/ spelen och inte "deras" vision av böckerna/spelen.

Redaktör

Tråd rensad.

Snacka gärna om The Witcher, hur bra/dåligt företag och författare tolkar böckerna/spelen osv., men håll schysst ton och smeta inte politiska stämplar på andra..


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om ni skiter i mainstream media och letar lite så hittar ni faktiskt bra serier, filmer, böcker och spel som är utvecklade av folk med passion och kreativitet. Där dagens agenda och politik helt ignoreras. Där man utvecklar det man vill utveckla.
Detta hittar ni inte hos Netflix/EA/Disney osv.
Våga gå vidare.

Alltid lika humoristiskt med sådana här kommentarer.

Du skriver vitt och brett om var man INTE hittar bra serier. Vilket är ironiskt med tanke på att Netflix/EA/Disney har levererat flertalet bra serier/spel. Modern Warfare serien är inte superpopulär för att den är dålig (betyder dock inte att jag gillar den). Allt kan givetvis inte glädja alla, det kallas att alla utgår utifrån sin egna smak, men att påstå att "mainstream media" bara har skit är direkt fel.

Dessutom så skrivs det alltid "man hittar dom någon annanstans..." Länka gärna. Upp till bevis. Skicka oss till den magiska sidan där det tydligen finns 100% enbart bra serier. Världen väntar alltid på ett resultat. Inte ett barnsligt påstående.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

Hoppas dom förstår vi vill se the witcher ifrån böckerna/ spelen och inte "deras" vision av böckerna/spelen.

Du skriver böckerna/spelen och glömmer att spelen är en egen vision av witcher-världen, så är det böckerna eller spelen det ska följa?

Såklart att serieskaparna ska kunna, och redan har gjort sin egen version av världen, det går aldrig och kanske aldrig bör göras en perfekt kopia av orginalmaterialet.

Till och med sagan om ringen filmerna ändrade en del för att det skulle flyta eller fungera bättre.

Och nu är ju redan två säsonger av witcher-serien ute och vi vet att vad de gjort har fungerat bra.

eld
Medlem

Och till alla som beklagar sig:

Precis allt ni älskar, i uppföljare, remakes, eller saker som har flyttat mellan olika media har gjorts av bland annat folk som inte är fans eller kanske inte gillar källmaterialet.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Alltid lika humoristiskt med sådana här kommentarer.

Du skriver vitt och brett om var man INTE hittar bra serier. Vilket är ironiskt med tanke på att Netflix/EA/Disney har levererat flertalet bra serier/spel. Modern Warfare serien är inte superpopulär för att den är dålig (betyder dock inte att jag gillar den). Allt kan givetvis inte glädja alla, det kallas att alla utgår utifrån sin egna smak, men att påstå att "mainstream media" bara har skit är direkt fel.

Dessutom så skrivs det alltid "man hittar dom någon annanstans..." Länka gärna. Upp till bevis. Skicka oss till den magiska sidan där det tydligen finns 100% enbart bra serier. Världen väntar alltid på ett resultat. Inte ett barnsligt påstående.

Vad arg du blev. Klev jag dig på tån? Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt.
Jag säger bara att man bör sluta vara så van vid de stora bolagen. Letar man kan man hitta mycket bra från andra håll.
Det finns inget fel med mitt påstående.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vad arg du blev. Klev jag dig på tån? Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt.
Jag säger bara att man bör sluta vara så van vid de stora bolagen. Letar man kan man hitta mycket bra från andra håll.
Det finns inget fel med mitt påstående.

Länka då. Upp till bevis.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Länka då. Upp till bevis.

Jag tänker inte sitta och leta på en massa länkar bara för att du ska få prove a point.
Men om du verkligen är intresserad så berätta vad du är intresserad utav så kan jag leta på rekommendationer.
Skicka som PM så slipper vi kladda ned tråden ytterligare eftersom vi redan fått en varning.
Kanske kan vi göra en separat tråd om det senare!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vad arg du blev. Klev jag dig på tån? Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt.
Jag säger bara att man bör sluta vara så van vid de stora bolagen. Letar man kan man hitta mycket bra från andra håll.
Det finns inget fel med mitt påstående.

Skrivet av Ruskendrul:

Länka då. Upp till bevis.

Yes väntar förväntansfullt
Sugen på nå nytt bra 🤞🙂🤞


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Yes väntar förväntansfullt
Sugen på nå nytt bra 🤞🙂🤞

Jag ser också fram emot dessa magiska producenter av serier och spel som vi NPCer har missat.

Ska kötta hela helgen så fort länkarna börjar ramla in.

Medlem

Det märks, för serien suger massiv dase. Har bara lyssnat på en av böckerna, var väl helt ok. Witcher 3 är hur bra som helst.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Länka då. Upp till bevis.

Skrivet av Molotov:

Yes väntar förväntansfullt
Sugen på nå nytt bra 🤞🙂🤞

Skrivet av Moortis:

Jag ser också fram emot dessa magiska producenter av serier och spel som vi NPCer har missat.

Ska kötta hela helgen så fort länkarna börjar ramla in.

Kort med idiotiskt svar: Ni hittar det på nätet. Bara söka efter det ni är intresserade utav och sedan läsa om det. Det finns liksom inte samlat på EN plats. Det skrev aldrig.

Längre svar;

Jag har inga listor eller länkar. Men jag kan rekommendera det jag personligen gillat på senaste tiden inom varje kategori.
Om det är något som inte verkar så intressant för mig så skiter jag helt i det. Tex Rings of Power. Jag gillade verkligen de gamla Sagan om Ringen filmerna och skulle väl säga att jag är ett stort fan av de filmerna och världen. Böckerna försökte jag läsa men det var lite svåra då jag var i ung ålder då. Jag kunde direkt se att Ring of Power inte är den "Sagan om Ringen" världen jag gillade så därför har jag inte heller kollat på denna serie.
Lika med Star Wars. Det är nog min favoritfranchise men det är väldigt mycket på senaste tiden från Disney som helt enkelt inte är det Star Wars jag personligen gillar. Så jag skippar detta. Bara för att något en gång var så behöver det inte längre vara. Jag tänker inte tvinga mig till att se Obi Wan serien bara för att jag gillat Star Wars. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är det jag ville få sagt med "Våga gå vidare"

Förut såg jag mycket på serier och filmer. Men det har blivit mindre på senaste åren av den enkla anledningen att det varit svårt att hitta någon som fångat mitt intresse.

Hursomhelst, här är en "lista" på relativt nya produktioner jag kan rekommendera. Sorterat efter den kategori jag spenderar mest tid med;

Spel
Elden Ring, Tales of Arise, Days Gone, Subnautica, Valheim, Control, Factorio, RE Village.

Jag skulle vilja säga att inget av dessa spel har påverkats av någon politisk agenda. Där något har justerats eller ändrats på grund av det. Här har skaparnas passion och kreativitet haft fokus.

Musik
Defacing God (the resurrection of lilith), Avantasia, Gamma Ray, Draconian, Nightwish (?), Sonata Arctica ...

Kan nog lista mycket mycket mer. Betydligt lättare att hitta musik som inte har en politisk agenda där musiken är skriven eller påverkad för att tvinga fram någon annans åsikt. Här är det skaparens passion och kreativitet som styr. De skriver exakt den musik de vill skriva.
Som värst kan jag tänka mig att ett skivbolag sagt åt dom att "gör en sån här snabb låt också" eller "göra en till ballad". Men aldrig att de påverkar musiken eller texterna.

Film
Dune, Licorice Pizza, Drive My Car, The Father, Sound of Metal, Promising Young Women, Joker, Once Upon a Time in Hollywood, Gravity.

Jag vill även säga Jordan Peeles tre filmer Get Out, Us och Nope. Men jag är rätt säker på att han har någon tanke bakom då de flesta av hans karaktärer är mörkhyade. Filmerna i sig är dock inte påverkad av detta. Han har gjort och skrivit exakt de filmer han vill göra, och de är bra.
I överlag föredrar jag filmer där regissören också är den person som skrivit filmen.
Dåligt med bra filmer på senaste åren. Jag har sett mycket från 90 och 80 talet senaste tiden.

Serier
Archive 81, True Detective, The Expanse, Mindhunter, The Haunting of, Breaking Bad, Chernobyl, Fargo, Black Mirror, Dark, Stranger Things,

Betydligt svårare med serier då det oftast är mer folk inblandande och att de sträcker sig över en längre tid med flera olika regissörer och skrivare. Alla är nog påverkade på något vis. Men jag skulle nog säga att dessa (åter igen, mina egna senaste favoriter) inte har en politisk agenda i fokus. Där storyn och det kreativa skapandet har tagit absolut största fokus.
Jag har nog under de senaste 5 åren gått från att sett 1 avsnitt per kväll till kanske 1 per vecka som bäst. Det mesta jag provat kollat på har helt enkelt inte varit bra nog.

Och som jag skrev tidigare där jag rättade mitt första inlägg lite "Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt"
Ibland släpps något bra. Men det mesta är skit.

Nu förväntar jag mig att ni totalt river sönder det jag skrivit och berättar hur fel allt är.

Medlem
Gnäll

Varför gör de inte något eget då istället för att gnälla över nån annans skapande? Verkar vara något genomgående i dagens tv-serier.
..


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kort med idiotiskt svar: Ni hittar det på nätet. Bara söka efter det ni är intresserade utav och sedan läsa om det. Det finns liksom inte samlat på EN plats. Det skrev aldrig.

Längre svar;

Jag har inga listor eller länkar. Men jag kan rekommendera det jag personligen gillat på senaste tiden inom varje kategori.
Om det är något som inte verkar så intressant för mig så skiter jag helt i det. Tex Rings of Power. Jag gillade verkligen de gamla Sagan om Ringen filmerna och skulle väl säga att jag är ett stort fan av de filmerna och världen. Böckerna försökte jag läsa men det var lite svåra då jag var i ung ålder då. Jag kunde direkt se att Ring of Power inte är den "Sagan om Ringen" världen jag gillade så därför har jag inte heller kollat på denna serie.
Lika med Star Wars. Det är nog min favoritfranchise men det är väldigt mycket på senaste tiden från Disney som helt enkelt inte är det Star Wars jag personligen gillar. Så jag skippar detta. Bara för att något en gång var så behöver det inte längre vara. Jag tänker inte tvinga mig till att se Obi Wan serien bara för att jag gillat Star Wars. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är det jag ville få sagt med "Våga gå vidare"

Förut såg jag mycket på serier och filmer. Men det har blivit mindre på senaste åren av den enkla anledningen att det varit svårt att hitta någon som fångat mitt intresse.

Hursomhelst, här är en "lista" på relativt nya produktioner jag kan rekommendera. Sorterat efter den kategori jag spenderar mest tid med;

Spel
Elden Ring, Tales of Arise, Days Gone, Subnautica, Valheim, Control, Factorio, RE Village.

Jag skulle vilja säga att inget av dessa spel har påverkats av någon politisk agenda. Där något har justerats eller ändrats på grund av det. Här har skaparnas passion och kreativitet haft fokus.

Musik
Defacing God (the resurrection of lilith), Avantasia, Gamma Ray, Draconian, Nightwish (?), Sonata Arctica ...

Kan nog lista mycket mycket mer. Betydligt lättare att hitta musik som inte har en politisk agenda där musiken är skriven eller påverkad för att tvinga fram någon annans åsikt. Här är det skaparens passion och kreativitet som styr. De skriver exakt den musik de vill skriva.
Som värst kan jag tänka mig att ett skivbolag sagt åt dom att "gör en sån här snabb låt också" eller "göra en till ballad". Men aldrig att de påverkar musiken eller texterna.

Film
Dune, Licorice Pizza, Drive My Car, The Father, Sound of Metal, Promising Young Women, Joker, Once Upon a Time in Hollywood, Gravity.

Jag vill även säga Jordan Peeles tre filmer Get Out, Us och Nope. Men jag är rätt säker på att han har någon tanke bakom då de flesta av hans karaktärer är mörkhyade. Filmerna i sig är dock inte påverkad av detta. Han har gjort och skrivit exakt de filmer han vill göra, och de är bra.
I överlag föredrar jag filmer där regissören också är den person som skrivit filmen.
Dåligt med bra filmer på senaste åren. Jag har sett mycket från 90 och 80 talet senaste tiden.

Serier
Archive 81, True Detective, The Expanse, Mindhunter, The Haunting of, Breaking Bad, Chernobyl, Fargo, Black Mirror, Dark, Stranger Things,

Betydligt svårare med serier då det oftast är mer folk inblandande och att de sträcker sig över en längre tid med flera olika regissörer och skrivare. Alla är nog påverkade på något vis. Men jag skulle nog säga att dessa (åter igen, mina egna senaste favoriter) inte har en politisk agenda i fokus. Där storyn och det kreativa skapandet har tagit absolut största fokus.
Jag har nog under de senaste 5 åren gått från att sett 1 avsnitt per kväll till kanske 1 per vecka som bäst. Det mesta jag provat kollat på har helt enkelt inte varit bra nog.

Och som jag skrev tidigare där jag rättade mitt första inlägg lite "Det jag skriver betyder inte att ALLT från den stora median är dåligt"
Ibland släpps något bra. Men det mesta är skit.

Nu förväntar jag mig att ni totalt river sönder det jag skrivit och berättar hur fel allt är.

Låt mig förenkla din värld. Utseende/hudfärg/kön/sexuell läggning gör inte en dålig serie/film/spel.
Detta förstör inte en bra berättelse. Personer utan kunskap/passion/talang gör det. Och detta gäller allt från röstskådespelare/manusförfattare/skådespelare/producenter bakom produkten... Det går inte att skylla på "vänsterpolitik".
Det är bra mer komplicerat än så!

Medlem
Skrivet av zevile:

Låt mig förenkla din värld. Utseende/hudfärg/kön/sexuell läggning gör inte en dålig serie/film/spel.

När skrev jag detta? Jag visste detta redan? Hur förenklar det min värld?
Va?

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag vill även säga Jordan Peeles tre filmer Get Out, Us och Nope. Men jag är rätt säker på att han har någon tanke bakom då de flesta av hans karaktärer är mörkhyade. Filmerna i sig är dock inte påverkad av detta. Han har gjort och skrivit exakt de filmer han vill göra, och de är bra.

Du kanske vill sitta ner en stund.

Hans filmer är extremt politiska.

Skriv svar