Datorn fryser... fortfarande...
Hej igen!
Min gammla tråd vart så överfull av text så jag tror inte någon hade orkat fortsätta hjälpa mig, så jag skapar en ny.
Som sagt, datorn fryser fast helt fortfarande så jag måste trycka på reset button för att få systemet up and running igen.
Vad jag gjorde var att köpa nytt moderkort och nya minnen, och efter att det var installerat så började detta problem.
Jag vet inte vad jag ska göra åt det, har testat en massa, som att köra memtest, kört test på Ultimate Boot Cd, plockat ut ljudkort, avinstallerat och ominstallerat drivare osv. men ingenting verkar fungera, datorn fryser fortfarande. Den är verkligen grym när den väl funkar, bara att den fryser.
Det jag hade tänkt göra nu är att byta kylpasta på det mesta, typ GPU, CPU, Northbridge och alla dom där grejjerna. Någon som vet någon bra guide om hur man lägger på Artic Silver 5 på bästa sätt på en Pentium 4 och på GPUn?
Vad som sitter i datorn:
Moderkort: MSI P35 Platinum
Minne: 2GB Corsair 800Mhz memory
Processor: Pentium 4 @ 3,20Ghz
Grafikkort: Asus GeForce 8600GT Silent
Ljudkort: E-MU 0404 och det integrerade Realtek ljudkortet på moderkortet.
Vad kör du för P4...ser på deras sida att det är en hel del P4:or som moderkortet ej stödjer. Alltså ,kan vara värt att kolla Biosversion och vilken P4 du har. Har du uppdaterat chipset drivarna...kanske är de för nya/gamla osv. Kan var värt att kolla upp iallafall. *Spånar
Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005
Vad kör du för P4...ser på deras sida att det är en hel del P4:or som moderkortet ej stödjer. Alltså ,kan vara värt att kolla Biosversion och vilken P4 du har. Har du uppdaterat chipset drivarna...kanske är de för nya/gamla osv. Kan var värt att kolla upp iallafall. *Spånar
Min P4 stödjs av den bios-version och moderkortet jag har just nu, så där är det nog inget fel, det var en av de första grejerna jag kollade upp innan jag köpte allt.
Gör upp en eld.
Har du inget att bidra med förutom totalt onödiga inlägg behöver du inte posta.
Tack.
Ontopic: Hur är det med värmeproblem tro? Iofs så borde väl burken starta om då? :\
Värmeproblem är det nog inte. Har iofs öppnat ena chassidörren och hängt upp två 120mm fläktar i snören så länge (ska senare göra en plexiglasmod och installera dom två fläktarna på riktigt), så grafikkortet ligger på runt 42-45 grader, processorn ligger på ca 38-45 grader, och mainboard temperature är ungefär 32-33 grader. Nätagget vet jag dock inte. Hårddisken ligger stadigt på 35 grader.
Skulle gärna vilja veta hur man lägger på arctic silver 5 på bästa sätt på en Pentium 4 :\
Men precis som du säger, om det är värmeproblem så borde ju datorn starta om, och om det var fel på nätagget så skulle väl datorn bara slås av, inte frysa fast. Alla fläktar och allt fortsätter ju att gå bara att bilden fryser fast och ljudet hackar fast så jag inte kan göra något alls förutom att starta om på reset.
Har du inget att bidra med förutom totalt onödiga inlägg behöver du inte posta.
Lite kul var det väl endå
Välj vilken CPU-typ du har här http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html
Där står det hur du bäst skall göra.
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Välj vilken CPU-typ du har här http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html
Där står det hur du bäst skall göra.
Danke
Jag tänker skicka tillbaka moderkortet till butik nu för att få ett nytt. Det verkar ju vara fel på det eftersom det är en massa smådetaljer som inte funkar heller, t.ex., chassihögtalaren ska pipa vid uppstart, det gör den inte, på en av PCI-platserna ska en diod lysa om det sitter ett kort i PCI:n, den dioden lyser inte osv. osv. Så jag får väl förhoppningsvis ett nytt, så kommer jag tillbaka om det krånglar endå.
Har sett ett antal 8600GT som slutat fungera efter en tids strul med värme.
Den pastan bör kollas, tro mig.
Pasta på P4 = Tunnt lager och då menar jag tunnt.
Hur göra? Så jämnt det går
Det är nog inte för varm som det är just nu (ca. 47-52 grader).
Hur byter man pastan på en GPU, och vad för slags pasta ska man ha, fungerar min arctic cooling 5?