Inlägg av JRico
Inlägg som JRico har skrivit i forumet
Vecka 38:s community information från CIG
Free-fly eventet är fortfarande igång (till och med 23 sep)
Chris Roberts svarade på lite frågor på Spectrum och man har nu meddelat att armistice zones kommer att upphöra för skepp vid rest stops (ej till fots) i och med 3.11.
Man har även ett "Fly like a pirate" event denna helg.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...
Inside Star Citizen: Taking Inventory | Summer 2020
Det nya inventorysystemet samt sprint report med bland annat Pyro bjuds vi på denna vecka.
Star Citizen Live: Builds, Platforms and Publishes
Utvecklare från olika sektioner svarar på frågor om hur dom skapar "builds" testar för stabilitet mm.
Road mappen
Relaxation of Armistice Restrictions lades till 3.11.
Stanton System Spacescaping lades till 3.12.
Ship AI: Hazard Awareness and Avoidance flyttas till 3.12
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Bonusbild på en måne i kommande Pyro systemet.

Är det några FZ-medlemmar som testat SC under detta free fly än, var upplevelsen bra eller dålig?
Det verkar i alla fall som om servrarna klarat anstormningen bättre än förra gången.
Precis, 3090 som blir nya top kortet ligger mellan 17-20k vilket är mer än dubbelt så dyrt som ett top kort var för två generationer sedan (1080ti).
Jag vet inte om det är riktigt korrekt, 3090 ersätter väl Titan korten och dom har väl aldrig varit särskilt billiga?
Det blir ett 3080 Ti / Super... 3090 är för dyrt och 3080 har för lite minne därefter siktar jag på
Asus ROG Swift PG27UQX för 32" varianten blir nog tyvärr alldeles för dyr
Vad är det du tror man missar om man bara har 10GB minne?
Funderar själv på ett 3080 att köra i 5120x1440 men man vill ju inte uppleva det som en flaskhals i framtiden?
Vecka 37:s community information från CIG
Free-fly
Ett nytt Free-fly event startade denna vecka vilket sträcker sig till den 23 september 23:59UTC
Det är en del av Ship Showdown eventet där man nu sållat ut 16 skepp.
Det är dessa 16 skepp som du kan testa under de närmaste 2 veckorna.
Du kan även rösta varje dag på det skepp du gillar mest för att vinna priser.
Så här gör du för att delta,
Skapa ett konto.
Använd koden SHOWDOWN2950
Tips! För att få 5000UEC extra i spelet. använd en väns Referral kod (har du inga vänner kan du använda min , STAR-QK3S-HFBF)
Ladda hem spelet (installera det på en SSD om möjligt)
Ha kul!
OBS! Aurora och Mustang startpaketen har nedsatta priser (ca: 11%) fram till och med den 24 september. Om du använder en väns Referral kod så får du 5000UEC extra och din vän får ett skepp! (P-52 Merlin) Om du själv rekryterar en vän under samma tidsperiod så får även du ett P-52 Merlin OBS!
Inside Star Citizen: A Fresh Start | Summer 2020
Origin Jumpworks 100 skepps serie står i centrum i denna veckas ISC. Man visar även upp den från grunden omarbetade startmenyn.
Star Citizen: Ship Showdown LIVE 2020
Utvecklare från olika sektioner kör en "Fantasy Ship Showdown".
Road mappen
Under veckan som varit har det varit lite bistra toner bland backers då innehållet i 3.11 blivit tunnare och tunnare samtidigt som kvartalspatcherna konsekvent blivit försenade.
När man gick över till "staggered development" gjorde man det med löftet att mer tid skulle ges till varje patch med en stabilare spelupplevelse som resultat men det är i dag svårt att se någon klar förbättring.
Orsaken till detta är troligen flera där omställningen till att jobba hemifrån på grund av pandemin säkert är en men det är också ett faktum att en stor del av arbetsstyrkan har flyttat fokus till Squadron 42. Till sist så har man haft problem med att få patcherna stabila troligen på grund av att man i bakgrunden jobbar med att förbereda för Icache och Dynamic Server Meshing.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Livstecken från Chris Roberts
Chris Roberts bröt tystnaden när han svarade på en forumpost på Spectrum.
Jag tyckte det var intressant då han ganska detaljerat går igenom vad Multicrew kommer att innebära när spelet är klart så pass intressant att jag översatte stora delar av den.
”Det finns en hel del väldigt häftiga systemiska spelmekanikersom vi har jobbat på för att avsluta i bakgrunden för skepp som väl tillsammans kommer att skapa en rymdskeppssimulering som ingen annan. Låt mig ge er ett exempel som involverar vår nya fysiska skada (som vi jobbar med när jag skriver detta, det här är en av de saker som jag är ganska involverad i), brand-, rums-, signal- och spelarstatussystem.
En ballistisk runda passerar genom skeppets sköld vilket minskar en del av dess kinetiska energi men inte tillräckligt eftersom rundans hastighet och massa var hög pga. det var en pansargenomträngande runda. Den lyckas tränga genom bepansringen och träffar en intern komponent, säg en kraftrelänod (något annat vi jobbar med som en del av signalsystemets omarbete). Strömnoden tar skada vilket gör att den med tiden riskerar att fallera medan den används. Några minuter senare fallerar noden mycket riktigt och skjuter säkringen vilket resulterar i att den tar eld. Skeppets besättning inser inte att en brand har brutit ut i en av sidokorridorerna eftersom de koncentrerar sig hårt på att bekämpa de skepp som attackerar dem.

Elden sprider sig längs lättantändliga ytor och när elden börjar omge andra komponenter tar också de eld. Ingenjören på skeppets brygga ser sin konsol blinka rött vilket ger honom en varning om att flera komponenter har fallerat och ser på sitt skeppsschema att en eld har brutit ut under däck. Ingenjören bestämmer sig för att stänga skottdörrarna i korridoren för att innesluta elden, men dörrarna har ingen kraft då strömnoden är ur funktion! Han uppmanar en av sina besättningskamrater att lämna sitt skyttetorn och ta en brandsläckare och släcka branden som långsamt kryper mot kraftkällans rum. Brand som når ett skepps kraftkälla eller ammunitionsdepåer är två säkra sätt för ditt skepp att explodera. Med det fysiska skadesystemet exploderar skepp inte längre bara för att deras träffpunkter når noll, de kommer att explodera eftersom något inuti dem nådde en kritisk nivå och exploderade (på grund av skada eller värme), vilket sedan förstör allt annat. Förutom skadan kommer det att påverka skeppets förmåga att fungera eller dess strukturella integritet så att det lika gärna kan bli ett livlöst skrov som att det kan explodera.

När besättningsmedlemmen kommer till korridoren där branden har brutit ut har elden redan förbrukat en stor mängd syre i det "rummet" (korridoren) och släppt ut skadliga gaser, så besättningsmedlemmen kan inte andas och drar sig snabbt tillbaka för att sätta på sig ett larmställ och brandhjälm. Ingenjören lyckas i desperation omdirigera strömmen från den förstörda noden genom en sekundär nod vilket återställer kraften till tillräckligt många skottdörrar för att få branden under kontroll. När han märker att det finns en extern luftsluss i det avstängda området öppnar han luftslussen, ventilerar syret i de avstängda korridorerna och rummen ut till rymdens vakuum och berövar eldens förmåga att brinna och släcker det mesta av elden. Vid den här tidpunkten är besättningsmedlemmen passande klädd och kan släcka elden som lyckades passera skottdörren innan den kan växa igen. Ingenjören återförseglar sedan luftslussen och låter livstödssystemet fylla på luften i skeppets ventilerade del. När det är gjort öppnar ingenjören skottdörren så att besättningsmedlemmen kan komma in med en ny säkring för kraftnoden, återställer kraften till den delen av skeppet och återvänder sedan till sitt skyttetorn.
Det var nära ögat men skeppet lever fortfarande och är i strid!
Det jag beskriver kommer att vara möjligt när vi har avslutat och levererat de system vi arbetar med. Jag vet att det kan vara frustrerande att vänta på att alla dessa funktioner kommer online men jag lovar er att alla jobbar så hårt och så smart som möjligt för att nå dit; vi siktar bara på en högre nivå av spelmekanik (kontra skriptat) än de flesta om inte alla spel, och att bygga allt detta så att det fungerar i multiplayer, i skala, är ingen liten bedrift.
Jag är väldigt fokuserad på att göra Star Citizens spelmekanik så systemiskt som möjligt eftersom jag tror att det kommer att öppna för så många möjligheter till framväxande och uppslukande spelmekaniker. Nackdelen med detta tillvägagångssätt är att det tar längre tid att se resultat i motsats till skriptade händelser eftersom du måste bygga de grundläggande systemen först och få dem att interagera med varandra innan spelets fullständiga omfattning blir uppenbar. Men på lång sikt och för människors förmåga att förlora sig själva i Star Citizen-universumet under många år framöver är detta tillvägagångssätt det som kommer att ge de bästa resultaten.”
Du kan läsa hela svaret här,
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...
Ett nytt Free-fly event startade idag och sträcker sig till den 23 september 23:59UTC
Det är en del av Ship Showdown eventet där man nu sållat ut 16 skepp.
Det är dessa 16 skepp som du kan testa under de närmaste 2 veckorna.
Du kan även rösta varje dag på det skepp du gillar mest för att vinna priser.
Så här gör du för att delta,
Skapa ett konto.
Använd koden SHOWDOWN2950
Tips! För att få 5000UEC extra i spelet. använd en väns Referral kod (har du inga vänner kan du använda min , STAR-QK3S-HFBF)
Ladda hem spelet (installera det på en SSD om möjligt)
Ha kul!
OBS! Aurora och Mustang startpaketen har nedsatta priser (ca: 11%) till och med den 24 september. Om du använder en väns Referral kod så får du 5000UEC extra och din vän får ett skepp! (P-52 Merlin) Om du själv rekryterar en vän under samma tidsperiod så får även du ett P-52 Merlin OBS!
Tech demot som alldrig blir färdigt. Buggig pay to win demo. Nej tack.
Tech demo?, det är en spelbar alfa men visst, fair enough.
Buggigt, vissa patcher, absolut!
Pay to win, njae, tveksamt.
Aldrig färdigt? Just nu fokuserar dom på att få Squadron 42 färdigt så det går lite trögt men trots det blir Star Citizen mer och mer färdigt en patch efter den andra.
Anledningen till att så många stöttar projektet är att dom försöker göra nåt extraordinärt och inte ännu ett årligt meh spel i EA/Ubisoft stil. Spel som så många också spyr galla över skall tilläggas, vissa är aldrig nöjda helt enkelt
Jag slänger in en varning att förra gången CiG hade Free fly så vek sig servrarna.
Förhoppningsvis har dom förberett sig bättre denna gång.
Kul att nya spelare får testa spelet i hela 2 veckor OCH köpa ett startpaket billigare om det visar sig falla dom i smaken.
Waiting for an alibi - Thin Lizzy Live
Vecka 36:s community information från CIG
Om du är av den kreativa sorten så har CIG en tävling, Ship Showdown, där du kan vinna ett skepp om du har tur. Läs mer här, https://robertsspaceindustries.com/ship-showdown
Inside Star Citizen: Out to Launch | Summer 2020
Granatkastare och och sprint reports.
Star Citizen Live: Let There Be Light
Chris Campbell visar oss sin ljussättningsprocess genom att ljussätta flera platser och scener i Star Citizen universumet.
Lore
Lore-teamet släppte en kort berättelse kallad IO-North Tower - An Incredible View of the Future
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...
Road mappen
En hel del förändringar av road mappen denna vecka.
Repainting Existing Planets & Moons, Updated Ground Textures, Updated Geology, Force Reactions och Player & External Inventory lades till 3.11
För tillfället har FPS: Combat Improvements and Polishing och Law System v2: Surrender tagits bort från Road mappen.
Avslutningsvis har Server to Client Actor Networking Rework och Death Animation Improvements flyttats till 3.12.
Player & External Inventory ser lovande ut.

Det gör även Updated Ground Textures,

Ni kan läsa mer om anledningarna till dessa förändringar här.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Den månatliga sammanfattningen för augusti 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i augusti månad.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Det senaste var blu-ray boxen med den nyligen restaurerade Monty Pythons Flygande Cirkus och Tanya Lapointes båda The art of Blade runner 2049 böcker.
Om det är ett spel man verkligen gillar tycker jag inte de är för dyra idag.
Om man jämför med film (130Kr Bio/200Kr Bluray/300Kr 4K UHD) där man kanske ser om en riktigt bra film 4-5 gånger så blir ett spel för 600Kr ganska billigt.
Det förutsätter att man gillar spelet och spelar ut det eller åtminstone 50%. Är det helt värdelöst kan man ju alltid lämna tillbaka det innan man lirat 2 timmar (tror det är 2 Timmar på Steam?)
Många spel, speciellt MP, har man ju fått ut 500+ timmar av underhållning.
Första spelet är verkligen skitbra. Du bör verkligen testa det om du inte gjort det. Det borde gå att hitta jäkligt billigt.
Har lagt till det på Steams önskelista!
Blir att köpa det vid nästa rea.
Inte min vanliga genre men det här ser ju så bra ut på så många nivåer att jag blir tvungen att testa.
Sjukt skön stämning!
Har inget intresse av spel som dessa men jag blev riktigt imponerad, första spelet som faktiskt lever upp till "next gen" uttrycket som många annars slänger vilt omkring sig.
Jag vet inte, det ser lite förlegat ut?
Animeringarna och även ansiktsuttrycken såg riktigt illa ut.
Förhoppningsvis hinner dom finputsa det till release.
Lagom oskönt att dela ut priser till spel som inte släppts ännu.
Eller hur? Squadrons vann nåt slags game of the year (inte riktigt ) eller nåt och sen avslutar dom med att spelet släpps i oktober?
Helt sjukt.
Du är välkommen Frostfudd
Kom det ens fram ordentligt?
Vecka 34:s community information från CIG
Det har varit en fullspäckad vecka för Star Citizen så ladda upp med dryck och snacks för nu kör vi!
Inside Star Citizen: Summer Fling | Summer 2020
Denna vecka är det kast med liten Pico som gäller, följt av en Sprint Report.
Star Citizen Live: FPS Weapons and Systems
Jonny Jacevicius och Chris Parry snackar utveckling av FPS vapen och stridssystem som delas av både Star Citizen och Squadron 42.
Nya Roadmappen för både SC och SQ42
Precis, bara att ladda upp med mer memes om roadmaps för roadmaps

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...
Environment Art AMA
Teamet svarar på frågor om bland annat, Pyro, djupa skogar, stenar mm.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Foundational Moments in Human History
Lite historisk lore i lättuggade bitar.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Road mappen
Vi får nöja oss med den gamla roadmappen, åtminstone för denna vecka.
Det var heller inga nämnvärda nyheter för 3.11 och 3.12.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...
Skulle hellre ha ett datum när spelet släpps och inte nån roadmap
Inte speciellt upphetsande
Om du pratar om SC så lär det dröja år innan vi får ett släpp datum. Menar du istället SQ42 håller jag med, ett släppdatum vore riktigt najs men jag skulle gärna vilja kolla på den nya Dune filmen ikväll också vilket inte heller kommer att hända
Att du inte är upphetsad av en roadmap är nog bara sunt, själv är jag väldigt intresserad av spelutveckling och ser sjukt mycket fram emot en mer detaljerad roadmap.