En annan stor del av tillväxten sker i Asien, i Kina bland annat. Där ska nu spelkonsoler äntligen tillåtas, men samtidigt låter Kinas kulturminister Cai Wu meddela att saker som är fientliga mot Kina inte kommer att tillåtas. "Vi vill öppna fönstret en liten bit för att få frisk luft, men vi behöver fortfarande myggnät för att stoppa flugor och mygg", sa han.

Att kineser inte kan vara fiender i ett spel som ska säljas i Kina är dock det lilla problemet, hur man ens gör spel som säljer och fungerar där är ett betydligt större. Man kan lugnt anta att växelverkan mellan spel för den asiatiska marknaden och den i Europa och USA kommer att öka ännu mer, alltså att spel börjar göras för att funka både där och här.

Runescape är en av pionjärerna inom free2play.

Det tydligaste exemplet under senare år är just free2play; det började i Korea som ett sätt för utvecklare att komma förbi piratkopieringen. Att istället släppa spelen på nätet och sälja små saker inne i spelet var det enda sättet att skapa vinst.

Idag har det utvecklats något helt annat i Appstore och på Google Play. Vad blir effekten när spelförlag och utvecklare ger sig på att göra spel som ska funka både i Kina och i västvärlden?

"Sedan har vi Steam, som snabbt är på väg att bli en koloss"

Att det går är ingen tvekan om, återigen är Candy Crush Saga ett bra exempel: det är gjort i Sverige efter en free2playmodell som började i Korea, och är nu en jättesuccé just i Korea – och över resten av världen. Det är så klart osäkert vad det här betyder för andra slags spel, antagligen kommer kom vi inte att se det under 2014 – men du kan vara säker på att det funderas på saken.

Sedan har vi Steam, som snabbt är på väg att bli en koloss. Senaste siffrorna visar på en enorm tillväxt, från 50 till 70 miljoner aktiva användare på kort tid. Om jag fattar saken rätt – jag har inte sett siffror på papper men hört från flera initierade källor – har Steam 80 procent av marknaden för digital försäljning av datorspel.

Dessutom finns Steam Machine lurandes i vassen, en lösning vi både vet mycket och litet om. Tanken är dock uppenbar; att ta spelandet på Steam från datorn till tv:n, från enskildheten i datorhörnet till vardagsrummet där fler (antas det) kan och vill spela.

Steam blir allt större och allt viktigare för allt fler spelare.

För dig som gamer och som har hängt på Steam sedan länge väntar förändringar som du kanske inte kommer att gilla; ju bredare Steam blir – för det blir det – desto mer allmän och lik ett Spotify kommer tjänsten att bli. Den måste anpassas även till de som inte kan spel, spelspråk och spelkultur lika bra som du. Men det är den lilla förändringen.

Den stora är just att så många möts på Steam. Steam blir (eller kanske snarare är) det enkla sättet att spela datorspel. Även om vi alla har olika datorer, blir Steam nästan en slags konsol i datorn, ett gränssnitt alla kan mötas i. Det skapar trygghet för den som inte är van gamer; denne kommer alltid att känna igen sig oavsett vilket spel som spelas. Det ger också den där andra tryggheten som spelkonsoler har, att någon går i god för att spelet kommer att funka och inte göra något konstigt med datorn. Jo, jag vet, Steamspel kraschar också, men ändå, Steam börjar nu nå den där kritiska massan som gör att datorspelandet snudd på att detsamma som att vara på Steam.