Några fler svar på BF1943

Medlem

<3 Garand

Dock tycker jag inte alls om riflegrenade, så ofta ett one shot kill noob vapen, sikta i rätt riktning vid hus å så å man får gratis kills. Kanske går att implentera på något vettigt vis dock?
Tycker nästan infantery skulle ha exp pack för närstrid, ge bazookan till rifleman, å till scouten kunde ni gett fordonsminor eller personminor.. hade tyckt det passat in bättre

Viktig fråga, kommer de vara squads ala BF2 och kommer man kunna spawna på sin squald leader isf? Nästan ett måste nu när man inte kan reviva med medic

R.I.P medic

Medlem

Oj, vilken missuppfattning om vad spelare tycker om att springa efter ammo!

När jag spelar som sniper (nästan alltid) i BF2 så ligger det ett stort nöje i att springa efter ammo. Jag vet att jag har så många skott och jag vet vad det innebär att slösa dem. När de är slut så måste jag smyga efter ammo, alternativt leta upp en understödssoldat. Det ger spänning och gör klassen både balanserad och roligare att spela som.

Spelar man som medic eller infanteri så är det även då roligt att springa efter ammo. Det ligger ett underhållningsvärde i att springa efter skydd då kulor viner förbi.

Medlem

En grej: är det ingen utom jag som saknar Road to Rome-banorna? Jag ÄLSKADE Road to Rome! Husky, jag säger bara Husky! Otroligt bra karta! Jag blev visserligen tårögd av lycka när jag fick se Wake uppgraderad, men det vore verkligen skoj att få en update på några av dom andra delarna också. Bocage? El Alamein?


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv
Skrivet av Devices:

En grej: är det ingen utom jag som saknar Road to Rome-banorna? Jag ÄLSKADE Road to Rome! Husky, jag säger bara Husky! Otroligt bra karta! Jag blev visserligen tårögd av lycka när jag fick se Wake uppgraderad, men det vore verkligen skoj att få en update på några av dom andra delarna också. Bocage? El Alamein?

LOL du måste vara den enda som gillade Road to Rome

Medlem

Ojoj, liiite väl många frågor. Otroligt roligt att ni är intresserade, men jag kan som sagt inte svara på allt. Kan påminna om att jag verkligen gör det här på min fritid på eget bevåg och har inget särskilt uppdrag från någon annanstans. Jag väljer och vrakar lite

Skrivet av Wardancer:

Infantry måste välja mellan smg och bazooka eller har man båda? Känns som om Infantry då blir i princip "bästa" klassen.

Undrar dock fortfarande hur den regenererande hälsan funkar... hur snabbt är det, hur lång pause är det om man blir träffad etc. JAg menar om man snipar någon i magen så dör han inte, hinner han då regenna fullt liv innan man skjuter han igen? (ala Gears of War) eller tar det mycket längre tid osv.

Edit: Sen en fråga gällande smg'arna. Hur kommer dom hanteras? Likt Bad Companys extrema spray and pray vapen med 50 skottsmagg och ingen direkt träffsäkerhet. Eller kommer dom att vara lite träffsäkrare och mer skada per skott så man faktiskt kan sikta lite vettigt med dom.

Man har båda. Vi håller fortfarande på att balansera klasserna, men vi har inga direkta indikationer på att klassen är imba.

Regenerande hälsan tweakas också gentemot vapnen så att det blir väl balanserat.

Dispersion är helt omskriven sen BC, så den kan vara betydligt mer kontrollerad med skill.

Skrivet av Shimo:

Får se dock om ni (du? ) lyckas göra det tillräckligt "PC" till PC, och inte gör det för mycket konsol.

Det blir en bra fråga!
Har ni någon plan för att hantera de olika kontroll-versionernas (handkontroll vs T-bord+mus) inverkan på speldynamiken?
Tänker mest på konsolernas "högre hälsa och större spridning på skottsalvor" vs PCns "precision, finess och lägre hälsa (snabbare tempo)"? Utveckla gärna med tankar om du får/vill

PC-versionen kommer att göras med mycket omsorg. Kan inte gå in på detaljer, men det får definitivt extra behandling på alla tänkbara områden. Självklart vill vi inte ha en kass portning.

Skrivet av Hockey Stick:

Innebär det annars att man måste skjuta slut på ALL ammo i sin Thompson innan det fylls på igen? Det är faktiskt sällan jag låter det inträffa när jag spelar Battlefield. När jag har ett eller två magasin kvar börjar jag leta rätt på en ammo crate. Man vill ju inte vara försvarslös.

Man kan manuellt replenisha när man vill också, just för att man vill ju ha full ammo innan man går in i nästa strid.

Skrivet av Dumlen:

Hur funkar replenishing ammo för fordon osv? Är det en countdowntimer för flygplan så att de har oändligt med bomber och därför blir mer övermäktiga än de var i bf1942, eller måste de fortfarande flyga över flygfält/hangarfartyg för att få ammo?

Samma fråga gäller även tanks, fast utan ammocrates lite varstans då.

Det beror på vilka fordon/vapen. Vissa har cooldown och vissa har replenish. Oavsett så balanseras tiderna noga, så det är en pågående process under alla speltester.

Skrivet av leon65:

Eftersom detta är en multiplattformsspel hoppas jag man i PC-versionen inte låser sig till att bara ha något findserver/matchmakingsystem som annars är regel för alla multiplayerkonsolspel (vilket jag själv inte är speciellt förtjust i). Vi PC-spelare är mer kräsna och har oftast en eller ett par favoritservrar som vi helst hoppar in på, där man vet att det är vettigt folk som lirar istället för att hamna på någon slumpvis rysk/tysk teensserver. Så snälla låt oss PC-folk få en riktigt serverbrowser eller att ni har ett öppet servergränssnitt så att man kan använda 3:e parts serverbrowsers istället.

Kommer man kunna reparera andra fordon inifrån sitt eget fordon ifall man är Infantry ala BF2?

Jag kan inte säga så mycket om PC versionen just nu, men vi jobbar på olika PC-specifika features, det ska inte bli en "dålig konsolport".

Vi är inte helt på det klara än om man kan laga inifrån sitt eget fordon, vi får se.

Skrivet av Kustartilleriet:

Kommer man att kunna lira med bots?

Nej tyvärr inte.

Skrivet av drgr:

Två saker som inte verkar ha nämnts:

* Några planer på spelarstatistik (ala bftracks :-), unlocks och achievements?

* Kommer fartyg ala BF1942 att dyka upp?

Ja det kommer att vara leaderboards, stats, awards, achievements/trophies osv. Vi kommer däremot inte ha några unlocks, av den anledningen att det ska vara fullständigt rättvist för alla. Du ska inte behöva investera 10h för att låsa upp dom bästa vapnen, utan isf är det din skill som avgör.

Vi kommer inte ha fartyg. Det är något vi har valt bort, precis som ubåtar, av olika skäl.

Skrivet av Godnoken:

En fråga: Hur många kan man vara på samma konsol - om man kan vara 1-2 elr 1-4 spelare kan man då ta med dom online?

Man kan bara vara 1 spelare per konsol.

Skrivet av Shimo:

Vill kommentera matchmakingen jag också

Matchmaking är en god idé när det gäller casual-spelare som bara vill hitta en server. Det är dock tråkigt att det brukar ta så lång tid att hitta en server, så det är lättare att bara gå till serverbläddraren och hoppa in på servern med minst lediga platser kvar.

Förövrigt tycker jag att matchmaking endast fungerar (rent av nödvändigt) vid rankade matcher i RTS. Jag kan utöver dessa två fall inte försvara matchmaking.

I det sistnämnda fallet är det en nödvändighet. I det förstnämnda så är den kritiska punkten att en sökning inte får ta längre tid än att man manuellt letar upp en server i en (fungerande) serverbläddrare.

Men om ni inte lyckas göra bra manuella bläddrare så kanske ni kan få matchmaking att fungera bättre?

Ja, smaken verkar delad om matchmaking. Vi gör en del tweaks på det iaf för att få bästa möjliga upplevelse. Om man vi köra med ett gäng av sina kompisar hänvisar vi till privata matcher som kommer att finnas (som saknades i BFBC). Detta gäller alltså framför allt konsolversionerna, kan inte säga något mer om PC versionen.

Skrivet av UOme:

Viktig fråga, kommer de vara squads ala BF2 och kommer man kunna spawna på sin squald leader isf? Nästan ett måste nu när man inte kan reviva med medic

Vi kommer att ha mer utvecklade squads, men kan inte gå in på detaljer just nu.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Skrivet av ddnewman:
Skrivet av Devices:

En grej: är det ingen utom jag som saknar Road to Rome-banorna? Jag ÄLSKADE Road to Rome! Husky, jag säger bara Husky! Otroligt bra karta! Jag blev visserligen tårögd av lycka när jag fick se Wake uppgraderad, men det vore verkligen skoj att få en update på några av dom andra delarna också. Bocage? El Alamein?

LOL du måste vara den enda som gillade Road to Rome

:O:O Road to Rome var årets expansion! Jag skulle säga att det är ett av de bästa expansionerna(expansionerna?:S) som har gjorts!.
Liksom lite annorlunda men ändå väääldigt bra.

OnT: 24 spelare verkar vara väldigt bra. Kmr ihåg när jag lirade 1942 för första gången (Demo, Tobruk) så tror jag det var 8 vs 8. Det var ju himla roligt på sitt sätt!
Dessutom verkar de ju ha anpassat banorna för 24spelare. Däremot är jag lite mer skeptisk till regen health.
Ska passa på att ställa en fråga också
Vilket meleevapen kmr den amerikanska krypskytten att bära?

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Vilket meleevapen kmr den amerikanska krypskytten att bära?

En fet kniv


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
Nu är jag inte så värst sugen på spelet längre..
Sorry, no games for me when i just can't play more then two or four players on same console.. see ya!


signatur

Wai

Medlem
Citat:

Ja, smaken verkar delad om matchmaking. Vi gör en del tweaks på det iaf för att få bästa möjliga upplevelse. Om man vi köra med ett gäng av sina kompisar hänvisar vi till privata matcher som kommer att finnas (som saknades i BFBC). Detta gäller alltså framför allt konsolversionerna, kan inte säga något mer om PC versionen.

Ush, för varje spel som kommer med matchmaking blir jag bara mer och mer besviken. Jag vill kunna spela på en random server med lite kompisar för skojs skull, tillsammans med andra random likasinnande människor. Inte sitta ensamma 2-3 personer på en server. Matchmaking är en katastrof och tar tillbaka multiplayer i spel 10 år tillbaka i tiden. Ge oss server browsers och något sätt lägga upp servers, antingen via hyrtjänster eller dylikt. Men antar att microsoft/sony vägrar låta något sådan ske på konsoller. Fattar inte hur recension efter recension bara köper detta totalt undermåliga sättet att leverera folk till random matcher mot random folk...

Citat:

Man kan bara vara 1 spelare per konsol.

Tråkigt, då just splitscreen coop och splitscreen multiplayer är något som verkligen saknades i Bad Company, faktum är det som verkligen sakans i alla spel på konsoller som skippar det. Extra tydligt i Gears of War 2 där dom t.ex. gjorde det omöjligt att spela public splitscreen med en kompis via gäst konto.

Edit: Hoppsan... kanske blev lite väl upprörd. Men Matchmaking är verkligen en otroligt dålig idé som hypas av varenda spelutvecklare. Enda som eventuellt kan funka är båda typer. Matchmaking för de som inte bryr sig, och serverbrowser för doms om faktiskt bryr sig om var och mot vilka dom spelar.

Edit2: Lär ändå köpa och spela rätt religöst på xboxen då datorn är på tok för klen...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag skulle gärna höra lite mer om resonemanget kring Frostbite vs UE3 hos DICE. Med tanke på att Mirrors Edge baserades på UE3 skulle det vara intressant att höra åsikter om vilka skillnader som upplevs med att utveckla med de olika spelmotorerna, vad Frostbite har som inte finns i UE3 osv. Vad är fördelarna att vidareutveckla den egna spelmotorn gentemot att kanske fortsätta använda UE3 för ett spel som BF1943?

En fördel med egen motor är ju uppenbarligen att det kan bli lättare att anpassa efter det egna behovet medan en fördel med att använda en inköpt att man kan lägga mer focus på själva spelmekaniken?

Medlem

tråkigt att inte det kommer bli coop. Det gör oftast spelen bättre.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av ddnewman:
Skrivet av Devices:

En grej: är det ingen utom jag som saknar Road to Rome-banorna? Jag ÄLSKADE Road to Rome! Husky, jag säger bara Husky! Otroligt bra karta! Jag blev visserligen tårögd av lycka när jag fick se Wake uppgraderad, men det vore verkligen skoj att få en update på några av dom andra delarna också. Bocage? El Alamein?

LOL du måste vara den enda som gillade Road to Rome

:O:O Road to Rome var årets expansion! Jag skulle säga att det är ett av de bästa expansionerna(expansionerna?:S) som har gjorts!.
Liksom lite annorlunda men ändå väääldigt bra.

Hihi

Jag vet att de flesta hatade Road to Rome, som expansion betraktat var den kanske lite tunn... Men banorna! Vilka banor! Sjukt underskattade var dom.

On topic:
Har det gjorts några förbättringar på AA-kanonerna jämfört med i BF1942 där flyget var totalt överlägset? Själv var jag aldrig nån vidare pilot, däremot en rätt mean flak-gunner...


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Oh ja - snälla! Se till att Flak kan peka rakt upp i skyn, inte bara i en brant vinkel!
Det var det enda som hade behövts i vanilla för att balansera flyget imo

Är för övrigt jäkligt nyfiken på kartorna nu!

Medlem
Skrivet av Zamuz:

tråkigt att inte det kommer bli coop. Det gör oftast spelen bättre.

Skulle co-op gjort t.ex. Quake 3 bättre?

Beror på spelet i fråga imo.

Co-op funkar i spel där uttänkta strategier och taktiker kan vara roliga att genomföra med sina polare, i lugn och ro mot bottar.
1943 slår mig inte som ett spel där detta kan appliceras med framgång.

Edit:
Jag drar mig till minnes BF1942 då jag på ett lan med en polare satt på ett väl valt ställe (bredvid en handgranatslåda) på en stadsbana mot ryssar, och lobbade hundratals granater i bottarnas "spår". Dödade allt som försökte tas sig till flaggan med handgranater. Från inf till stridsvagnar. Kanske skoj för stunden, men inget jag hade lagt tid på som utvecklare att realisera igen...

Just sådana situationer kan undvikas med replenish-systemet. (Som ett argument för just det systemet )


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

det beror på, men inte för att detta inlägg är ämnat åt bad company.. men som tidigare sagt av någon så saknades coop där. skulle varit underbart.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Oj, vilken missuppfattning om vad spelare tycker om att springa efter ammo!

När jag spelar som sniper (nästan alltid) i BF2 så ligger det ett stort nöje i att springa efter ammo. Jag vet att jag har så många skott och jag vet vad det innebär att slösa dem. När de är slut så måste jag smyga efter ammo, alternativt leta upp en understödssoldat. Det ger spänning och gör klassen både balanserad och roligare att spela som.

Spelar man som medic eller infanteri så är det även då roligt att springa efter ammo. Det ligger ett underhållningsvärde i att springa efter skydd då kulor viner förbi.

Precis min tanke! Vad ska man nu göra när skotten tar slut? Sitta och vänta? Samma sak tycker jag om stationära health rechargers. Det är en del av utmaningen att ta sig till dom när man har lite hp kvar. Som det är nu försvinner båda dessa aspekter mot att man istället sitter och är arg på att det tar så lång tid att komma igång igen!

Och en annan sak: Om det kommer finnas sprint, kan ni göra så att man kan kniva och sprinta samtidigt? Det var så jobbigt i BF2 att man skulle behöva sakta ner bara för att kunna hålla upp kniven. Sen att det (iaf när jag spelade) var omöjligt att "träffa" med kniven gjorde det inte bättre.

För övrigt: Jag älskar den krispiga färgsättningen och hoppas ni behåller den trots allt. Solig sommardag <3.

Det där med moln för att ge piloterna lite mer att leka med skulle vara riktigt roligt. Dogfights skulle bli så häftiga om man kunde gömma sig i moln eller kanske "i solen". Själv har jag nämligen aldrig blivit så bra på att flyga att jag kunnat komma undan om jag en gång får en bra spelare bakom mig, men det skulle ju förändras då.

Medlem
Skrivet av Mhorix:
Skrivet av kebbe:

Oj, vilken missuppfattning om vad spelare tycker om att springa efter ammo!

När jag spelar som sniper (nästan alltid) i BF2 så ligger det ett stort nöje i att springa efter ammo. Jag vet att jag har så många skott och jag vet vad det innebär att slösa dem. När de är slut så måste jag smyga efter ammo, alternativt leta upp en understödssoldat. Det ger spänning och gör klassen både balanserad och roligare att spela som.

Spelar man som medic eller infanteri så är det även då roligt att springa efter ammo. Det ligger ett underhållningsvärde i att springa efter skydd då kulor viner förbi.

Precis min tanke! Vad ska man nu göra när skotten tar slut? Sitta och vänta? Samma sak tycker jag om stationära health rechargers. Det är en del av utmaningen att ta sig till dom när man har lite hp kvar. Som det är nu försvinner båda dessa aspekter mot att man istället sitter och är arg på att det tar så lång tid att komma igång igen!

så det är ingen utmaning att vänta tills man får ammo till ett av din vapen och du måste vänta tills du får det till ett annat?

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Mhorix:
Skrivet av kebbe:

Oj, vilken missuppfattning om vad spelare tycker om att springa efter ammo!

När jag spelar som sniper (nästan alltid) i BF2 så ligger det ett stort nöje i att springa efter ammo. Jag vet att jag har så många skott och jag vet vad det innebär att slösa dem. När de är slut så måste jag smyga efter ammo, alternativt leta upp en understödssoldat. Det ger spänning och gör klassen både balanserad och roligare att spela som.

Spelar man som medic eller infanteri så är det även då roligt att springa efter ammo. Det ligger ett underhållningsvärde i att springa efter skydd då kulor viner förbi.

Precis min tanke! Vad ska man nu göra när skotten tar slut? Sitta och vänta? Samma sak tycker jag om stationära health rechargers. Det är en del av utmaningen att ta sig till dom när man har lite hp kvar. Som det är nu försvinner båda dessa aspekter mot att man istället sitter och är arg på att det tar så lång tid att komma igång igen!

så det är ingen utmaning att vänta tills man får ammo till ett av din vapen och du måste vänta tills du får det till ett annat?

nope.


signatur

Wai

Medlem

Det är inte riktigt så jag menar. Jag menar att man inte själv kan påverka när man får ammo, utan det är en fast tid. Och sånt man inte kan påverka själv i ett FPS är lätt att bli förbannad på. Man vill ju spela spelet själv så att säga.

Det kanske bara är jag som tror det, men det lär bli några förstörda tangentbord pga att motståndaren rushar precis när man sitter och väntar på att det ska uppstå mer skott.

Medlem

(Alla frågor är riktade till konsolversionen)

Kommer det att finnas någon form av multiplayer-lobby där man kan:

Kika på stats?

Själv välja bana? (Eller kommer det bara att vara möjligt för privata spel?)

Kicka folk?

Själv välja när spelet startar?

....

Kommer det att finnas ett (litet iallfall) urval av vapen åt alla klasser eller kommer det bara att finnas ett primärt vapen till de 3 klasserna? Jag tänker då Infantry - Thompson, Rifleman - M1 Garand och Scout - Springfield.

Eller kommer ni att ta med andra godingar såsom M1A1 Carbine, Sten och M3A1 "Grease gun"?

Medlem

Anledningen till att jag frågar om lobby-funktioner är att jag inte direkt gillade Bad Companys matchmaking-system :S Huvva

Medlem

Kommer 1943 ha ett spelläge där flaggtagandet inte har så stor betydelse, precis som i BFH?

Medlem
Skrivet av mongi:

Infantry: närstridssoldat, run-and-gun-typen. Lämpar sig bra för nybörjare som bara vill spraya med Thompson. Han är även fordonskille och enda supportklassen, som kan laga med sin skiftnyckel och ta ut tanks med sin AT.

Ingen som minns BFV kvar på DICE eller? Finns det en "Swiss Army Knife-klass" så är det alla kommer spela.

Och Unlimited/Replenishing ammo och health är urdumt oavsett vad det än kallas. Varför ska ni ändra på allt som var bra med 1942? If it aint broke, don´t fix it. Koncentrera er på att fixa det som inte var bra istället.

Tror mindre och mindre på 1943 ju mer man får reda på tyvärr.

Medlem

Jag ser gärna en eventuell expansion (eller extensivt patchande) med britter vs. tyskar.
I Frankrike, Libyen eller Italien gör detsamma!

I övrigt tycker jag att konceptet låter helt okej, faktiskt. Tre klasser kanske blir lite enformigt, men om det innebär bättre balansering, så är det ju toppen!


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Medlem

vilka banor är det egentligen? Iwo Jima, Wake och...?

edit: vet att det är guadalcanal nu

men nu undrar jag ist hur spelet kommer distribueras?
Steam??


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

12
Skriv svar