Asus Steam Deck-utmanare verkar kosta 699 dollar

Medlem
Skrivet av Evilof:

En liten fråga.
Hur lätt/svårt är Steamdeck (och ev den här) att liksom docka och ha som en stationär enhet?
Min PC är tusen år gammal. Om man enkelt kan trycka in USB-sladdar från tangentbord, mus och en monitorkabel liksom.

Och kan man casta upp på TVn när man spelar?

De flesta USB C hubbar bör funka utan problem till Steam deck. Chromecast skulle kanske gå med någon tredjepartsapp som castar hela desktop men kommer ha alldeles för stort lagg för att vara spelbart.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Fattar inte hur man kunde skita i trackpads, man behöver ett vettigt mus alternativ på en handheld pc dels för att pilla i desktop eller musbaserade spel, där har steam deck lyckats hur bra som helst tack vare sin tidigare erfarenhet med steamcontroller.

Bränt igenom 40 timmar wartales på decken tex och typ 120 timmar underrail, hoppas på att ge mig på baldursgate 3 när det släpps senare i år, skulle ju inte gå bra alls på den där.

För mig har asus prylen redan förlorat, jag vill kunna surfa på den vettigt och spela musbaserade spel, prestanda i all ära.
Säkert en upgrade för alla som bara kör kontroll baserade spel.

De struntade väl i dem för att de är menlösa i gamingsammanhang ändå.
Visst, att navigera Windows skrivbordet kan ju vara bra att ha det till antar jag, men att faktiskt spela simulerad mus-kontroll med en touch/trackpad är ju helt oanvändbart och något de borde ha tagit bort på Steam Deck till förmån för en mer kompakt konsol.

Medlem
Skrivet av Majoren:

De struntade väl i dem för att de är menlösa i gamingsammanhang ändå.
Visst, att navigera Windows skrivbordet kan ju vara bra att ha det till antar jag, men att faktiskt spela simulerad mus-kontroll med en touch/trackpad är ju helt oanvändbart och något de borde ha tagit bort på Steam Deck till förmån för en mer kompakt konsol.

Dillar du om, finns bokstavligt talat hur många pc spel som helst som är musbaserade. "gamingsammanhang" geez, uhm va?.
Trackpadsen på steamdeck fungerar mycket bra som substitut, har över 200 timmar i olika musbaserade spel.

Dessutom så används dom till vad som helst i andra spel, man kan binda dom till vad man vill, virtuella menyer, dpads, you name it.

I övrigt är det ju ett måste om man nu inte bara vill vara fast i att bara spela dom spelen som har native controller support vilket i sig är rätt så hämmande om vi nu ska tala om Pc "gamingsammanhang"....

Det lyfter decken från att vara en handhållen konsol, som du kallar det. Till en handhållen PC vilket det är, tack och lov.

Medlem

Jag använde trackpadsen i början innan jag skaffade en dockningsstation för att gå in i window mode/Linux och installera massa saker på min Steam deck. Det går bra att använda även om det inte är lika skönt som en native mus. Ska man göra något snabbt så är det jäkligt skönt att ha till hands, så big fail att de inte har trackpad på denna. Antar att man får använda touchen på skärmen i så fall om man ska trycka på något i windows 11 likt en surfplatta.

Vem vet, kanske till och med folk skaffar såna där pennor att navigera med.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Dillar du om, finns bokstavligt talat hur många pc spel som helst som är musbaserade. "gamingsammanhang" geez, uhm va?.
Trackpadsen på steamdeck fungerar mycket bra som substitut, har över 200 timmar i olika musbaserade spel.

Dessutom så används dom till vad som helst i andra spel, man kan binda dom till vad man vill, virtuella menyer, dpads, you name it.

I övrigt är det ju ett måste om man nu inte bara vill vara fast i att bara spela dom spelen som har native controller support vilket i sig är rätt så hämmande om vi nu ska tala om Pc "gamingsammanhang"....

Det lyfter decken från att vara en handhållen konsol, som du kallar det. Till en handhållen PC vilket det är, tack och lov.

Musbaserade kontroller fungerar illa på konsol, och på Steam Deck. Trackpads hjälper inte på den fronten, de är ett uselt substitut för mus härrörande från laptops för att det ska gå någorlunda att navigera windows utan att ha med sig en mus.
Funkar OK för att navigera skrivbordet, helt kasst för att game:a med. Vi snackar precision och känsla jämförbar med att navigera Mario med pekpenna på Nintendo DS..
Det är lite akilleshäl med Steam Deck och andra bärbara konsol-PC, Steamspelen utan gamepadstöd blir närmast outhärdliga. Men hoppas på generellt bättre gamepadstöd på PC framöver, valmöjligheter är ju bra..

Medlem
Skrivet av lonian:

Vem vet, kanske till och med folk skaffar såna där pennor att navigera med.

Nja, har använt stylus på Switchen och en äldre surfplatta jag hade förut, de fungerar dessvärre ganska dåligt som jag upplevde det när det gäller kapacitiv touch, det blir samma precision med fingret som också registreras mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, har använt stylus på Switchen och en äldre surfplatta jag hade förut, de fungerar dessvärre ganska dåligt som jag upplevde det när det gäller kapacitiv touch, det blir samma precision med fingret som också registreras mycket bättre.

Jag har också använt touch stylus penna på min Switch till Mario maker och tycker det fungerar mycket bättre än med handkontrollern eller fingret.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Musbaserade kontroller fungerar illa på konsol, och på Steam Deck. Trackpads hjälper inte på den fronten, de är ett uselt substitut för mus härrörande från laptops för att det ska gå någorlunda att navigera windows utan att ha med sig en mus.
Funkar OK för att navigera skrivbordet, helt kasst för att game:a med. Vi snackar precision och känsla jämförbar med att navigera Mario med pekpenna på Nintendo DS..
Det är lite akilleshäl med Steam Deck och andra bärbara konsol-PC, Steamspelen utan gamepadstöd blir närmast outhärdliga. Men hoppas på generellt bättre gamepadstöd på PC framöver, valmöjligheter är ju bra..

Håller med förgående, du dillar.
Trackpadsen är mycket bra och användbara på Steam deck i många olika områden.
Trackpadsen på steamdeck är dessutom inte att jämföra med sådana på en laptop utan simulerar nästan mer en trackball.

Stor miss att inte ha detta på asus ally. Windows navigeringen skulle gått jävligt mycket bättre då än vad det kommer göra nu dessutom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har också använt touch stylus penna på min Switch till Mario maker och tycker det fungerar mycket bättre än med handkontrollern eller fingret.

Jo, också använt stylus till det och Brain Training på Switchen. Förstås kan du haft en bättre pennmodell, men jag tycker det ger mycket bättre känsla med fingrarna för det blir bättre friktion, händer också ofta att skärmen inte registrerar penntryck.

Skrivet av Molotov:

Håller med förgående, du dillar.
Trackpadsen är mycket bra och användbara på Steam deck i många olika områden.
Trackpadsen på steamdeck är dessutom inte att jämföra med sådana på en laptop utan simulerar nästan mer en trackball.

Stor miss att inte ha detta på asus ally. Windows navigeringen skulle gått jävligt mycket bättre då än vad det kommer göra nu dessutom.

Ja, windows hade ju kunnat vara bättre för touch, men ärligt talat så kommer förmodligen en analogspak vara minst lika bra som en touchpad. Nä, den är väl snarare lik touch pad på Dual shock 4 på PS4, vilken också var en rätt hopplös "uppfinning". Trackpads bygger sin muskelfeedback på faktisk fysisk rörelse, det är inget man kan simulera med lite rumble under en touchpad, precis som en touchpoad inte kan simulera en mus heller. Så just den var det nog klokt av Asus att de hoppade, bättre tycker jag satsa på lite kompaktare design och den mer logiska placeringen av knapparna och spaken.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, windows hade ju kunnat vara bättre för touch, men ärligt talat så kommer förmodligen en analogspak vara minst lika bra som en touchpad. Nä, den är väl snarare lik touch pad på Dual shock 4 på PS4, vilken också var en rätt hopplös "uppfinning". Trackpads bygger sin muskelfeedback på faktisk fysisk rörelse, det är inget man kan simulera med lite rumble under en touchpad, precis som en touchpoad inte kan simulera en mus heller. Så just den var det nog klokt av Asus att de hoppade, bättre tycker jag satsa på lite kompaktare design och den mer logiska placeringen av knapparna och spaken.

Nej det är inte som trackpad på playstationkontrollen heller. Det ör som Steam kontrollen.
Den simulerar mer en trackball som jag sa både i rörelse och hur den fungerar med hur den haptiska feedbacken känns när man använder den.
Sen att den fungerar även som en dpad, är tryckkänslig osv gör den än bättre.

Det finns många spel där en snabb mouse input är att föredra än att bläddra med kontrollen. PC har nämligen den funktionen oftast, sömlöst skiftande mellan mus, tangentbord, handkontroll. Därför man på steam decken kan binda knappar till tangenter med kombinationer och använda i spel också.

Det är en MISS av asus och ett stort plus för steam deck.
Oavsett om man Använder det ofta eller sällan så är det bra funktion att ha, har man inte använt så förstår jag att man inte ser fördelen och uttalar sig som du gör.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte som trackpad på playstationkontrollen heller. Det ör som Steam kontrollen.

Antar att du använt Steam kontrollern, den missade jag.
Men folk har väl sagt att Steam kontrollern hade ännu skönare track pads än på Steam deck? Att det var bättre force feedback eller vad man ska kalla det?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Antar att du använt Steam kontrollern, den missade jag.
Men folk har väl sagt att Steam kontrollern hade ännu skönare track pads än på Steam deck? Att det var bättre force feedback eller vad man ska kalla det?

Jag har bara använt hos en kompis som hade den.
Men ja det var bättre form på kontrollens trackpads, där var ju mer meningen att alltid användas.
Steam decken är det inte huvud kontrollen så att säga så dom är mindre och förenklade. Men själva känslan och funktion när man använder är samma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, också använt stylus till det och Brain Training på Switchen. Förstås kan du haft en bättre pennmodell, men jag tycker det ger mycket bättre känsla med fingrarna för det blir bättre friktion, händer också ofta att skärmen inte registrerar penntryck.

Ja, windows hade ju kunnat vara bättre för touch, men ärligt talat så kommer förmodligen en analogspak vara minst lika bra som en touchpad. Nä, den är väl snarare lik touch pad på Dual shock 4 på PS4, vilken också var en rätt hopplös "uppfinning". Trackpads bygger sin muskelfeedback på faktisk fysisk rörelse, det är inget man kan simulera med lite rumble under en touchpad, precis som en touchpoad inte kan simulera en mus heller. Så just den var det nog klokt av Asus att de hoppade, bättre tycker jag satsa på lite kompaktare design och den mer logiska placeringen av knapparna och spaken.

Du har fel ang hur dom är, finns ingen likhet mellan klassiska laptop trackpads, ps4 dosans och decks, förstår att man tycker det är värdelöst om man tror att dom är sådana.

Precis som molotov skriver så ter dom sig som trackballs med haptic feedback, vilket ingen av dom ovanstående gör.
Den enda som har någon likhet är steamcontroller.

Det är lite komiskt att du nämner haptic feedback som "lite rumble" när många steam deck användare trott att trackpadsen fysiskt går att trycka ned, fast det bara är haptic feedback som får det att kännas så när man pressar på plattan. Det är liksom inget n64 rumble pack, det verkligen känns high-tech.

Även om asus skulle vilja, så skulle det ta tid för dom att utveckla något som står sig mot decks trackpads, iom deras erfarenhet från steamcontroller vilket valve's baseras på och förmodligen är marknadens bästa substitut till mus, att det skulle vara minst lika bra med en joystick som mus är bara ett ignorant påstående, det är ju till och med värre än en laptop-trackpad.

Varför skulle valve lägga miljoner dollar på R&D till sin steamcontroller och i förlängningen trackpads på deck om en joystick var lika bra, deras lösning fungerar bra.

Det är uppenbart att du inte har erfarenhet av själva produkten du dömer ut vilket gör "diskussionen" i sig rätt så ointressant.

Med det sagt så är ju asus enhet inte värdelös, bara att man kan glömma att lira någonting som är musbaserat utan stöd för dosor när man kör handheld.

Medlem

Hur är skärmen på denna Deck Ally då? Windows 11 finns väl på surfplatta, så kanske det fungerar just så i denna w11 version? Alltså lika smidigt som smartphone/surfplatta.

Här fifflar han runt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Saknas väl även gyro ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gillar ju ASUS ROG som gamingsegment så "villhöver" ju denna, men å andra sidan behöver jag en ny Switch för att spela Zelda om bara ett par veckor så det är huvudfokus först.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte som trackpad på playstationkontrollen heller. Det ör som Steam kontrollen.
Den simulerar mer en trackball som jag sa både i rörelse och hur den fungerar med hur den haptiska feedbacken känns när man använder den.
Sen att den fungerar även som en dpad, är tryckkänslig osv gör den än bättre.

Det finns många spel där en snabb mouse input är att föredra än att bläddra med kontrollen. PC har nämligen den funktionen oftast, sömlöst skiftande mellan mus, tangentbord, handkontroll. Därför man på steam decken kan binda knappar till tangenter med kombinationer och använda i spel också.

Det är en MISS av asus och ett stort plus för steam deck.
Oavsett om man Använder det ofta eller sällan så är det bra funktion att ha, har man inte använt så förstår jag att man inte ser fördelen och uttalar sig som du gör.

Steam kontrollen har också en trackpad av samma stil som PS4 kontrollen, dvs en kapacitiv sensor. Har absolut ingen som helst likhet med en trackball, det liknar inte fysisk rörelse för att det är rumble. Vilken mobiltelefonskärm dom helst fungerar enligt samma princip och simulerar tangentttyck och liknande enligt samma princip, betyder inte att det faktiskt känns som att knappra på ett tangentbord

Det är väl både för- och nckdel med att skippa trackpads. Fördelen med en kompaktre konsol är nog att föredra tycker jag då en trackpad ändå inte gör ett bra jobb som pseudo-mus.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Steam kontrollen har också en trackpad av samma stil som PS4 kontrollen, dvs en kapacitiv sensor. Har absolut ingen som helst likhet med en trackball, det liknar inte fysisk rörelse för att det är rumble. Vilken mobiltelefonskärm dom helst fungerar enligt samma princip och simulerar tangentttyck och liknande enligt samma princip, betyder inte att det faktiskt känns som att knappra på ett tangentbord

Det är väl både för- och nckdel med att skippa trackpads. Fördelen med en kompaktre konsol är nog att föredra tycker jag då en trackpad ändå inte gör ett bra jobb som pseudo-mus.

Verlar inte son du använt steam deck om du jämför trackpadsen med ps4 eller mobilskärm.
"Bara lite rumble".
Tyvärr du är ute och cykkar och har fel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tittar på en video när de intvervjuar utvecklarna bakom rog ally. De säger att varför de valt windows 11 är för att kunna spela alla spel man äger och för att windows 11 är det senaste uppdaterade, att det alltid finns uppdateringar till det.
Min fråga blir då, vad gör man med den när windows 12 kommer? Ska man uppgradera Rog Ally till det? Eller kommer den sitta fast i win11 och inte supportas mer efter det? Med ett os som Steam OSså blir ju aldrig OS:et utdaterat då det är byggt för maskinen.

Risk för att få malware i windows?

Sen har de siktat på att Rog ally inte skall överstiga 600 gram, så det är väl anledningen till att de inte klämt in mer tech som trackpads.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tittar på en video när de intvervjuar utvecklarna bakom rog ally. De säger att varför de valt windows 11 är för att kunna spela alla spel man äger och för att windows 11 är det senaste uppdaterade, att det alltid finns uppdateringar till det.
Min fråga blir då, vad gör man med den när windows 12 kommer? Ska man uppgradera Rog Ally till det? Eller kommer den sitta fast i win11 och inte supportas mer efter det? Med ett os som Steam OSså blir ju aldrig OS:et utdaterat då det är byggt för maskinen.

Risk för att få malware i windows?

Sen har de siktat på att Rog ally inte skall överstiga 600 gram, så det är väl anledningen till att de inte klämt in mer tech som trackpads.

https://www.youtube.com/watch?v=GLUCj4-WkBw

Ja det är en PC, det kommer ge sina för och nackdelar att köra Windows.
Man kan säkert köra Windows 10, Linux eller framtida Windows precis som man kan med en PC son hellst eller Steam deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Verlar inte son du använt steam deck om du jämför trackpadsen med ps4 eller mobilskärm.
"Bara lite rumble".
Tyvärr du är ute och cykkar och har fel.

Har du testat Dualsence på Steam deck? Hur bra fungerar touchpaden som mus jämfört med Steam deckens track pads?

Läste en kommentar på youtube

"In my personal opinion using the dualsense for a while, the trackpad is not usable as a mouse for gaming, and swiping causes it to flip out and lose it's shit. As a physical trackpad it works nice."


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har du testat Dualsence på Steam deck? Hur bra fungerar touchpaden som mus jämfört med Steam deckens track pads?

Läste en kommentar på youtube

"In my personal opinion using the dualsense for a while, the trackpad is not usable as a mouse for gaming, and swiping causes it to flip out and lose it's shit. As a physical trackpad it works nice."

Nej jag har inte provat dualsense på steam deck. Kör alltid habdhållet.
Och jag håller med trackpadsen på playstation är gimmick eller avsedda för speciell grej men slutar oftast som en "extraknapp" bara.
På Steam deck är dom faktiskt användbara och är bättre placerade
Men grejen med hela diskutionen ovan är ju att Majoren påstår att det är samma vilket det inte är på långa vägar.
Sen om dom är nödvändiga eller inte är en annan sak men på en handh0llen PC känns det som det bör ingå. Men å amdra sidan, ingen kanske kan göra lika bra som Valve.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Steam kontrollen har också en trackpad av samma stil som PS4 kontrollen, dvs en kapacitiv sensor. Har absolut ingen som helst likhet med en trackball, det liknar inte fysisk rörelse för att det är rumble. Vilken mobiltelefonskärm dom helst fungerar enligt samma princip och simulerar tangentttyck och liknande enligt samma princip, betyder inte att det faktiskt känns som att knappra på ett tangentbord

Det är väl både för- och nckdel med att skippa trackpads. Fördelen med en kompaktre konsol är nog att föredra tycker jag då en trackpad ändå inte gör ett bra jobb som pseudo-mus.

Fast du vet ju inte om steamdecks trackpads gör ett bra jobb som mus, iom att du aldrig använt, så du får väl lita på dom med erfarenhet.
Att sitta och dra svaga paralleler mellan olika enheter som inte är den vi pratar om och som har helt andra funktioner i sin mjukvara kommer inte ge dig en klarare bild utav hur dom är.

När man säger att dom ter sig som trackballs så menar man givetvis något som sitter i mjukvaran som överförs till den fysiska funktionen.

Antar att det heter trackball mode eftersom funktionen inte har några likheter med trackball's?
Du kanske har lust att förklara, så att vi inte förblir förvirrade i frågan.

Du kanske kan testa ställa in trackball mode på en ps4 dosa och en mobil och sedan återkomma med resultatet så vi vet hur det ligger till på decken och dess funktioner, det är ju ändå samma princip eller hur var det.

12
Skriv svar