Playstation Store ser ut att börja med användarrecensioner

Robot
Playstation Store ser ut att börja med användarrecensioner
Medlem
Avstängd

Aldrig fel.
Användarrecensioner har oförtjänt dåligt rykte men lär man sig sålla kan det vara väldigt använbart.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Cynisk hatt på:

Snart kommer nyheten att Sony fifflat med recensioner och tagit bort många som gett lågt betyg!

"Sony skulle ALDRIG göra så!"

https://www.cbsnews.com/news/sony-pays-for-fake-reviews/

https://brickwallpictures.medium.com/the-time-sony-faked-posi...

Medlem

Det var på tiden! Använder xbox recensionerna väldigt mycket inför köp så för egen del är detta absolut användbart

Medlem

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan funktionen stängs ned för att folk börjar klaga på recensionsbombning eller för att någon skrivit något helt enligt reglerna men någon blev kränkt.

Medlem

Ett litet steg i rätt riktning i alla fall. Större önskelista skulle inte skada heller, det är väl bara 50 spel som stöds nu.

En grej som jag saknar där efter att ha använt Nintendo eShop mycket är att det inte går att söka på utgivare. På eShopen kan man gå in på ett spel man gillar och sedan snabbt söka på vilka andra spel dom har gett ut, men det går inte på PS Store.

Medlem

Verkar jobbigt att skriva med en handkontroll...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kan skriva via appen kanske? Eller hemsidan? Annars finns det väl tangentbord man kan ansluta om man vill skriva lite längre rader. Jag använder alltid appen när jag chattar med folk exempelvis. Helt omöjligt att skriva lite längre med handkontrollen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Finns voice to text

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Finns voice to text

på svenska också?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

på svenska också?

jag har aldrig testat. Jag använder engelska när jag söker efter något klipp på youtube

Medlem

Xbox stores recensioner ser ut att vara skrivna av analfabeter, troll och/eller apor i majoriteten av gångerna.
Hoppas ni får det bättre, litar inte på de för fem öre.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det går utmärkt att koppla tangentbord och mus till konsoler nu 2024 (hör och häpna!!!). Annars kommer det säkert att fungera att skriva från en dator via din favorit-browser via PSN.... Jag tror till och med att en normalbegåvad person fixar att i nödfall att skriva en lagom lång recension med controller om nöden så kräver.

Medlem

Äntligen! Jag förstår inte att det har tagit sådan lång tid för dom att implementera det.

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb

Medlem

Saknas bara att Somy börjar följa lagen och tillåta återköp istället för att banna användare som försöker göra fler än ett återköp per konsol.

Medlem

Man får ju hoppas att det används på ett moget sätt men förmodligen är det för mycket begärt. Att ge lägsta betyg för att någon är bisexuell eller liknande faller inte innanför "mogetgränsen" i min mening.

Medlem

Tyvärr klarar ju många inte av att skriva ett vettigt omdöme, och jag gissar att 90% av alla kommer ge bottenbetyg eller toppenbetyg, och man behöver aktivt läsa förbi alla bottenomdömen pga att spelets karaktärer haft "fel" sexuell läggning eller hudfärg... Eller bottenbetyg för att storyns utveckling inte föll en spelare i smaken, oavsett hur logisk eller välberättad denna varit.

Jag uppskattar PSN för att jag slipper läsa alla dumma omdömen, snitt av stjärnor blir renare (även om dessa också innehåller massor av 1 och 5-betyg.) och mer proffsigt.

På samma sätt kan jag tycka om typ Biltemas hemsida, som helt saknar omdömen, får man själv skapa sig en uppfattning eller söka fram recensioner.
Jag söker hellre fram recensioner även på spel, där man lättare kan skapa sig en bild av om spelet passar mig eller inte.

Om man ska ha privata recensioner så hoppas jag innerligt att de rensar friskt så att vi slipper allt skräp med felstavningar och missriktat hat.

Medlem

Nämen… Tänkte precis häromdagen på att det jag gillar främst med Steam är att kunna läsa användarrecensioner. Kolla t ex på Capcoms nya artsy spel Kunitsu-gami. Det har flera mycket bra vägledande recensioner som förklarar att ”det är som att gå tillbaka till 2000-talets Capcom” och andra mycket trevliga välskrivna recensioner som förklarar mycket och i mångt o mycket ersätter behovet av att tanka ned en demo.

Vad har PSN? Jo, några stjärnor och allt som oftast en babbelfishad beskrivning från enegelska till svenska som man ständigt tvingas se utan möjlighet att PERMANENT kunna välja ENGELSKA som standardspråk på PSN Sverige.

Ett annat löjligt STORT problem med PSN är att mobilappen helt saknar både recensioner och LÄNKAR TILL LIKNANDE SPEL (som finns via PS4/PS5) vilket kännssom något fullständigt grundläggande som borde funnits i appen sedan dag 1.

Medlem

Två saker till jag kom att tänka på:

1. Användarrecensionerna kommer alltså leda till att vi kan varna varandra för utgåvor som innehåller buggar. Tell Tales Walking Dead Definitive Edition har flera grafiska buggar när det körs på PS5. Står ingenting om detta på PSN.

2. PSN:s önskelista/wishlist är buggad på så vis att du riskerar att vissa titlar där ej går att ta bort. I mitt fall: Wishlistade RAGE 2 Deluxe, Köpte RAGE 2 Standard Edition, nu har jag ett RAGE 2 Deluxe Edition i Wishlist som EJ GÅR ATT TA BORT!!
Detta i en wishlist som redan är begränsad till typ 100 titlar vilket suger.

Medlem
Skrivet av Famipan:

2. PSN:s önskelista/wishlist är buggad på så vis att du riskerar att vissa titlar där ej går att ta bort. I mitt fall: Wishlistade RAGE 2 Deluxe, Köpte RAGE 2 Standard Edition, nu har jag ett RAGE 2 Deluxe Edition i Wishlist som EJ GÅR ATT TA BORT!!

Har du provat att trycka på menyknappen med de tre prickarna till höger om titeln?

Medlem
Skrivet av Margy:

Har du provat att trycka på menyknappen med de tre prickarna till höger om titeln?

Ja.

Tydligen går det endast att radera de buggade wishlistade spelen via browser-PSN:

https://www.reddit.com/r/playstation/comments/o2ktv5/how_do_i...

1
Skriv svar