Inlägg av JRico

Inlägg som JRico har skrivit i forumet

3.17.2 PTU är nu öppen för alla backers.

Vecka 28:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU 3.17.2 (Wave 1)

.
.

Battle of the Bricks Livestream
EVE Online och Star Citizen utvecklarna har utmanat varandra i en legotävling där man ska bygga varandras skepp i... japp, Lego.
Det hela är ett välgörenhetsevent för Extra Life som hjälper sjuka barn.

Slaget streamas direkt på twitch nästa fredag den 22 juli och kommer troligen bli ganska underhållande.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/187...

.
.

3.17.2 patchen strular fortfarande och är kvar i PTU Wave 1. Man är nu uppe i version N så man har fixat massvis med buggar vilket förhoppningsvis betyder att den snart (tm) kan släppas till Live.
Free-fly:n är över men det är fortfarande rea på startpaketen i några dagar till.(18 juli)

Man har nu över 4 miljoner skapade konton vilket är ganska imponerande för ett spel i Alfa stadiet.
Det ska tilläggas att det inte är 4 miljoner betalande konton plus att en hel del har dubbla konton.

Patch watch del 3
I tredje delen går man igenom skapandet av "the Snake pit" som är ett samarbete mellan CI och racing communityt, https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Till sist, ISC är tillbaka den 28 Juli och inte den 27 som jag felaktigt skrev förra veckan.

.
.

Star Citizen Live: All About 3.17.2
3.17.2 Q&A med Todd Papy.
En intressant grej som kom upp var att Quantum utvecklas av Gamerizon och Tony Zurovec. Går man in på deras hemsida så har dom Starmap:en under sina projekt vilket betyder att dom varit med ett tag.

.
.

Kommande event
Pågår - Foundation festival
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: All I am is a weapon.

Vecka 27:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU 3.17.2 (Wave 1)

.
.

Det var en händelserik vecka med både den månatliga sammanfattningen för juni, Roadmap uppdatering samt Foundation festival med en free-fly som håller på till den 15 juli.
Som vanligt med CI:s events så har man tävlingar, Drake Dragonfly referral bonus, nedsatta priser för dom som vill köpa spelet mm. Följ länken för att få veta mer.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/187...

Find a guide
Det finns även ett belöningssystem för dom som vill hjälpa nya spelare,
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/guide

Patch watch del 2
Vi fick även en andra Patch watch, https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Inside Star Citizen har sitt planerade uppehåll men kommer tillbaka den 27 juli.

Patch 3.17.2 är fortfarande i PTU.
Det har varit en hel del problem med patchen och man är redan på version J.

För er som kör PTU så kommer några viktiga datum och tider här,
Jump Town Playtest - Saturday for 12 hours starting at 1000 CDT | 1500 UTC
Siege of Orison Playtest - Sunday for 6 hours starting at 1200 CDT | 1700 UTC

.
.

Star Citizen Live Gamedev: Practical Interactable
Vi får veta mer om det nya arbetslaget Interactables Team.

.
.
Road mappen
Progress trackern uppdaterades med en del features.
Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Den månatliga sammanfattningen för juni
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i juni.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/187...

.
.

Kommande event
Pågår - Foundation festival
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: Who is in control?

Skrivet av anon_79617:

Tack för det!
Själv har man läst på nätet om och om igen hur det var en pina att byta motor och det var det som skapade de flesta förseningarna.

Du kanske blandade ihop det med modifieringen av Cryengine för det var ett enormt jobb som tagit väldigt lång tid?

Andra anledningar till att det tagit sån tid är,

1. Planeterna. Först skulle planeterna bestå av en cut scene och hero landing. Det var allt. När man gick över till procedural planets istället försenade man troligen spelet med 1 till 2 år. Det har resulterat i ännu mer tech skuld då man nu kan åka över hela planeterna/månarna och all den ytan behöver fyllas med innehåll.

Sen dess har man i princip koncentrerat sig på att skapa mjukvaruverktyg för att utvecklarna ska ha nån slags chans att skapa det Star Citizen/Squadron 42 som man lovat.

2. Man gör två AAA-spel samtidigt, Star Citizen (MMO) och Squadron 42 (SP)

3. De första åren verkar det inte som om man hade nån direkt plan för hur man skulle skapa spelen eller exakt vad de skulle bestå av. Man la till exempel ut FPS-delen till ett externt företag under en tid vilket inte fungerade utan gjorde det till slut själva istället. Visionen verkade helt enkelt ganska luddig i början troligen på grund av de otroliga crowdfunding framgångarna. (pengarna formligen forsade in)

4. Man har byggt upp 5 utvecklings studios i Austin, Frankfurt, Los Angeles, Manchester och Montreal från 12 pers 2012 (varav ungefär hälften var utvecklare) till 780 idag.

Skrivet av vbgbasse:

Jag antar att du menar 7 juli, men det fattade nog alla endå 😁

Så klart, tack

Vecka 26:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU 3.17.2 (Wave 1)

.
.

Som tidigare nämnts i tråden kommer 3.17.2 med en reset.
Allt som vi tjänat ihop och köpt ingame kommer nollställas. Det enda som CI kommer försöka bevara är vår Reputation.
Med tanke på hur stora förändringar även 3.18 och 4.0 kommer medföra så är det inte så långsökt att tänka sig att det blir fler resets under 2022. Det är lika bra att förbereda sig mentalt.

3.17.2 har gått från klarhet till klarhet och ser ut att bli en av dom mest spännande patcherna på länge vad det gäller innehåll.
Patchen "bör" släppas till Live nån gång efter den 7 juli men det kan dröja längre (3.17.2 lider ganska mycket av desync för tillfället)

När väl 3.17.2 är ute kommer 3.18 troligen ganska snart släppas till PTU/Evocati.
Personligen ser jag väldigt mycket fram emot att höra hur den patchen kommer att utvecklas då den är så oerhört viktig för Star Citizens framtid.

.
.

Inside Star Citizen: A Siege Upon Us | Spring 2022
Säsongens sista ISC tar upp flera av de funktioner som kommer i och med 3.17.2 .

.
.

Star Citizen Live: Audio Team Q&A
Frågestund med Audio teamet.

.
.

Kommande event
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: When you're an outlaw everyone knows your name.

Skrivet av ace84:

Läste i discord att cargo podsen i mustangerna ska funka i ptu patchen nu.

Det var på tiden, Mustangerna var lite värdelösa som start skepp utan cargo möjligheter.
Darneelys satellit uppdrag ska nu också fungera (i 3.17.2)

Skrivet av Proximately:

När tror ni Cloud Imperium games spräcker 500 miljonersgränsen? Jag chansar på strax över 2 månader kvar.

Jag tror det blir runt okt-nov
Definitivt i år i alla fall.

Vecka 25:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU 3.17.2 Evocati

.
.
Star Citizen Live ställdes in denna vecka på grund av att... utvecklarna som skulle vara med hade annat för sig.

.
.

Inside Star Citizen: Second Life | Spring 2022
Det bjuds på bosättningar vid Reclaimer vrak och lite info om Siege of Orison eventet i denna veckas avsnitt av ISC.

.
.

Road mappen
Ci lade till ytterligare innehåll i kommande 3.17.2 patchen.

- Colonialism Outposts - Derelict
- AI - Dropships and Reinforcements
Båda har fått status Committed vilket är goda nyheter.

I Progress trackern lades Asteroid Facilities till. När dessa kommer är svårt att säga men dom skall vara färdiga i slutet på december.

Slutligen tog man tillfälligt bort följande skepp från Progress trackern. Detta på grund av ändrade prioriteringar.

  • RSI Orion

  • MISC Hull B

  • MISC Hull D

  • MISC Hull E

  • Crusader Genesis Starliner

Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Kommande event
Pågår - Alien week
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: I got a shelf for the trophies.

Jag brukar inte lägga upp patch notes men gör ett undantag för kommande 3.17.2.
Här har jag slagit ihop de två senaste versionerna i en.

Star Citizen Patch 3.17.2

Testing Focus
Siege of Orison Dynamic Mission Playtest
Derelict Reclaimers V1
Derelict Colonialism Outposts

Known Issues

Spaceport Elevators leaving HAB may not respond
Lagrange point EZ Hab Elevators have another elevator of a different style inside of them
Combat AI - FPS NPCs rubberbanding
Shopping / Selling - Search Bar - Search Bar does not allow players to search by keyword or specific item names ; forces players to search for general item types
MISC Hull A - The "Extend Cargo Spindle" animation does not complete
Retrieval Op/Delivery Mission - When close enough to the outpost, the mission marker disappears
Retrieval Op/Delivery Mission - AI reinforcements do not arrive to the derelict outposts after the player arrives
Derelict Colonial Outposts - Player will experience a severe FPS drop around certain areas of the Derelict Outpost
Derelict Colonial Outposts - The Lootable crates are missing from the Derelict Outpost locations
Refinery Kiosk - Refinery at R&R stations ARC-L2 and ARC-L4 doesn't allow player to refine their materials and screen is missing station specialization
Performance - Framerate drops on the surface of planets and moons when approaching UGF locations
Bunker turrets - lawful missions - bunker turrets will shoot at a player with a lawful mission to be at the bunker
UGF Raid - Missions / AI / Combat AI - Some Enemy AI will not engage Security AI or Players
Orison, New Babbage & Calliope Mining Facility can stream out and in again randomly
Medical - Downed players may become desynced
FPS Weapons - Weapon holsters or un-holsters unintentionally
aUEC sent in the app does not populate on mobiGlas until relog

Siege of Orison Mission
Client Crash can occur on the shuttle from Orison to Solanki or Orison to Spaceport after looting and equipping clothing / armor from corpses
After mission completion the shuttle back to Orison will teleport back to Solanki
HUD UI shows that there are still some hostiles remaining on an island, but there are no AI left to neutralize, preventing completion of the objective
The Lieutenant on Solanki Island never spawned in
Enemy AI can spawn in the floor of the tower
Certain AI will not be aggressive towards the player
IFFI screen turns back on when being streamed back in after being disconnected
IFFIs from the previous mission instance will remain during future instances of the mission

New Features
Locations

Derelict Reclaimers V1
Adding additional points of interest that will be scattered both on planets and in space. These derelict Reclaimers come with puzzle traversal elements along with multiple legal and illegal mission types which include delivery and FPS combat in and around the crash sites using the new planetary navigation mesh. There are three Reclaimer Derelicts in space around Yela, MIC L1, and ARC L2 associated with three different missions that can bring players to these locations (delivery, investigation, and mercenary). The new derelict site "Ghost Hollow" on microTech has NPCs that can navigate on the planetary surface and has three lawful missions associated with this location that bring the player to the derelict (delivery, bounty hunter, and mercenary).

Derelict Colonialism Outposts
Adding new derelict versions of the Colonialism Outposts into Stanton. This initial release will see 5 unique outpost locations on microTech with new delivery missions, small traversal puzzles, and all but one of them having AI guards that utilize the new planetary navmesh along with the new drop ship reinforcement system. (Drop Ship Reinforcement not working in this initial release)

Lighting Polish Pass on New Space Stations
Performance Polish Pass on New Derelict Reclaimers

AI
AI - Planetary Navigation
This system allows NPCs to move on planetary surfaces using a dynamically generated navigation mesh. This will efficiently process planetary terrain and objects to prioritize the processing of the environment around the players into navmesh, allowing the use of all existing functionalities on planets. The first implementation of this feature will be at the Reclaimer and Colonialism Outpost Derelict Points of Interest.

Gameplay
Added Illegal Collect and Delivery Missions
New set of delivery missions focusing on illegal cargo. These will be offered by Red Wind Linehaul once the player reaches rank 2 reputation with them as a courier. The player will be sent generally to sketchy, run-down locations like drug labs and stash houses and is tasked with delivering goods between them, some of which may not be legal. The intro mission should be available in Hurston if you have rank 2 courier rep with Red Wind Linehaul. The illegal missions should be available outside Hurston (in Crusader, ArcCorp, and microTech) if you have rank 2 courier rep with Red Wind Linehaul and have completed the intro mission in Hurston. These missions come in 5 different versions, each with a different quantity of cargo and a corresponding monetary and reputation reward given on completion.

Added Siege of Orison Dynamic Mission
Added Marker for Friendly AI that are Associated with your current FPS Mission

Weapons and Items
Added New Lootable Item: Greycat Salvage Backpack
Added New Armor to Shops (New Babbage, Area18, and Port Olisar) and Lootable Containers: RRS Specialist Heavy Armor (Morozov-SH Brushdrift, Redshift, and Snowdrift variants)


Feature Updates

Locations
Reststop Hangar Additions
Updated existing reststops to have small and medium hangars.

Additional Stanton Lagrange Points
Implementing additional, unique reststop locations surrounding microTech and ArcCorp with full amenities such as clinics, habs, shopping, and services. This update includes both the stations themselves and the gas clouds surrounding them.

[i]Grim HEX Hospital Expansion

Expanded Grim HEX to add many additional medical rooms.[/i]

AI
Improved NPC face randomization to be more diverse

Gameplay
Shopping Kiosk QoL Updates
General UI polish pass. Added check functionality to Quick Buy confirmation popup, so that it is now a quick passive popup and requires no interaction. Updated filter section to be multi-line and added field to support search inputs.
Higher-Valued Gems Will Now Be Much More Rare in Loot Crates
Added Friendly AI Marker to Mission NPCs

Ships and Vehicles
Blade Performance Polish
Retuned weapons to increase velocity. Increase wing hull health. Changed lateral velocities, boost multiplier, and aerodynamics.
Decreased Scorpius max speed in atmosphere
Updated Scorpius Passby Audio
Adjusted Drake Mule weapon rack interactions to be easier to select
Updated Scorpius QT hud location


Weapons and Items

Updated dimensions and micro SCU for missiles and torpedoes
Food and drinks can now be purchased in multiples using many shop kiosks in the PU.

Core Tech
Performance Polish Pass on Large Planetary Storms
Performance Polish Pass for Entity Streaming
Updated ReShade to version 5.2.1
Enabled new remote movement and new server authoritative position systems. With this update, players should see great improvements with on foot player positions and less jittery behavior while viewing remote player movements.

Bug Fixes
Players should no longer be able to directly call another player to constantly monitor their location
Players should now be able to see and add other players on their friends list from the main menu
Shopping kiosks search filter should no longer reset to default after transaction success
Dragging and dropping a magazine into the players armor should no longer cause the inventory to infinitely load and stop responding
On foot Players/NPCs should no longer appear to pause and teleport when viewed through a scope at a distance
AI should now spawn in appropriate numbers during Infiltrate/Defend UGF Missions
Player Injuries should now fully persist through sessions
Fixed an issue causing the Argo Mole to have no cargo capacity which prevented mining
Hospital pharmacy kiosks should no longer display Invalid Location message upon purchase
Orison Pharmacy Kiosk screen should no longer flash at a distance
Crusader Showroom sales terminal should no longer display a black screen
Players should no longer be able to duplicate ship components by transferring them from read-only ships on the claim timer and claiming the ship at another location
Item boxes left in hangars should now be cleaned up and no longer block a ship that is being spawned
Functional claim button should no longer briefly appear after player selects to store a ship
Area 18 Centermass elevator doors should no longer be duplicated
Astro Armada ship consoles displays should no longer have Z-Fighting
Orison Covalex Shipping and Trading kiosks should now have proper interaction
Refinery shop kiosks should no longer have blank displays
Defiance core armors should no longer have the wrong color in inventory
Players should now be able to interact with and buy Tigersclaw cryptokeys off the shelf in GrimHEX
Shubin Interstellar kiosk in New Babbage should now correctly use the new shop UI
Filtered out items on the "Sell" tab should now be correctly removed from the current items list
Uncommon loot crates should no longer be missing from Caterpillar derelicts
Ships should no longer hop and jump around after being spawned
Starfarer Gemini should no longer be missing its table and benches
Fixed an issue causing players to impact into planets when quantum traveling to a party marker on the surface
The Scorpius quantum drive UI should no longer be very small making hard to read
Players should now be able to change the lower weapons on the Scorpius's turret
Scorpius headlights should no longer be dim and hardly usable in dark terrain and cause particles effects to blind the pilot's view
Players should now be able to interact with top right MFD of the Cutlass series
Remote turrets can now be slaved to the driver in the Nova Tank, ARGO RAFT, Ursa Rover, Anvil Ballista, and Anvil Spartan
Redeemer Nose Turret should now fire correctly
Fixed an issue causing the control panel and guard rails of the Reclaimer's elevator to not follow along with it
Reclaimer's elevator should now correctly show option to "go up" when on the bridge level
Jettison Cargo inner thought prompt should be visible inside of the Prospector
Hammerhead's front interior airlock doors should now allow players to open and close them correctly when docked to a station
Atmosphere should no longer be missing from the lower deck corridor of the rear elevator of the 600i
Players should no longer be able to fall through the closed rear ramp of the Cutlass Steel
Starfarer should no longer be able to quantum travel when another ship is docked to it
Players should now be able to access the Origin 135c cargo bay
AI corpses should no longer despawn too quickly while players are near
Vaulting over objects should no longer seriously injure or knock out a player
Player EVA animation should no longer appear as them standing in space
Legal and Illegal Deploy Probe Missions should now show up correctly in the Contract Manager
Arlington Gang Idris should now be able to maintain its flight in atmosphere
Morozov-SH Helmet cheek lights should no longer present externally for female characters
Klescher Prison Escape rover should no longer spawn offset inside of its garage
Players should now suffocate when their suit runs out of oxygen while in the Klescher mines
Hacking chips should no longer appear sideways when equipped by a player
There should no longer be ReplaceMe balls on the surface near outposts on Daymar
Personal Transport Service Beacon Missions should now correctly appear in the Contracts Manager for other players
Fixed another issue that was causing on foot players/npcs to appear to teleport while moving when viewed at a long distance through weapon scopes
Fixed another issue that could cause players to appear to be "standing" in space while EVAing
Fixed an issue causing AI to not spawn around Derelict Reclaimer locations during Delivery missions
Fixed an issue that allowed players to accept and abandon the mission ( Remove Illegal Occupants ) indefinitely to continually spawn AI
Fixed an issue causing no AI to be present on location during the recovery_stash Inhabited Reclaimer mission
Hijacked Reclaimer mission flow should no longer break by inserting any hacking chip other than one specified by the mission
Fixed an issue causing the Reclaimer the Breach and Steal Mission takes place in to be attacked and destroyed by security ships while the player does the mission
Fixed an issue that could sometimes cause two instances of the Siege of Orison mission to become available after the mission fails
Fixed an issue that was causing certain spawn closets located on the Admin Centre platform block the boss spawning during the Siege of Orison
Fixed an issue causing mission ships to sometimes spawn under the platform surface during the Siege of Orison mission
Fixed an issue causing enemy AI do not leave their open spawn closet on the upper floor of the restaurant on Solanki Platform during Siege of Orison
Auroras and Freelancers should no longer get stuck when attempting autodock with the Starfarer

Technical
Fixed 22 Client Crashes
Fixed 11 Server Crashes
Fixed multiple backend server crashes
AC score board should no longer crash the client

Vecka 24:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU 3.17.2 (Endast Evocati)

.
.

Alien week har startat med diverse tävlingar, skins mm.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...

.
.

Patch 3.17.2 PTU (Evocati)
3.17.2 har släppts till PTU (Evocati)

CI är fullt medvetna om att 3.18 kommer att ta lång tid att få till rätt då man implementerar PES och det kommer troligen vara en ganska otrevlig resa till Live.
Tanken är att 3.17.2 ska hålla oss sysselsatta och erbjuda en stabil upplevelse under tiden som 3.18 testas i PTU under sommaren och hösten.
3.17.2 kommer, bland annat, innehålla,

  • Derelict Reclaimers V1

  • Derelict Colonialism Outposts Nytt!

  • Illegal Collect and Delivery Missions

  • Siege of Orison Dynamic Mission

  • Additional Stanton Lagrange Points

3.17.2 är planerat att släppas till Live i slutet av juni.

.
.

Vad är PES (Persistent Entity Streaming)?
PES hanterar alla objekt i Star Citizen med hjälp av två databaser och krävs för att Server Meshing ska fungera.

  • EntityGraph db (initialt kallat ICache) sparar alla prylar som "fysiskt" finns i spelvärlden såsom vapen på marken eller ett skepp man flyger etc. (unstowed items)

  • Global db ersätter LTP-Long Term Persistence och innehållar alla dolda prylar. Exempel på detta är inventorys, aUEC, Reputation (Stowed items)

PES kommer göra det möjligt för oss spelare att gömma till exempel vapen under en trädrot nånstans på Microtech och månader senare komma tillbaka och hämta dom. Detta förutsätter förstås att ingen redan hittat dom.

.
.

Inside Star Citizen: Inside the Merchantman | Spring 2022
Ett helt (22min) avsnitt om BMM (Bany Merchantman)

.
.

Star Citizen Live Gamedev: Alien Week Doodletime
Alien week inspirerat concept avsnitt.

.
.

Kommande event
Pågår - Alien week
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: I could feel the energy.

Vecka 23:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU -

.
.

Inte mycket nytt denna vecka.
Det var en del lovande tillägg i Road mappen längre ner dock.

Alien week kommer nästa vecka och ISC kommer till 100% (alla 22 minuterna) att handla om BMM (Banu Merchantman)

.
.

Inside Star Citizen: Nine Lives | Spring 2022
Vi får veta mer om vilka Nine tails är och lite nytt om trading.

.
.

Star Citizen Live: Meet the Community Team
Lär känna Star Citizens Community team.

.
.

Road mappen
3.17.2 utökades med en del intressanta saker som Bosättningar vid Reclaimer vrak.
Bosättningen ska även erbjuda traditionella quests och kommer med all sannolikhet utnyttja AI - Planetary Navigation.

Handgjorda uppdrag för Reclaimer vrak i rymden är även det lockande.

För er Reclaimer ägare där ute så la man till Vehicle Munching till Progress trackern.

Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Kommande event
16 juni - Alien week
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: We’ve got precious cargo

Skrivet av vbgbasse:

<Uppladdad bildlänk>

Kunde inte låta bli 😂

Jag kollade Progress trackern och Alien Probing Tech behöver 68 veckor för att bli klart.
Så du klarar dig... den här gången

Vecka 22:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU Version: -

.
.

Den månatliga sammanfattningen för maj publicerades och Star Citizen Live ställdes in pga diverse ledigheter på båda sidor atlanten.

Invictus är över och var en succé, i alla fall ekonomiskt.
Man drog in smått ofattbara 21 miljoner dollar bara i maj och 48 miljoner sen årsskiftet. Varje månad har slagit rekord jämfört med tidigare år.
Så det ser ut som om man för första gången kommer nå 100 miljoner dollar under ett år.
Då man ganska aggressivt nyrekryterar samt flyttar till nya, lockande, faciliteter kommer dom väl till pass.

Alien week kommer i slutet på nästa vecka.

.
.

Inside Star Citizen: Illicit Delivery | Spring 2022
Info om nya olagliga uppdrag samt Service beacons som är planerade för 3.17.2 i slutet på juni.

.
.

Den månatliga sammanfattningen för maj
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i maj.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/187...

.
.

Kommande event
juni - Alien week
oktober - Citizen Con
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: In our derelict nightly skylines.

Vecka 21:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU -

.
.
CI växer hela tiden och är nu 780 devs starka och man siktar på 830 i slutet på året.
Det är värt att nämna att huvuddelen av dessa sen ett tag jobbar på Squadron 42 och inte Star Citizen.
En del av det arbetet kommer att sippra ner till Star Citizen, speciellt tech och props, men Squadron 42 är ett Single player spel med enorma mängder AV. inte ett sandbox spel.
Med tanke på all personal man har satt på Squadron 42 och Chris Roberts uttalanden om att man nu ska knyta ihop säcken (han och familjen flyttade till Manchester av den anledningen) så kan man inte göra annat än hoppas att det sker snart(tm)

Det finns troligen en hel del platser som (som med vissa justeringar) skulle kunna släppas till Star Citizen när väl Squadron 42 är släppt. En tilltalande tanke.

Invictus Launch Week 2952 är i slutfasen så passa på att göra som ~100000 andra och testa spelet innan det är försent.
Flera stora streamers har fått upp ögonen för Star Citizen den sista tiden och det märks.

.
.

Inside Star Citizen: Pack Mule | Spring 2022
Info om Drakes Mule och RSI:s Scorpius

.
.

Star Citizen (not so) Live: Invictus All-Ships Q&A
John och Richard svarar på frågor om allt som har med fordon att göra.
Ett bra avsnitt där vi bland annat fick veta att vi kommer att kunna ladda om ballistiska vapen genom att gå EVA och göra det manuellt (om vi har tagit med oss extra ammo i lastutrymmet). Inte speciellt användbart i strid kanske men ändå.

.
.

Road mappen
Road mappen har nu uppdaterats enligt den information vi tidigare fick i Chris Roberts Letter from the chairman.
Istället för 3.18 i slutet på juni kommer nu 3.17.2 att ta dess plats.
Teknikmässigt kommer 3.17.2 , i princip, vara en kopia på 3.17.1 istället kommer den få mer spelarmässigt innehåll som Reclaimer vrak, Planetary navmesh för NPC:er, fler rest stops både runt planeter men också i gasmolnen samt olagliga fed ex uppdrag.
Vi kommer att få leva med 3.17.2 ett bra tag förmodligen till sep/okt så det är viktigt att den är stabil och intressant.

CI planerar att släppa 3.18 till PTU (Evocati) redan i juni och anledningen till detta är att man, på grund av att man inför Persistent Entity Streaming (PES), förväntar sig enorma störningar. Störningar som troligen får 3.17 PTU upplevelsen att framstå som rena himmelriket.
PES är fundamentalt för att få Server meshing att fungera och med det det Star Citizen som många drömt om.
Om allt går väl släpps 3.18 i sep/okt.

I slutet på december kan 3.19 (med en prototyp av Server meshing) släppas till PTU (Evocati). Detta förutsätter att utvecklingen av 3.18 håller tidsschemat.

Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Kommande event
juni - Alien week?
oktober - Citizen Con (virtuellt och utan en keynote)
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: Sins are the cargo of my ship.

Vecka 20:s community information från CIG

Live Version: 3.17.1 ▪ PTU Version: 3.17.1

.
.

Invictus Launch Week 2952 pågår för fullt.
Passa på att testa spelet och ett hundratal skepp helt gratis.
https://robertsspaceindustries.com/star-citizen/play-now

Behöver du hjälp att komma igång?
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

.
.

Letter from the Chairman
Den här veckan fick vi den första "Letter from the Chairman" på över ett år.
Chris Roberts skriver bland annat om hur resten av året kommer att se ut vad det gäller patcher och utvecklingen av Star Citizen.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...

.
.

Inside Star Citizen: Unto the Breach | Spring 2022
Anvil Legionnaire och historien bakom Invictus bjuds det på denna vecka.

.
.

Star Citizen Live: AI Roundtable Q&A
Q&A om AI i spelet.

.
.

.
.

Kommande event
juni - Alien week?
oktober - Citizen Con
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: I'm stuck in the dark but you're my flashlight.

Invictus Launch Week 2952 - Celebrate Greatness

Begun the Invictus week have...

Letter from the chairman 18 maj 2022

Chris Roberts släppte ett massivt Letter from the chairman idag.
3.18 kommer först i höst och kommer få en väldigt lång Evocati/PTU då man kommer att testa Persistent Entity Streaming.
Istället för 3.18 så får vi en 3.17.2 patch i juni.
Man hoppas kunna släppa Server Meshing i slutet på året men då bara till PTU.
För att lyckas med detta så blir det ingen Keynote vid årets digitala Citizen Con.
Det var en hel del nytt så läs mer via länken nedan.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...

Spoiler varning! (inget nytt om ni redan kör PTU dock)

Vecka 19:s community information från CIG

Live Version: 3.17.0 ▪ PTU Version: 3.17.1 Evocati

.
.
Evocati håller på och testar 3.17.1 för tillfället.
Under Invictus Launch Week 2952 kommer man släppa en hel del nya skepp verkar det som.
Ska vi gissa att det blir ett skepp som släpps direkt i spelet (förutom RSI Scorpius) och några concept sales?
Vilket som så ska det bli spännande att se vad dom har kokat ihop.

.
.

Inside Star Citizen | Oops, All Sprint Report III | Spring 2022
100% Sprint report!

.
.

Star Citizen Live Gamedev: Derelict Outposts
Eddie, Joel och Cairo som tillhör Modular Content arbetslaget visar hur man skapar en övergiven utpost i Star Citizen.

.
.

Road mappen
RSI Scorpius kortet är nu blått för 3.17.1 så räkna med att skeppet släpps till Invictus eventet nästa vecka.
Om två veckor har man lovat att 3.18 kommer få mer kött på benen. Det ska bli intressant att se om man skalat ner 3.18 för att hinna till release i slutet på juni.

Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Kommande event
20 - 31 maj - Invictus Launch Week 2952
juni - Alien week?
oktober - Citizen Con
november - Intergalactic Aerospace Expo 2952
december - Luminalia 2952

.
.

Veckans sneak peek: Warning, emergency airlock sequence engaged.