Virginiamassakern skylls på spel
De små grå verkar inte jobba speciellt hårt hos medlemmarna på det här forumet. Självklart är det så att spel påverkar, likaså filmer. Att tro att man skulle vara helt opåverkad är bara naivt. Däremot är det självklart inte så att alla, som flera här verkar tolka kritiken, som spelar datorspel blir mördare. I slutändan är det alltid en enda sak som gör att en person flippar totalt, om det så är ett datorspel, en fluga eller det regniga vädret.
När jag ser Dr Phil på tv, så får jag mordtankar...har jag ett problem? :crazy:
Framförallt handlar det om tillgång på vapen. Sedan rör det sig om individer med allvarlig personlighetsstörning, som de inte fått av att spela våldsspel utan det beror på andra (flera!) faktorer. Ärftligthet kombinerat med speciella uppväxtvillkor.
Dessa människor är tickande bomber. De kan inte kontrollera sina kraftfulla impulser.
Däremot, och det är nog det Dr.Phil menar, får de inspiration till sina impulser någonstans. Personen i fråga kan till exempel få för sig att giftmörda sin granne efter att ha sett ett reportage om arsenik, eller så kan han/hon få för sig att gå berserk i stil med vad man sett på film/tv-spel.
Sannolikt är de nog mer inspirerade av tidigare (columbine t.ex.)
Vi ska dock komma ihåg att det är bevisat att man blir mer våldsma av att se på våldsfilmer och att den självinvolverande faktorn som finns i spel förstärker detta. Men det rör sig om subtila påverkningar, och är mest ett problem hos barn som imiterar spelet på sina dagsikamrater...
Orkar inte läsa igenom allt vad ni har sagt, är tlött. Men trodde folk hade kommit över det här? Skylla massmord på spel är juh helt dåligt.
Självklart kan spelet ha del till det hela, men det finns inte en frisk jävla människa som gör något sånt, personen mår juh inte bra om det slutar med massmord, alla psykopater där ute får väl hålla sig till Theme Park eller nått.
Sen det faktum att USA slänger runt vapen som godis kan juh kanske vara en liiiten del utav problemet också...
Alltså, hur länga har landet usa funnits? typ 200 år +, Och då ska vi se, Först stred dom mot indianerna, sen när de hade nästan utrotat en hel jävla ras, börja dom kriga mot varandra, sen när det va slut, så dröjde det några år, då körde vi 1:a världskriget, och sen 2:a världskriget, och sen krydda vi till det med korea och vietnam, och som toppning tog dom irak ´91 och efterätten blev afgahnistan och irak igen. Well hurray för usa, styrda av idioter för idioter. Visst finns en del bra människor där, men de som leder landet är ju för faan idioter. Skjutglada jävla texasbor är de. Och om de nu va svartsjuka bakom det och en viss psykisk instabilitet, vad i jesus arsle har det med spel att göra då?
Klart man kan skylla på spelen.
Våldsamma spel borde förbjudas för alla utom mej för jag kan spela dom utan att påverkas ^^
Nej, men dom flesta kan spela utan att påverkas negativt, men inte alla. Så frågan är:
Ska ett antal personer bli tvungna att sätta livet till varje år bara för att jag, och alla andra som tycker att det är kul, ska få spela våldsamma dataspel? Nej, jag tycker inte att det är värt ett enda liv. Knepigt, jag vill att våldsamma spel ska förbjudas samtidigt som jag inte vill vara utan dem :S
Ytterligare en bidragande orsak kan ju vara att det tycks vara populärt i USA att betrakta alla som sticker ut från mängden - t.ex. ensamvargar, ungdomar i trenchcoats, osv - som onormala och potentiellt farliga. Vilket ju isolerar dessa personer ännu mer...
Slashdot publicerade en väldigt intressant artikel med en massa kommentarer från nördar och andra "avvikande" typer om hur de behandlades i skolan efter morden i Columbine 1999. Skrämmande läsning.
http://slashdot.org/articles/99/04/25/1438249.shtml
"I was stopped at the door of my high school because I was wearing a trenchcoat.
I was given a choice - go home and ditch the coat, or go to the principal. I refused to go home. I have never been a member of any group or trenchcoat mob or any hate thing, online or any other, so why should they tell me what coat to wear?
Two security guards took me into an office, called the school nurse, who was a female, and they ordered me to take my coat off. The nurse asked me to undress (privately) while the guards outside the door went through every inch of my coat. I wouldn't undress, and she didn't make me (I think she felt creepy about the whole thing).
Then I was called into the principal's office and he asked me if I was a member of any hate group, or any online group, or if I had ever played Doom or Quake. He mentioned some other games, but I don't remember them. I'm not a gamer, though my boyfriends have been. I lost it then. I thought I was going to be brave and defiant, but I just fell apart. I cried and cried. I think I hated that worse than anything."
Undra fan på att vissa förlorar förståndet.
http://www.brainsnap.com/national/518/jack_thompson_a_person_...
"jack_thompson_a_person_of_interest_in_va_tech_shooting" Säger väll allt.
I'm a snake, follow me!
Jag tror väl att demokrater i allmänhet är motpolen till den syn som Thompson driver. Thompson är ju väldigt kristen och konservativ, så han röstar nog med all säkehet republikanskt
Men USA har ett problem med vapen som Inte så enkelt kan lösas med restriktioner på vapeninnehav etc. Mängden vapen som redan cirkulerar skulle innebära att lagar nog skulle få bort många 'lagliga vapen' tänkta för privat försvar etc, medan brottslingar inte skulle påverkas.
Det är ju det amerikaner är rädda för, att 'en ond människa' ska dra vapen mot dem och deras familj, och så är allt kört. Därför höjs röster om att Fler vapen bör införas, så att t.ex. alla lärare har tillgång till och vet hur man avfyrar vapen i skolan, om någon elev skulle bli psyko.
Och det låter självklart löljigt och hemskt; men om en mer restriktiv lag troligtvis inte skulle hindra någon utan skrupler att få tag på hur många vapen den vill, så skulle jag också känna att det var en svår situation =P
Alltså, hur länga har landet usa funnits? typ 200 år +, Och då ska vi se, Först stred dom mot indianerna, sen när de hade nästan utrotat en hel jävla ras, börja dom kriga mot varandra, sen när det va slut, så dröjde det några år, då körde vi 1:a världskriget, och sen 2:a världskriget, och sen krydda vi till det med korea och vietnam, och som toppning tog dom irak ´91 och efterätten blev afgahnistan och irak igen. Well hurray för usa, styrda av idioter för idioter. Visst finns en del bra människor där, men de som leder landet är ju för faan idioter. Skjutglada jävla texasbor är de. Och om de nu va svartsjuka bakom det och en viss psykisk instabilitet, vad i jesus arsle har det med spel att göra då?
Du borde ha varit mer närvarande på historialiektionerna. USA är rena korggossar jämfört med länderna i europa. Så mycket blod det har flutit i europa saknar motstycke i världen. Ta t.ex. fredliga sverige som har varit ett av de mest krigiska länderna i europa och var bland annat först med det totala kriget samt utförde ett skolexempel på etnisk rensning.
Inget fel på amerikaner men de tycker faktiskt att priset är rimligt för att ha sådana liberala vapenlagar. Sen att blanda in dataspel är dock bara tramsigt.
Känns som USA är ett skit land, när nånting går dåligt skyller de ifrån sig.
Känns som om man inte fick köpa vapen i det där landet så skulle de inte ha så mycket problem.Kan det inte vara så att han blivit hjärntvättad av all jävla politisk propaganda från militär och politiker.
Känns som USA ligger i krig hela tiden, och så tror deras befolkning på att de gör rätt, nästa alla är helt hjärn tvättade.
AMEN!
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Intressant att se att svenskar drar lika korkade slutsatser om amerikaner som Jack Thompson gör om folk som spelar datorspel.
Hata USA:crazy: blir tröttsamt efter ett tag.
Jag tror inte att det är någon slump att det är just skolor sånt här har inträffat på i USA, och jag tror inte att det är tillgången på vapen som är det egentliga problemet. Återigen - tror det har väldigt mycket att göra med det sociala trycket (som är som allra starkast i skolåren), att man automatiskt isoleras och betraktas som potentiellt hot om man inte är som alla andra.
Repeat: Voices From The Hellmouth
Ja verkar som alla är eniga om att spelen inte är orsaken här. Måste vara himla rädda människor som inte kan tänka längre o skyller på spelen.
Sen å andra sidan tror jag inte vapen är den största faktorn här. Precis som något inlägg här ovan tror jag mycket beror på amerikansk mentalitet och isolation av dem som inte strävar efter vara som alla andra. Det blir en sorts segregation och vi mot dom mentalitet. Plus att den största gruppen oftast inte är änglar mot mindre grupper. Och som vanligt ser inte vuxna ett skit eftersom de har huvudet långt upp i dajmkrysset, sitter o skyller på kultur och underhållning. En extremt bra film som handlar om just detta är [http://akas.imdb.com/title/tt0288439/]. Den tycker jag alla borde se, väldigt bra rulle.
Sen angående slå ihjäl människor är det enda som stoppar (toolwise då alltså) en ens uppfinningsrikedom. Och få tag i vapen går ganska lätt hur hårda lagarna än är. Jag vet många personer i min trakt som har vapen hemma (jägare, hemvärnsnissar). För att inte tala om hur lätt det är att spisa till en bomb eller brandbomb, låna grannens motorsåg...jag kan nog hålla på hela dagen...
Sen för övrigt vill jag bara tillägga mina sympatier för de drabbade i denna tragedi. Jag kan verkligen inte fatta vad dom går igenom nu, det är helt galet.
Ooooh the drama!
Det är svårt att förbjuda vapen men en total kontroll av ammunition skulle göra susen i USA. Patroner etc är som dna när de avlossas av vapen och kan lätt spåras. Dessutom är det lättare att ha koll på ammunitionen än vapnen som i många fall finns illegallt i USA insmugglade från olika delar av världen.
USA är ett omoget land och det skulle aldrig funka med ett vapenförbud men som sagt att ha koll på ammunitionen är något lättare. 8)
Samma stund som jag läste om det på aftonbladet, så kände jag på mig att debated skulle dyka upp.... men att herr Thompson skulle va så snabb att trycka näsan i linsen var jag helt oförbered på.
Man kan diskutera hit och dit vad som är orsaken. Man gå på om att om det inte finns några vapen så skulle inte problemet finnas. Dock kan man inte ändra på USA's syn på vapen, och att införa nått förbud nu skulle bara leda till värre problem. Vissa människor kommer alltid att föra stor olycka över andra.
Jag kan tänka mig att det fanns folk på medeltiden som gnällde över att torneringar gjorde deras ungar våldsamma. Psykiskt sjuka människor kommer det nog alltid att finnas, det enda vi kan göra är att hjälpa dem innan det är försent, inte lägga skulden på vadsomhelst efter olyckan har varit framme.
Du borde ha varit mer närvarande på historialiektionerna. USA är rena korggossar jämfört med länderna i europa. Så mycket blod det har flutit i europa saknar motstycke i världen. Ta t.ex. fredliga sverige som har varit ett av de mest krigiska länderna i europa och var bland annat först med det totala kriget samt utförde ett skolexempel på etnisk rensning.
Inget fel på amerikaner men de tycker faktiskt att priset är rimligt för att ha sådana liberala vapenlagar. Sen att blanda in dataspel är dock bara tramsigt.
Jo, men ta upp ett annat land som orskat så jävla mycket skit på 200 år? dvs i stort sett 100% av den tid de funnits, visst finns några som varit i klass med dom, typ nazi tyskland, osv. Men detta händer idag. Och usa ska vara ett iland, och jag va närvarande i historian, ska plugga till historia lärare till hösten. Så jag vet nog vad jag snackar om.
Att säga att spel inte påverkar dig är ju lite dumt, det är klart att man blir påverkad av spel och film. Jag tror aldrig jag hade kunnat fantisera om att dra upp en RL från Quake III för att göra plats när man ska parkera, om jag inte spelat just Q3. Allt påverkar och det påverkar antagligen instabila människor mer.
Det kanske är så att han verkligen inte hade gjort det på detta sätt om han inte blivit "tränad" till det i BF2. För att det var en tillgänglig metod, något som du använt dig av ofta.
TV och spel är en lätt identifierbar fiende, så varför ska man inte attackera det?
TV och spel är en lätt identifierbar fiende, så varför ska man inte attackera det?
Jag förstår att du troligtvis talar ur deras perspektiv, men man ska inte attackera det för att det är liksom inte den absoluta anledningen till att han studenten gjorde vad han gjorde.
Enligt Thompson så är det den slutgiltiga anledningen.
Som många tidigare har nämnt så borde de försöka jobba lite med sina vapenlagar, dock tror jag inte att det kommer att hända.
Som ett litet exempel kan jag nämna min flickväns kompis som har sökt till en skola i Montana. Hon fick ett brev där de frågade om hon skulle "bring my own gun safe, or rent one"
Det är iofs Montana, men ändå!
4173 7437 3674 5870
Jag tror aldrig jag hade kunnat fantisera om att dra upp en RL från Quake III för att göra plats när man ska parkera, om jag inte spelat just Q3. Allt påverkar och det påverkar antagligen instabila människor mer.
Läste om den nya vårbudgeten igår och upptäckte att jag sorterade informationen som om det vore en changelog från en patch till ett strategispel.
Leta efter vad som blivit nerfat alternativt buffat och se över vad man ska spela med för enheter.
Du ska inte dra in Sverige bland de värsta för där har du fel. De flesta krig Sverige har varit med i har varit försvarskrig. Våra trupper har varit långt ifrån de värsta. Jämfört med resten av europa så är Sveriges historia fin.
Läs lite historia själv t.ex. vad Danefolket gjorde mot oss under krigen och innan Sverige blev fritt.
Nej USA är inte korgossar långt ifrån, de är extremt religiösa dårar med vissa undantag. De ärvde nästan omedelbart Storbritanniens imperialistiska stil och ligger bakom de mest grymmaste förföljerserna av specifika folkslag långt innan Tyskland. Som ex. Indianstammarna varav några inte existerar längre, de lurade kineser till Amerika med löfte om frihet. Istället utnyttjades de som slavar etc.
Listan är lång