Inlägg av JRico
Inlägg som JRico har skrivit i forumet
Vecka 6:s community information från CIG
Som @vbgbasse nämnde så är det ett free-fly event planerat med start imorgon (15 feb) till på Onsdag (25 feb)
Förutom Assault on Stanton så pågår även ett Red festival event (11 till 26 feb) där man kan hitta röda kuvert samt att en del skepp är till salu.
Ett bra tillfälle att testa Star Citizen med andra ord!
Inside Star Citizen: Dock of the Bay | Winter 2021
I veckans avsnitt får vi reda på mer om dockning plus en sprint report.
Star Citizen Live: NPC Capital Ship Combat
SCL tar upp strider med stora skepp och det pågående Assault on Stanton eventet.
Road mappen
Weapons team lades till trackern.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen
En del har haft problem med att deras World filer blir korrupta (Problem med sin character, deras hus är borta mm)
Under C:\Users\User\AppData\LocalLow\IronGate\Valheim\worlds ligger det två filer per World som man skapat.
En enkel försiktighetsåtgärd är att kopiera dessa filer till ett säkert ställe.
Det är en .db-fil och en .fwl-fil.
De här två filerna kan man även dela med sina vänner eller använda om man hyr en egen server.
Vecka 5:s community information från CIG
Alfa 3.12.1 har gått live och med det Assault on Stanton.
Assault on Stanton
Assault on Stanton är ett flerstegs dynamiskt event där alla kan hjälpa till med olika delar.
Skapat av Sheppard75 hittat av Jorun
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...
Inside Star Citizen: Let Them Fight | Winter 2021
Capital ship slag och SDF shield tech är vad som står på menyn denna vecka.
Star Citizen Live: Weapons and Props
En kavalkad av artister, utvecklare och chefer pratar om allt som har med tillverkning av vapen och props för PU.
Road mappen
Ingen uppdatering denna vecka. Roadmappen uppdateras varannan vecka nu för tiden.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen
Den månatliga sammanfattningen för januari 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i januari.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Vecka 4:s community information från CIG
Inside Star Citizen: Logo To Go | Winter 2021
Det diskuteras loggor och vi får ännu en sprint report.
Star Citizen Live: Dynamic Events
Persistent Universe Game Director Tony Zurovec snackar Dynamic Events. Och snackar gör han
Road mappen
En rejäl uppdatering bjöds vi på denna vecka.
Man införde även olika status på de olika patcherna. Tentative, Committed och Released.
Dessa är nu även färgkodade där Tentative är grå/genomskinlig om man inte är mer än 70% säker på att man kommer att kunna leverera. Committed är blå och kommer endast flyttas i undantagsfall.
Core Tech Gruppen lades också till i Progress Tracker.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Nytt försök idag.
Lite streamers om ni vill ladda upp,
Det går flitiga rykten på spectrum och facebook om att servrarna skall krympas från dagens 50 till enbart 40. Jag kan dock inte hitta några officiella källor på det. Nån som vet mer om detta?
Dom testar ett PvE event på PTU servrarna den här helgen och på dessa har dom tillfälligt gått ner till max 40 spelare.
På Live servrarna är det fortfarande 50 spelare som gäller så vitt jag vet.
Vecka 3:s community information från CIG
CIG är tillbaka i full sving med både Inside Star Citizen (ISC) och Star Citizen Live (SCL).
Delamar och Levski kommer att flyttas till Nyx i kommande patchen så om ni vill besöka Levski en sista gång är det hög tid. Delamar placerades i Stanton systemet tillfälligt i testningssyfte men var alltid, enligt lore, placerat i solsystemet Nyx.
Den egentliga anledningen är troligen att man vill göra plats, resursmässigt, för Orison senare i år.
I samband med detta håller man en tävling för att fira Levskis tillfälliga försvinnande.

Inside Star Citizen: River's Edge | Winter 2021
ISC är tillbaka och tar en titt på Terrain Modification verktyget samt rapporterar från årets Combat Summit. Härligt att se floder på planeterna och verktyget verkar vara lätt att modifera så att vi även får vägar i framtiden.
Star Citizen Live: Character Team Q&A
I årets första SCL svarar Jeremiah och Chance på frågor om allt som har med Spelaren och NPC:er att göra.
Road mappen
Ingen nytt att rapportera men nästa vecka blir det en rejäl uppdatering av roadmappen.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen
Den månatliga sammanfattningen för november och december 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i november och december.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/179...

Spelet är grymt kul. Men någonting jag verkligen hade velat se utvecklas är ekonomin. Man behöver inte gå all in som Eve men en bit på vägen hade varit önskvärt, har dom sagt något om hur ekonomin kommer vara vid 1.0?
Sett något på Youtube att ekonomin ska utvecklas men inte blivit klok i precis vilken utsträckning och riktning.
Tillägg: Jag tror att trading/hauling hade kunnat bli sjukt mycket bättre om det var mer interaktivt. Exempelvis stuvningsplanering, mer levande marknad med underskott/överskott, om man minar med ex ROC kanske man kunde göra kollin av malmen och stuva det i skeppet etc.
CIG har stora planer (som alltid) för ekonomin och videon @Nemo länkade till är den senaste och bästa illustrationen av dessa.
Problemet verkar vara att tills dess att man implementerat iCache och Server Streaming kan man inte lägga till mer gameplay då servrarna går på knäna som det är.
Det är i alla fall teorin till varför dom för tillfället raffinerar nuvarande spelmekaniker istället för att lägga till nya.
Trading/Hauling kommer att utökas med tiden. Cargo Deck implementerades nyligen men utan gameplay och Ship to Station docking kommer i mars. Förhoppningsvis kommer vi se en hel del hända där under året.
Det kan inte understrykas nog hur viktigt införandet av iCache och Server meshing är för att Star Citizen ska kunna blomma ut till ett riktigt spel.
Vecka 2:s community information från CIG
Det är fortfarande en rejäl nyhetstorka på grund av de planeringsmöten CIG har haft den första tiden på året.
Det vi vet kommer att komma snart är en maffig Monthly report då man skippade förra månaden.
Inside Star Citizen och Star Citizen Live bör återvända nästa vecka.
Daymar rally - The filthiest race in the verse
Idag (16 jan) 18:00 CET så hålls det årliga Daymar rallyt.
Det är ett community skapat event som i år fått en del stöd av CIG.
Tänk Dakar rallyt men i större skala.
Man tävlar i olika klasser men endast med markfordon. Skepp används för att följa de tävlande live men också skydda dom mot streamsnipers som försöker sabotera rallyt.
https://www.twitch.tv/atmo_esports
Ni kan läsa mer här,
https://www.daymarrally.com/
Road mappen
Förhoppningsvis får vi en uppdatering nästa Fredag.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
CIG har skaffat en evig licens för CryEngine. Som stod med i 2019 finansiella rapport.
https://massivelyop.com/2021/01/08/cig-acquires-a-perpetual-l...
Intressant och väldigt förvånande.
Jag var av den uppfattningen att CIG redan hade "allt" genom Lumberyard licensen?
Ska bli väldigt intressant att få veta mer om det här och vad dom vinner på att ha två licenser?
Vecka 1:s community information för 2021 från CIG
CIG har som vanligt sina möten på början av året för att planera vad som skall jobbas på under 2021.
Inside Star Citizen och Star Citizen Live har uppehåll till senare denna månad.
Man tillkännagav vinnarna i de två tävlingarna som var kvar.
Ni kan se vinnarna av Esperia Talon Screenshot Contest här.
Plats 1-3 fick ett Custom Talon ASTRO Gaming A40 Headset
Vidare så är vinnarna av Cozy Glow Contest här.
Plats 1-3 fick ett Tobii Eye Tracker 5
Vi fick en sneakpeek av Ship to Station docking.

Road mappen
Man jobbar på ett större tillägg senare denna månad där bland annat Core Tech Gruppen som består av 9 lag kommer att läggas till. Efter det kommer roadmappen uppdateras varannan vecka till skillnad från varje vecka som det var tidigare.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Eftersom det är årets första vecka tänkte jag lista de större uppdateringar vi kan komma att få under 2021.
Det ENDA jag kan garantera är att inte alla punkter kommer bli klara i år
iCache
Server Meshing, CIG har själva erkänt att det är en aggressiv tidsplan att få med Server Meshing i år men att dom vill göra ett försök.
Fysiska komponenter och ihopkoppling av dessa. Detta öppnar upp för Repair och Salvage gameplay.
Solsystemet Pyro
Solsystemet Nyx
Crusader med Orison, Detta skulle betyda att Stanton systemet äntligen blir klart.
Uttökat Medic gameplay
Multitool Cutting Attachment
Ship to station docking och Ship to Ship docking
Dynamic events
Grimhex racing track
Quantum economic simulation
Bounty gameplay utökat med spårning, FPS Scanning, surrender, bodydragging
Aaron Halo asteroid belt
Theaters of war
Nya grottöppningar så att skepp kan landa och fordon kan köra in i grottorna.
Homesteads
Tales inte Takes men jag håller med, gillade den skarpt.
Såg precis klart The Undoing, klart sevärd!
Två av dom mest intressanta sakerna som man siktar på att få klara under 2021 är iCache och Server Meshing där det finns en liten risk att Server Meshing kan dröja till början på 2022.
Båda är server tjänster som kommer att avgöra om Star Citizen kommer att bli det spel som man tänkt sig.
Det är mycket troligt att det kommer bli mycket snack om detta i år så jag tänkte försöka bena ut tjänsterna så gott det går utan att bli för teknisk (vilket är över min förmåga i alla fall)
iCache och Server Meshing är beroende av andra tjänster som SOCS och Global Persistence vilket är anledningen till att dom är med här.
Både SOCS och Global Persistence är klara även om vi av olika anledningar inte märkt av Global Persistence än.
Server Object Content Streaming (SOCS)
SOCS laddar in och ut object från servern beroende på om de är i närheten av spelare eller ej. Detta frigör minne (på serversidan) och minskar även belastningen på CPU:n (på serversidan)
iCache (grundförutsättning för Server Meshing)
iCache sparar information om när spelaren, spawnar sitt skepp, ändrar loadout (hjälm, kläder), Ändrar sina skepp (ny motor, vapen), alla köp du gör, all Cargo hantering.
Det kommer även möjliggöra Physical inventory vilket betyder att vilken utrustning du har på dig samt vilken lagringsmöjlighet ditt fordon har påverkar hur mycket du kan ta med dig på uppdragen. Ingen magisk säck längre.
Detta kommer även att göra det möjligt att loota andra spelare och NPC:er.
Om Persistence Cache eller pCache (det vi har idag) tjänsten går ner kan inga Persistence querys göras på nån server över huvudtaget. I dagsläget har varje server en egen pCache som bara sparar data från "sin" server.
Item Cache eller iCache sitter mellan servern och Global persistence tjänsten och är uppdelat i flera kopior som pratar med varandra vilket gör att servrarna inte påverkas om en av dom går ner. Dessa är inte heller bundna till en specifik server.
iCache kommer ge bättre respons, bättre feltoleranser och skalbarhet.
Med feltolerans menas att om en server kraschar kan en ny startas upp på bara några sekunder utan att spelaren påverkas alltför mycket.
Global Persistence (grundförutsättning för Server Meshing)
Idag sparas bara saker som har med spelaren att göra personligen
Med Global persistence kan ALLT sparas (en tomburk du slänger på marken i skogen tex)
Om en server kraschar finns tomburken kvar när servern startat upp igen.
Man har dock sagt att viss städning kommer att ske beroende på hur viktigt föremålet är och hur länge det varit orört/osett?.
Static Server Meshing
Idag simuleras hela spelet på en server (50 spelare max per server) men med Static Server Meshing kommer man kunna dela upp simuleringen över flera servrar. Varje del kan bestå av vilken Object Container som helst. En server för en planet, en annan server för en rymdstation. Om man vet att man ska ha ett event som IAE på New babbage kan man köra New Babbage på en server. Men om man vill ändra detta i efterhand (lägga till en server till för att ett visst ställe blivit populärt av någon anledning) måste man patcha spelet manuellt på antingen serversidan, klientsidan eller både och.
Den svåra delen är att sömlöst flytta spelare från en server till en annan när man t.ex reser mellan två planeter.
Då spelmotorn var baserad på Server och Klient var man tvungen att introducera möjligheten till flera servrar och en klient.
Detta behövde göras på tusentals ställen i koden vilket delades upp på alla team som hade en ingenjör.
Nu för tiden skrivs all kod med Authoritive server, Non-authoritive server och Klient i åtanke.
Static Server Meshing är ett steg på vägen mot Dynamic Server Meshing
Dynamic Server Meshing
I stort sett samma som Static Server Meshing men med Dynamic Server Meshing så delas simulationen automatiskt upp beroende på hur många spelare som finns i ett visst område.
Om ett område/server blir överbefolkat så delas området upp i två delar, en ny server startas upp och populationen balanseras på de båda servrarna.
Detta görs med hjälp av SOCS.
Om inga spelare finns i ett område stängs den servern ner.
Dynamic Server Meshing beräknas i nuläget bli klart nån gång under 2022 men det beror givetvis på hur det gått med implementeringen av iCache och Server Meshing.
https://youtu.be/hKJfRwjA2RA
Det händer inte så mycket med Star Citizen (utvecklingsmässigt) just nu så jag städar lite i orginalposten.
Det gick så bra ekonomiskt under 2020 att man ber gamla backers att luta sig tillbaka och bidra med tid istället.
En av anledningarna till detta är att man fick in runt en kvarts miljon nya spelare under 2020.
Det ser ut som om man tar sig förbi 3 miljoners strecket i år.

Högerklicka och välj Visa bild och zooma för att kunna läsa det finstilta.
Jag summerar 2020 med lite småklipp som jag satt ihop under året som gott.
Gott nytt år allesammans 😀🎆🍾
Schysst video
Gott Nytt År!
Jag är lite sugen på främst squadron 42 men även star citizen. Men har en fråga är star citizen pvp?
Star Citizen kommer till viss del vara PvP.
En del solsystem kommer "i princip" vara säkra och andra system (som kommande Pyro systemet) är väldigt PvP orienterade.
Det ska tilläggas att det just nu i alfan, innan alla skydd är implementerade, så kan du bli dödad i princip var som helst om du är i ditt skepp.
Till fots är du just nu 100% säker i de stora städerna och stationerna.
Spel tar tid på sig = jävla skitutvecklare
Spel kommer ut icke färdiga = jävla skitutvecklare
Känns som de aldrig kan vinna för folk är småungar
Detta borde stämplas in i pannan på folk
Kollade färdigt på Utredningen på SVT-play, riktigt bra!
https://www.svtplay.se/utredningen
Jag var lite tveksam till att dom så tidigt gjorde en serie av mordet på Kim Wall men det är bra gjort.
Måste bara älska hur dom tagit sig an gärningsmannen