Inställningar Minecraft till en 7 åring

Medlem
Inställningar Minecraft till en 7 åring

Hej alla!

Minecraft är ett spel jag aldrig har rört och behöver därav er hjälp. Hjälpen som behövs är att hitta vettiga inställningar till en 7 åring som vill börja lira Minecraft. Han har aldrig spelat Minecraft och den enda tv-spels historiken han har i bagaget är Super Mario till SNES. Det är min dotters kusin och det är jag som har köpt spelet till honom på PS5an då han känner sig utanför på skolan då alla barnen leker och pratar om Minecraft, så detta är ett sätt för honom att hitta lite mer gemenskap med dom andra barnen. Han kollar på YouTube för att kunna var med, men har svårt att sätta det i realitet om han inte upplever det själv.

Det är det vanliga Minecraft jag har köpt till PS5an och när jag startar upp det så uppstår en stor förvirring när man ska välja inställningar till min värld: Vad fasiken ska jag välja? Och vad passar just en 7 åring med liten erfarenhet av TV-spel?
När det gäller våld så kan man ta med lite då han älskar exempelvis barnvänliga Jurassic Park och hur de ibland äter folk.

Så vad har ni för tips? Han kommer och besöker oss på lördag och min ambition är att ha lärt mig grunderna och inställningarna till dess.

Ni som kommer med tips hjälper en 7-åring att vara med på Tv-spels snacket och lekarna på skolgården och han kommer med stor sannolikhet känna en större samhörighet

Tack!

Medlem

Enklast är att välja kreativ läget och peaceful. Då behöver man inte äta för att överleva och det finns inga monster. När man sen vant sig lite vid spelet så kan man börja testa överlevnadsläget och lägga till monster.

Medlem

Börja med creative och fokusera på byggandet först.
Sen kan du alltid ändra till survival-läget när grabben är bekväm med kontrollerna.

Lycka till och ha så kul!

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Enklast är att välja kreativ läget och peaceful. Då behöver man inte äta för att överleva och det finns inga monster. När man sen vant sig lite vid spelet så kan man börja testa överlevnadsläget och lägga till monster.

Tack. Skall absolut kika på det och se över det lite, man kanske fastnar för spelet själv

Medlem

Du får hemskt gärna dela med dig av din och kusinens sons fortsatta resa och hur det var att komma in som ny spelare.

Jag är en av utvecklarna på Mojang och väldigt intresserad av att höra hur det gick för er!
Hur lärde ni er spelet? Något ni fastnade på? Ris, ros eller allmän feedback?

Hoppas ni får en fantastisk gemensam upplevelse, lycka till och välkommen till Minecraft-communityt 😊

Medlem

Har låtit båda mina barn spela Minecraft, 3 och 5 år. Creative och peaceful har jag ställt in till dem. Tror också jag ändrade att det endast är dag. Blev förvånad hur fort dom lärde sig allting utan några instruktioner. Gav dem bara kontrollerna och fria tyglar. Även spännande att se vad för typ av skapelser de byggde.

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Tack. Skall absolut kika på det och se över det lite, man kanske fastnar för spelet själv

Absolut. Jag började själv lira spelet iom min son börja spela det. Minecraft är för alla. Jag är 36 och klarade ut Enderdraken för första gången förra sommarn. Så man definitivt säga att jag fastnade själv.

Min minsta grabb började lira MineCraft när han var 3-4 år. Då ställde storebrorn in Kreativt läge och berättade kontrollerna. De tog nog mindre än en 5-15 minuter innan han kunde gå, bygga och rasera saker. Sen har lillebror gått till storebror för att lära sig mer och mer allteftersom.

Idag är min minsta grabb 5 år och bygger avancerade grejer med redstone såsom hissar och diverse ”security house”. Det är ofta grejer han hittar och kopierar ifrån youtube. Själv har jag knappt rört redstones så jag hänger inte alls med i hur han bygger. Det är inte heller alltid som storebror kan hjälpa lillebror i en handvändning. Så ibland händer det att bröderna sätter sig och felsöker tillsammans och dubbelkollar med youtube-guiden. Det är inte jätteofta men fint när det händer.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Billyballong:

Du får hemskt gärna dela med dig av din och kusinens sons fortsatta resa och hur det var att komma in som ny spelare.

Jag är en av utvecklarna på Mojang och väldigt intresserad av att höra hur det gick för er!

Hoppas ni får en fantastisk gemensam upplevelse, lycka till och välkommen till Minecraft-communityt 😊

Ni kan lägga in stöd för kontroller i Java utgåvan också så hade min 7åring blivit jättenöjd

Medlem
Skrivet av Billyballong:

Goder afton och tack för ditt inlägg.

Här kommer min reflektion efter att vi satt i ungefär 2 timmar:

Dagarna innan så småprovade jag spelat för att lära känna kontrollerna, men även de olika inställningarna på spelet. Inställningarna gick jag efter rekommendationer som jag fick i den här tråden och det tackar jag för. När han fick börja spela så insåg jag snabbt en problematik: Han har aldrig använt en kontroll med en höger- och vänsterspak innan och detta var en utmaning hur han orienterade sig. De första 15-20 minutrarna fick jag hjälpa honom hur man inte kollade rakt ner i marken eller rakt upp i luften Lite underhållande faktiskt men ändå gulligt att se att när han ville gå rakt fram så tryckte han framåt på båda spakarna. Får att gå kanske man kunde ta hjälp av pilarna istället för spaken? (Sidleds, rakt fram osv) Något vi aldrig testade faktiskt.
Efter en 15-20 minuter gick det bättre med orienteringen..... Om han stod helt stila.

Vi körde ju kreativt läge och som jag förstår det som så kan man flyga, för han hamnade i det flygande läget konstant så va tvungen att ta ner honom på jorden titt som tätt. Detta var kul, men han ville mer vara nere på jorden.

Med problematiken att orientera sig så uppstod en frustration hos honom: Att bygga. Han hade svårigheter att placera bitarna där han ville och ibland råkade han förstöra än att bygga, även det skapade en liten frustration hos honom som släppte snabbt när han fick rätt bit på rätt plats.

Det han tyckte var mest underhållande när vi satt, och det lättaste, var faktiskt att slå sönder både djur och natur Under dessa 2 timmarna vi satt placerade han ut kanske 25-30 bitar men tog nog bort över 100 och hade ihjäl cirka 20 kreaturer.

Han hade sjukt kul i spelet och ville direkt prata med sina kompisar i skolan om sin upplevelse hur han överlevde den stora lavafloden (Han var ju odödlig, men det tror jag han inte snappade upp)

Allmänt feedback:
-Kontrollerna till barn. Går det att ändra i Ps5an?
-Kanske jag som inte läste riktigt, men förklaring till inställningarna innan man skapar världen.
-PETA kommer inte gilla den här grabben....

Tack för din tid

1
Skriv svar