Virginiamassakern skylls på spel

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

Det är svårt att förbjuda vapen men en total kontroll av ammunition skulle göra susen i USA. Patroner etc är som dna när de avlossas av vapen och kan lätt spåras. Dessutom är det lättare att ha koll på ammunitionen än vapnen som i många fall finns illegallt i USA insmugglade från olika delar av världen.

USA är ett omoget land och det skulle aldrig funka med ett vapenförbud men som sagt att ha koll på ammunitionen är något lättare. 8)

Det är ganska enkelt att tillverka ammunition. Klarar de av att göra det i Pakistan/Irak/Afghanistan så klarar de nog av det i USA också.

Pansarknekt
Skrivet av MazZ:

hahaha snubben borde skaffa sig en flickvän... eller åka till thailand där kan han köpa några styckna

"Snubben" är död så han kommer inte åka någonstans. Väldigt bra och informerat inlägg där.

signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv
Skrivet av MazZ:

hahaha snubben borde skaffa sig en flickvän... eller åka till thailand där kan han köpa några styckna

Hans svartsjuka på hans flickvän var tydligen det som startade hela händelsen, så svårt är det väl inte att läsa tidningar?

Skrivet av dosman:

Det är svårt att förbjuda vapen men en total kontroll av ammunition skulle göra susen i USA. Patroner etc är som dna när de avlossas av vapen och kan lätt spåras. Dessutom är det lättare att ha koll på ammunitionen än vapnen som i många fall finns illegallt i USA insmugglade från olika delar av världen.

USA är ett omoget land och det skulle aldrig funka med ett vapenförbud men som sagt att ha koll på ammunitionen är något lättare. 8)

Det är ganska enkelt att tillverka ammunition. Klarar de av att göra det i Pakistan/Irak/Afghanistan så klarar de nog av det i USA också.

Jo men utrustningen som man använder till att tillverka ammunition kan spåras, om du nu inte sitter och gör typ en kula per månad. En vapenshop är svår att gömma om man tillverkar ammunition som används.

signatur
Medlem
Skrivet av PheoniX_VII:

"Guns don't kill people, people do.
But you know, I think the gun helps"
/Eddie Izzard

"Guns dont kill people, people kill people and monkeys do to (if the got a gun)"
/Eddie Izzard

Virginia har den mest fria vapen lagstiftningen i hela USA det är hur enkelt som helst om du har uppehållstillstånd och är över 18 att köpa istort sett valfritt vapen. Enda restriktionen är ett vapen i månaden. Mördaren i det här fallet gick in och köpte sig en 9mm pistol och ammo och ingen reagerade över det, killen som sålde honom vapnet tyckte att han såg trevlig ut och det var liksom allt som krävdes. Enda som uttalat inte är tillåtet är dolda vapen. (troligen är det inte helt ok att öppet visa att man har en pistol men det står inte i lagen)

Men det är skrämmande när folks som har större genomslagskraft som ex Dr.Phil börjar öppet skylla på videospel. Då kan det faktiskt börja hända saker.

signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Skribent

Lyssnade på radio där de pratade om olika sätt att förhindra framtida vansinnesdåd, ett av förslagen gick ut på att placera beväpnade poliser på skolan och att beväpna lärare...

Det ger en ganska bra bild hur de tänker där borta i Amerikat.

Hittade ett citat från en amerikan på ett amerikanskt forum:

"I'm betting when those kids were running into the corners of that classroom, being shot one by one.....someone was probably wishing there was a 'licensed CCW gun carrying right wing NRA member' in the room.

That is the ONLY way to prevent this sort of 'large scale killing' thing from happening. Someone in the room has to be capable of returning fire effectively. Funny that this is exactly what "liberals" (just for UF Laughing) want to prevent."

Är det inte bättre att fråga sig varför mördaren fick tag på vapen så lätt?

Massaker som ägde rum 1927:

http://freepages.history.rootsweb.com/~bauerle/disaster.htm

KoP
Medlem
Skrivet av bastard:

Lyssnade på radio där de pratade om olika sätt att förhindra framtida vansinnesdåd, ett av förslagen gick ut på att placera beväpnade poliser på skolan och att beväpna lärare...

Det ger en ganska bra bild hur de tänker där borta i Amerikat.

Ja exakt, ibland undrar man hur folk är funtade egentligen!

signatur
Medlem

Alltså Usa och deras jäkla vapen. Att majoriteten av befolkningen inte fattar att ju fler personer som har vapen eller som kan få tag i ett ju större är risken att sånt här inträffar... Och det kommer nog hände fler gånger med tanke på hur samhällsklyftorna i det landet håller på att förstoras, vilket kommer leda till fler deprimerade och desperate mäniskor.

Jag tror att USA kommer falla samman under min levnadstid alltså. Dom är utom all kontroll. :/

Skrivet av Introx:

Alltså Usa och deras jäkla vapen. Att majoriteten av befolkningen inte fattar att ju fler personer som har vapen eller som kan få tag i ett ju större är risken att sånt här inträffar... Och det kommer nog hände fler gånger med tanke på hur samhällsklyftorna i det landet håller på att förstoras, vilket kommer leda till fler deprimerade och desperate mäniskor.

Jag tror att USA kommer falla samman under min levnadstid alltså. Dom är utom all kontroll. :/

Håller med dig till viss del, det finns många likheter mellan USA och Romarriket. I många fall är de likheterna skrämmande. Romarna tyckte att världen utanför deras rike var barbarer som inte förtjänade samma levnadsstandard och privilegier som dom. De gjorde sig till fiender med de flesta folkslagen.
Jag kan dra många paralleller men tror och hoppas folk är intelligenta nog att se det också.

signatur
Medlem

1. They have rocks, we need daggers.
2. They have daggers, we need guns.
3. They have guns, we need bigger and more guns.
4. They now have alot of big guns, so we get tanks.
5. They now have Bazookas and nukes and we are royally fucked.

Ungefär så verkar tankebanan gå, förutom att nästa steg hela tiden kommer som en överrasskning.

signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Pansarknekt
Skrivet av Introx:

Håller med dig till viss del, det finns många likheter mellan USA och Romarriket. I många fall är de likheterna skrämmande. Romarna tyckte att världen utanför deras rike var barbarer som inte förtjänade samma levnadsstandard och privilegier som dom. De gjorde sig till fiender med de flesta folkslagen.
Jag kan dra många paralleller men tror och hoppas folk är intelligenta nog att se det också.

Visst finns det många paralleller mellan USA och Romarriket. Tycker det är kul att det finns fler än jag som märkt det (annars e de ju risk för att man e insane):D. Däremot såg man inte folk som barbarer och troll bara dom som inte lät sig uppslukas och integreras i imperiet. Romariket expandanderade genom att söndra och härska när det behövdes men även genom diplomati. Man förstod att om riket skulle växa krävdes mycket tid och ganska fria tyglar för vissa folk. Däremot var det no mercy om folk försökte göra uppror eller inte accepterade deras villkor.

signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Eller så kan dom vara lite realistiska och syna amerikas vapenlagar i sömmarna. Det är löjligt att beskylla spel, visst det kanske finns 1 sykopat på miljonen, men jag tror att det hjälper fler människor än så att ventilera sina agressioner i ett spel, så det räddar snarare liv.

Medlem

Detta börjar bli löjligt uttjatat. Krävs mer än ett våldsamt spel för att man ska bära sig åt såhär.
Kanske hade nåt att göra med att han hängde på 4chan! ;> Alla som vart där vet säkert vad jag pratar om. \o/

Inaktiv

Om de inför lagar mot alla våldsamma datorspel blir det säkert lugnt i USA...INTE.

signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Pansarknekt

Enligt thompson kan man ju lära sig döda med hjälp av doom. Så tänk vilken effekt en 4chan lunatic hade kunnat få för sig att orsaka.

signatur

Ooooh the drama!

Ozo
Medlem

Att spel skulle träna/förbereda en inför något sånt här?...
Vilka spel tränade då Hitler, Genghis Khan, Stalin, Mussolini, Mao Tse Tung, Idi Amin, Jim Jones, etc.. med?

Pansarknekt

Mahjong, scrabble o schack.

signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Enligt thompson kan man ju lära sig döda med hjälp av doom. Så tänk vilken effekt en 4chan lunatic hade kunnat få för sig att orsaka.

Man kan lära sig döda igenom att titta på Discovery, nyheter (krigs repotage), Filmer ect, fast det säger inte han för han är en idiot på alla möjliga sätt.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av Ozo:

Vilka spel tränade då Hitler, Genghis Khan, Stalin, Mussolini, Mao Tse Tung, Idi Amin, Jim Jones, etc.. med?

vet inte exakt men jag vet iallafall att Göran Persson spelade svarte petter

signatur
Medlem
Skrivet av Fraizer:

Kanske hade nåt att göra med att han hängde på 4chan! ;> Alla som vart där vet säkert vad jag pratar om. \o/

Word. 4chan /b/ "The asshole of the internet".

signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag kan ta mig an uppdraget att ta kål på "Jackan"

Medlem
Skrivet av Ozo:

nice! I m whit you!

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

varför kan de inte skylla på alla Holywood filmer?

Medlem
Citat:

You take that and mix it with a psychopath, a sociopath or someone suffering from mental illness and add in a dose of rage, the suggestibility is too high.

Det kvittar väl vad som mixas med någon som är en sociopat, psykopat eller har något annat galet innan för pannbenet.
De skulle förmodligen kunna läsa in att de ska ha ihjäl folk utifrån en barnbok om så är fallet. Går inte att förbjuda allt som kan misstolkas av människor med psykoligoska problem heller.
Blir så trött på hela debatten...

signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Inaktiv

det stod ju i tidningar att han ville döda rika ungar ju, han hade ju själv sagt det,

cp usa, hoppas alla där skjuter ihjäl varandra fort, vapengalningar är va dom är.

Skrivet av BangBoomBang:

.......cp usa, hoppas alla där skjuter ihjäl varandra fort, vapengalningar är va dom är.

word

http://www.youtube.com/watch?v=kV59_if9vTw

signatur
Medlem
Citat:

You take that and mix it with a psychopath, a sociopath or someone suffering from mental illness and add in a dose of rage, the suggestibility is too high.

spel + sociopat + psykopat + mental feltändning = slakt (världen enligtg dr phil)

om vi tar bort spel ur den här ekvationen ser den ut som följer

sociopat + psykopat + mental feltändning = slakt
(bevisat flera gånger tidigare)

tittar inte på dr phil men han e ju ganska poppis och jag antar att han vet ett å annat annars borde han ha blivit stämd för länge sen. borde inte en erkänd psykolog kunna se att spel inte är en avgörande faktor om du e så uppfuckad som folk är lite här å där?

sen finns det diverse motorcykelgäng som är kända för att vara våldsamma och jag är tämligen säker på att dom inte lirar CS. och till alla er som tror att jag har fel, gå fram till en snubbe med "bandidos" på ryggen, fråga om han är så tuff som han tror att han är för att han lirar GTA. snälla.

[quote=MackZ]

Citat:

.....sen finns det diverse motorcykelgäng som är kända för att vara våldsamma och jag är tämligen säker på att dom inte lirar CS. och till alla er som tror att jag har fel, gå fram till en snubbe med "bandidos" på ryggen, fråga om han är så tuff som han tror att han är för att han lirar GTA. snälla.

jag känner ett par HA folk och några före detta och ja......de har definitivt inte lärt sig av GTA spelen snarare spelen som tagit från verkligheten, inga att leka med alltså!

signatur
Medlem

MEN SE ÖVER ERA VAPENLAGAR FFS!!!!!!!!!

Skriv svar