Vann rätt spel? Nominera din favorit!

Robot
Vann rätt spel? Nominera din favorit!

FZ-forumet röstar fram tidernas bästa spel.

#topp-100, #världens-bästa-spel

Releasehästryttare

Kollade på en let's play av hl2 igår och det har INTE åldrats väl.

Folk glömmer hur barbone spel va på den tiden.

Medlem
Medlem

Chrono Trigger
Alla dagar, alla väder, alla kläder

signatur

Halo kompis!

Medlem

Baldurs gate 2 ska så klart vara överst på prispallen!
Tidlöst spel.

HL2 är ju riktigt bra det med men inget jag vill spela om. BG2 (och ettan med även om det inte är riktigt lika vasst) faller jag tillbaka till med ojämna mellanrum.

Final Fantasy VII

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem

Witcher 3 kanske, givet hur det utvecklade Opel world konceptet.

Medlem

Personligen skulle jag byta ut ett tiotal spel och placerat saker annorlunda men visst är det inte chockerande att många tycker HL2 är bäst någonsin.

Medlem

Alltså, egeeeentligen är Dota2 världens bästa spel, och det är inte ens nära. Men jag förstår mycket väl varför det inte blev utvalt till det och då är jag helt okej med att Half-life2 tog platsen. Det var helt överlägset för sin tid

signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag väljer att räkna in episode 1 och 2 i half life 2 och därför är det bäst. Som enskilt spel skulle jag säga att hl2 besegras av the last of us och baldurs gate 3.

Medlem

Svårt att få en en topplista som gör alla nöjda. Tycker alla i top 3 är riktigt bra spel och älskade half-life spelen när tiden begavs sig men hade nog endast hamnat någonstans på topp 10 eller kanske strax utanför till och med för mig.
Witcher 3 tycker jag förtjänar en pallplats.
Rdr 2 är också ett topp 10 spel men inte pallplats.

Solklar etta i mitt tycke är World of warcraft. Detta spel gjorde att jag mer eller mindre sket i alla andra spel under en 10års period.
Det har gett mig både nya vänner och många fina minnen.
Jag återvänder fortfarande lite då och då till spelet men blir ofta kortvarig.
Nu har jag däremot en närapå omöjlig uppgift att försöka spela ikapp alla år jag missat eftersom det kommer nya intressanta spel hela tiden.

Medlem

Med över 50 år av spel i massvis med vitt skilda genrers så är ju alla spel på den här topp-100 listan bland de bästa i sin genre för sin tid. När det kommer till faktiska placeringar så blir det svårare. Då måste man börja värdera vilken spelform som är överlägsen.

Medlem
Skrivet av Machinista:

Witcher 3 kanske, givet hur det utvecklade Opel world konceptet.

Nyfiken på vad du menar här, det har ju funnits många open world-spel tidigare. På vilket sätt utvecklade witcher 3 konceptet?

Medlem

Är lite besviken över att Dishonored 2 inte ens kom med på listan

Medlem

När jag tänker på att World of warcraft och HL2 släpptes samma år är det jäkligt svårt att se att inte WoW klår HL2. WoW Classic som släpptes igen som blev hur stort som helst visar att det är ett tidlöst spel som inte bara handlade om nostalgi. Ett MMORPG är så storslaget och har nästan alla element ett spel kan ha för mig - musiken, storyn, PvP, PvE, skalan, djupet, sociala aspekten

Att LoL fick vara med men inte DoTA gör också ont i hjärtat

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Testpilot

Final Fantasy VIII

Medlem

Generellt bra lista, svårt med relativa placering så har inga större kommentarer på det även om min ordning varit annan. Trångt på en top 100 så ibland förstår man ju att vissa titlar får klä skott för flera klassiker i sin era/genre och att ens farioter i den boxen hamnar utanför. Men! tycker nog att det är vissa hål som lämnas (och som jag hade försökt fylla i en top 100):

- En Sierra titel, företrädelsevis Gabriel Knight (Sierra var the gold standard under en era)
- En rymdsim, Wing commander eller x-wing, tie fighter/ nån annan som jag förbiser nu (Jag menar vafalls, inget rymdpilotande alls på top 100?)
- Masters of Orion II (unik blend för sin tid, Homm III nivå!)
- Populous!

Baldur's Gate 1, Stardew Valley och Zelda: Ocarina of Time hade nog varit mina toppval.

Bubblare: Civ IV, FF VI

Medlem
Skrivet av Profit:

Generellt bra lista, svårt med relativa placering så har inga större kommentarer på det även om min ordning varit annan. Trångt på en top 100 så ibland förstår man ju att vissa titlar får klä skott för flera klassiker i sin era/genre och att ens farioter i den boxen hamnar utanför. Men! tycker nog att det är vissa hål som lämnas (och som jag hade försökt fylla i en top 100):

- En Sierra titel, företrädelsevis Gabriel Knight (Sierra var the gold standard under en era)
- En rymdsim, Wing commander eller x-wing, tie fighter/ nån annan som jag förbiser nu (Jag menar vafalls, inget rymdpilotande alls på top 100?)
- Masters of Orion II (unik blend för sin tid, Homm III nivå!)
- Populous!

När jag gjorde en lista på mina favoritspel så hamnade Gabriel Knight - Sins of the Fathers på tredje plats. Det var banbrytande vad gäller vuxnare berättande i grafiska äventyrsspel. Dock med konkurrens från vissa samtida titlar som The 7th Guest och Myst. Men personligen håller jag GK högst vad gäller den aspekten.

1
Skriv svar