Riddick, The Darkness och jobbiga storföretag – se historien om Machinegames

Robot
Riddick, The Darkness och jobbiga storföretag – se historien om Machinegames

Första delen i Noclips dokumentär om Uppsala-studion är ute.

#indiana-jones, #machinegames, #riddick, #starbreeze, #the-darkness, #wolfenstein, #nyhetstips

Medlem

Riddick kommer jag ihåg var supercoolt som liten

Redaktör
Skrivet av Najkan:

Riddick kommer jag ihåg var supercoolt som liten

Gillade det väldigt mycket, otroligt bra spel för sin tid.

signatur
Medlem

Såg igår, superintressant!

Riddick spelade jag först i efterhand, förra året. Har åldrats lite för mycket tyvärr så gav upp. Synd att jag missade det när det begav sig.

Medlem

Och det är Vivendis fel att vi inte får fler Riddick filmer och att spelet inte är tillgängligt längre!

The Chronicles of Riddick: Espace from Butcher Bay ser fortfarande riktigt snyggt ut. Obegripligt hur snyggt det ser ut än idag och hur man fortfarande inte kan göra spel med samma skärpa eller skuggning som det.

Medlem

Älskade riddick och darkness spelen. Önskar man gör nya

Nya av dess med path tracing skulle vara helt jävla fantastiskt

Medlem

Darkness 1 och 2 var riktigt bra spel! Hade önskat vi hade fått fler.

signatur

I drank what?

Troll – skulle jag?!

Enclave hade jag faktiskt glömt bort, minns att det var riktigt coolt på sin tid, vette fan om det är det idag dock.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Mirage:

Darkness 1 och 2 var riktigt bra spel! Hade önskat vi hade fått fler.

Andra delen gjordes dock av en annan utvecklare - Digital Extremes om jag minns rätt.

Medlem

Mycket snack i podden om att dom varit i sverige ett gäng gånger, till slut fick man veta vad de gjort här.

Medlem

Gillade Enclave och kommer ihåg att dem hade lagt in ett monster/orc i en bur som snackade svenska att han va bakis som fan osv! Älskade det!

Hittade!
https://www.youtube.com/watch?v=L3jrHqvIlsE

Medlem

Så när man säger att Machinegames är gamla Starbreeze, så handlar det om 5 personer? Eller kom det fler med tiden?

Medlem
Reklam för podd

Jag brukar undvika att göra reklam för vår podd här... bortsett från tråden i forumet.
Men när FZ gör reklam för en YT kanal som gör lite samma som vi, så kanske jag skamlöst kan visa upp oss här lite granna.

Men det finns en podd som heter Spelhistoriepodden som har varit igång ett år nu.
Vi pratar om gamla datorspel, spelföretag, spel personligheter och spel företeelser.
och vi släpper nya avsnitt varannan måndag.

Och nej, vi tjänar 0 kronor på att göra detta. Bara 3 datornördar som skapat en podd och pratar om de gamla goda spelen.
Och vi finns överallt där man kan hitta poddar. typ Spotify och Apple podcast

och om ni på fz inte tycker om att jag gör detta inlägget (för det är trots allt reklam, men för ideell verksamhet) så är det bara att ta bort det.
no hard feelings.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem

Dom har många guldkorn under bältet! Enclave, the darkness och Riddick var favoriter förr. Wolfenstein var super! Indiana Jones verkar bra men jag har inte spelat det så mycket.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Så när man säger att Machinegames är gamla Starbreeze, så handlar det om 5 personer? Eller kom det fler med tiden?

Rätt många från Starbreeze som gick dit när jag var där 2011 och MG precis startat, skulle gissa över 20-30 som gick dit i sinom tid. En annan del gick så småningom över till Hazelight efter brothers och de som numera är kvar på Starbreeze är folk som antingen börjat senare eller som kom när man mergade med Payday-teamet.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Enclave var så grymt.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av frommy:

Rätt många från Starbreeze som gick dit när jag var där 2011 och MG precis startat, skulle gissa över 20-30 som gick dit i sinom tid. En annan del gick så småningom över till Hazelight efter brothers och de som numera är kvar på Starbreeze är folk som antingen börjat senare eller som kom när man mergade med Payday-teamet.

Ok, tack för förklaringen. Jag vet att Overkill-människor tog över mycket av Starbreeze. Det jag reagerade på var att ofta låter det som att hela Starbreeze gick över till Machinegames. Några hamnade väl hos Dice också.
Så det känns som att hela studion splittrades.

Jag gissar på att Machinegames har ökat ganska mycket i personal nu också och vissa har gått vidare. Så i Machinegames är det kanske inte många från Starbreeze kvar?

Vet inte om Neon Giant-folket var inblandade i Starbreeze.

Jaja. Alla är bra studios.

Edit: Sedan kan man ju gå längre bak i tiden och börja nämna O3 Games/Triton.

Redaktör
Skrivet av Phyrino:

Jag brukar undvika att göra reklam för vår podd här... bortsett från tråden i forumet.
Men när FZ gör reklam för en YT kanal som gör lite samma som vi, så kanske jag skamlöst kan visa upp oss här lite granna.

Men det finns en podd som heter Spelhistoriepodden som har varit igång ett år nu.
Vi pratar om gamla datorspel, spelföretag, spel personligheter och spel företeelser.
och vi släpper nya avsnitt varannan måndag.

Och nej, vi tjänar 0 kronor på att göra detta. Bara 3 datornördar som skapat en podd och pratar om de gamla goda spelen.
Och vi finns överallt där man kan hitta poddar. typ Spotify och Apple podcast

och om ni på fz inte tycker om att jag gör detta inlägget (för det är trots allt reklam, men för ideell verksamhet) så är det bara att ta bort det.
no hard feelings.

Reklama på du! (Bara inte hela tiden så är det lugnt, men nu är det ju relaterat.)

signatur
Medlem

Kan vi få uppföljare på Riddick och The Darkness, tack?

signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ok, tack för förklaringen. Jag vet att Overkill-människor tog över mycket av Starbreeze. Det jag reagerade på var att ofta låter det som att hela Starbreeze gick över till Machinegames. Några hamnade väl hos Dice också.
Så det känns som att hela studion splittrades.

Jag gissar på att Machinegames har ökat ganska mycket i personal nu också och vissa har gått vidare. Så i Machinegames är det kanske inte många från Starbreeze kvar?

Vet inte om Neon Giant-folket var inblandade i Starbreeze.

Jaja. Alla är bra studios.

Edit: Sedan kan man ju gå längre bak i tiden och börja nämna O3 Games/Triton.

Det stämmer, folk gick åt olika håll så inte så att hela företaget gick till MG. 🙂 Sen har många gått vidare från MG också, däremot tror jag grundarna i mångt är kvar.

Neon startades av folk som varit på MG men som aldrig var del av starbreeze innan och dom fick minst sagt en hård start.

https://www.breakit.se/artikel/15276/domstolens-beslut-neon-g...

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av frommy:

Det stämmer, folk gick åt olika håll så inte så att hela företaget gick till MG. 🙂 Sen har många gått vidare från MG också, däremot tror jag grundarna i mångt är kvar.

Neon startades av folk som varit på MG men som aldrig var del av starbreeze innan och dom fick minst sagt en hård start.

https://www.breakit.se/artikel/15276/domstolens-beslut-neon-g...

Oj det där hade jag missat. Tråkigt att det blir en massa tjafs. Tack för länken.

Medlem

Minn Riddick som ett ganska ointressant Xbox-spel. Inget jag ville spela igen.
Men men, oavsett så är det ännu ett bekräftande på hur EA förstör vid allt de rör vid.

Medlem

Kul, flera av de anställda på machine games som varit väldigt aktiva i quake communityn genom åren, och därav fick vi också de helt fantastiska kampanjerna till 1an och 2ans remaster. Tror även Jerk polerade upp en mängd banor till en kampanj på 20 års jubileumet 2016, Dimension of the Past.

Man önskar ju gärna att de får äran att ta sig an Quake i en reboot.

1
Skriv svar