Inlägg av DrevSpieg

Inlägg som DrevSpieg har skrivit i forumet

Orange lät lite spännande ändå. Inte för att jag läser så mycket längre men vem vet vad framtiden innehåller?

Genshiken såg jag animen vill jag minnas. Var rätt kort och fann den rolig. Kanske gör sig bättre i anime formatet?

Egen favorit som jag läste igenom som ung då en vän köpte alla nya nummer var GTO, Great Teacher Onizuka. Man börjar att läsa den med smått skeptism (grabb som vill bli lärare för att komma närmare alla söta skolflickor höhö), men när man kommer en bit in var man fast. Oerhört dramatisk och häftig i sina stunder.

Skrivet av Sapiens:

Minns att de flesta spel riktade mot barn under 80- / 90-talet kunde vara ganska svåra. Fast åh andra sidan kollar man lite närmare på boxart designen...
https://pbs.twimg.com/media/EgLbvVTWsAAR-K0.jpg

Döskalle, drake, demonhuvud...

https://gamingyeeter.com/wp-content/uploads/2023/03/MegaMan.g...

Tja, man fick väl kanske det man kunde förvänta sig
¯\_(ツ)_/¯

Ja spelen var definitivt svåra på den tiden. Som skrivet innan så ligger väl de så pass nära arkadhallarnas tänk i speldesign att de skulle vara svåra helt enkelt. Ghost n' Goblins eller Lion King t.ex.
Lion King kan jag gissa måste varit en frustrerande upplevelse för många yngre. Härliga Lejonkungen, älskad av många som film (personlig favorit som ung för min del), klart man vill uppleva spelet också!
Första banan går bra men sen kommer man till den färgglada bana nummer två där bit tune versionen av "Can't Wait to Be King" klangar härligt ifrån TVn. Men vilken mardröm banan visade sig vara. 😂

Skrivet av AdamMK:

Intressant läsning.
Jag tyckte också Tunic var rätt så svårt, men det kändes också av redan från början.
Jag blev dock så sjukt sporrad av utmaningen, särskilt problemlösningen.

Annars tänkte jag att åldersmärkningen kunde ge en hint om hur svårt det var, men när jag kollade på min Mario Odyssey stod det 7 medan Donkey Kong Tropical Freeze endast var 3, men jag tycker det senare är hur svårt som helst, mycket svårare än spelen till Super Nintendo.

En skillnad mellan Dark Souls och Tunic är att Tunic har en accessibility mode som där man kan ställa om svårighetsgraden på olika sätt, men i Dark Souls finns inte alternativet då skaparen velat att alla skulle uppleva det på samma sätt.

Ja tror en bättre indikation på hur svårt och invecklat ett spel är, med undantag för souls då, är om spelet är ett AAA-spel eller ett indiespel. Indiespel tenderar att vara betydligt svårare än de AAA-spel jag spelat senaste tiden, eftersom de har råd att ge en större utmaning, medan AAA-spel inte har möjlighet att tappa spelare på vägen så att säga. Det skulle styrelsen ha åsikter om.
Och en annan är hur gammalt spelet är. Om du spelar "stora" spel från innan sisådär 2005 brukar de erbjuda större utmaning än de efter (i väldigt runda svängar)

Klart man kan bli sporrad av en utmaning också. Oftast är det wn mental förberedelse för mig dock. Säg i för Dark Souls så måste jag intala mig att "nu sätter jag mig med ett svårt spel, det är meningen att jag ska misslyckas och bli bättre." Men om det kommer som en överraskning eller som med Tunic där jag hoppades på något lugnt finner jag det bara drygt. Som med mycket annat kan det handla om förväntningar. Även om du går och ser vad andra klassar som världens bästa film, med de förväntningarna finns en hög risk att bli besviken.

Flesta spel har svårighetsgrader av något slag. Tunic ställde jag ner emot slutet när jag inte orkade mer men ville spela klart det. På så vis är Dark Souls och liknande tyngre att sätta sig med.

Man brukar säga att äldre spel alltid var så svåra då mycket satt kvar sen arkad tiden att få folk att vilja trycka in mer mynt i maskinerna. Men känner att även många nya spel kan våga ta i med näven. Säg allas favoritspel sen förra året, Baldur's Gate 3. Jag tog mig igenom Tactician Mode men fick då savescuma en del och det var min 4:e genomspelning. Att försöka sig på Honour Mode med permadeath är inget för mig. Som även finns i andra titlar för de som vill ge sig på en sådan utmaning. Så det är klsrt att mycket AAA vill tilltala den stora massan och vill inte vara för svåra. Men finns ändå några som säkert kostat folk en och annan handkontroll/mus/tangentbord. 😂

Skrivet av Danster:

Nej, jag gör alltid upplysta köp, köper inget på måfå utifrån dess omslag.

Det är samma med alla som har ett intresse för - du har i regel koll. Nån som lyssnar på black metal skulle aldrig köpa en skiva på basis av att omslaget såg "läskigt" ut, och råka få smurfhits. Skulle hen köpa en skiva med Black Ingvars så vet hen vad man får.

Finns säkert nån oinsatt förälder däremot som råkat köpa ett inihelvete svårt spel för att det såg gulligt ut. Men både jag och äldste sonen (5) visste vad vi skulle få när vi köpte Cuphead.

Cuphead är ett till bra exempel! Inte spelat det. Är sugen. Men där har jag iaf hört att det ska vara riktigt utmanande.

Jag brukar ändå ha bra koll då jag spelat sen tiders tider och är jag osäker så kikar jag upp lite mer om spelet vad folk skrivit. Men av någon anledning så hoppade mitt huvud över det steget med Tunic. Jag vet inte om det helt enkelt var det gulliga samt att jag tyckte det såg ut som gamla Zelda i sitt upplägg som fick mig att anta att "jag behöver inte veta mer, jag vet vad jag får". För att sen inse hur fel man hade. 😅 Kanske lite självöverskattning som smög sig fram inom ens spelkunskap och man fick fel. 😂

Estetik VS Svårighetsgrad

Det har hänt några gånger att man läst nyheter om arga föräldrar som tagit med sitt barn på bio för att se en ny animerad film. Men till deras häpnad var de tvungna att lämna biografen när de insåg att karaktärerna svär eller pratar mer om teman som är riktade till vuxna.
Själv brukar jag skratta åt dessa nyheter för hur kan man missa att allt som är animerat inte är menat till yngre? När det finns åldersgränser till filmer samt att sådant brukar bli väldigt tydligt om man spenderar 3min och ser på trailern.

Men jag har kommit till insikten att jag själv kan bli lurad på liknande vis fast när det kommer till spel. Kanske inte riktigt att jag misstolkar åldersgruppen spelet är menat för men där emot spelets svårighetsgrad.
Nog är det så att flesta spel också väljer sin grafiska stil efter vad de vill förmedla bara genom att vi konsumenter ser en bild av spelet. Ett praktexempel tycker jag är Dark Souls eller någon av From Softs andra liknande titlar. Miljöerna och fienden ser hotfulla ut och skapar en känsla av fara runt varje hörn. Det känns farligt och spelet ÄR farligt. Säg jämfört med allas våran tjocka och glada rörmokare som har betydligt färgladare paletter för att ge oss en känsla av att det ska bli ett kul och mer avslappnat äventyr (även om nu Super Mario kan innehålla hemliga och mer utmanande banor också).

Färgglatt och lättsamt.

Självklart är detta inte fallet för alla spel, men många. Estetiken matchar vad spelet lovar oss när det kommer till upplevelsen och svårighetsgraden. Så vad händer när vi väljer att bryta denna regel? Kan gulligt vara svårt? Ja. Ja det kan det.
Ända sen jag första gången såg en trailer på indie spelet Tunic så var jag nyfiken. Jag gillade stilen, den färgglada världen, den söta räven man spelar och som grädde på moset gav det starka old school vibbar till gamla 2D Zelda spel som är mina favoriter bland den serien.

Så när jag fick en lucka bland mina spel för något år sen efter att jag var färdig med Elden Ring föll ögonen på Tunic. Jag var trött efter den stora öppna världen i Elden Ring. Hundratals timmar av att sitta på helspänn för att inte råka begå misstag och behöva springa om sträckor. Hålla koll på min stamina där jag frenetiskt försöker undvika bossars attacker. Ni som spelat det vet hur det kan vara. Så Tunic såg lagom inbjudande ut. Ett mysigt och enkelt litet äventyr som troligtvis inte är allt för långt eller svårt tänker jag och installerar spelet.

Det tog inte långt tid innan jag satt där och irriterade mig på att jag inte förstod vissa saker. Hur saker i andra spel förklaras svart på vitt medan här så kände jag att jag inte fått någon vägledning alls. Jag hade bara hittat papperslappar som såg ut som en instruktionsbok men som jag ändå inte förstod något av.
Det visade sig att jag helt missförstått spelets grundidé. Att jag själv behöver hitta instruktionerna till hur saker fungerar. Och även om jag hittade nya sidor till instruktionsboken så kunde det ändå vara lite knepigt att tyda den.
Men trots att jag nu kunde ta mig vidare så visade spelet sig ändå väldigt utmanande i sina stunder. Istället för avslappnande satt jag där igen, på helspänn när min lilla räv undviker attacker och jag måste hålla koll på min stamina mätare under strider. Skulle olyckan vara framme och jag dör? Ja då var det bara att springa om.
Låter det bekant? Kanske låter det som jag spelade Elden Ring igen? För lite så kändes det.

Lika farlig som den ser ut.

Det är absolut spännande när ett spel går emot vågen och väljer att vända upp och ner på vad man förväntar sig ifrån ett spels grafiska stil och självaste spelmekaniken eller berättelsen. Jag kan inte säga att Tunic är ett dåligt spel. Tvärtom så är det en unik idé som överraskar med sina pussel och mysterium. För att inte tala om också hur deras karta är sammanknuten. Det är värt en chans och tror att många kan älska spelet.
Ser jag också om trailern nu i efterhand så ser jag att striderna visas smått och även att mörkare partier syns. Men för mig blev det den mysiga och gulliga stilen som satte sig i huvudet på mig.

Så lite lurad kände jag mig. Men är det mitt fel som misstolkade spelet baserat på trailern? Eller har Isometricorp Games som skapat spelet misslyckats med att förmedla vad deras spel är till mig som konsument? Kanske är det bara ett spel som är svårt att förmedla vad det är med en trailer och jag borde tagit steget och läst en recension?
Jag är nyfiken på att höra era resonemang om ni har något. Men det jag främst är ute att få höra är om någon mer råkat ut för samma sak till något spel? Att du köpte det för att det såg mysigt och lättsamt ut, men att du sen blev slagen på fingrarna om och om igen när det visade sig vara svårare än du trodde?

Skrivet av Sebastian Lind:

Och? Självklart kommer det alltid finnas folk som går tillbaka till de äldre spelen. Och då är det ju finemang att SH2 är lika spelbart idag som för två decennier sedan. Den stora massan kommer däremot inte leta rätt på ett gammalt PS2-spel, så då är det ju likaledes finemang att det finns en nyversion för en ny publik.

För att tala klarspråk, du snackar väldigt mycket strunt och det enda sorgliga här är att du försöker gatekeepa gamla tv-spel och se ner på en modern publik bara för att "allt var bättre förr". Vem är du att avgöra för andra vad som är ett "riktigt" SH-spel eller ej? Vad är kriterierna? Om det måste vara samma devs har jag jobbiga nyheter för dig, för jag kan garantera att det inte var exakt samma personer som utvecklade alla de ursprungliga SH-spelen, heller. Dev teams är inte konstanter. Så med det puritanska resonemanget vore ju alla SH-spel efter ettan fejk.

Jag hoppas verkligen att det här bara är ett ambitiöst trollkonto, för annars tycker jag lite synd om dig.

Har lite samma syn på remakes. Man kan tycka det är billiga cashgrabs och i tyvärr många fall är säkert så fallet. Men vissa skapas ändå med rättvisa om ändå lite annorlunda. Ser likadant ut på vita duken. Men ser det inte bra ut så kan jag titta bort och köper inte spelet eller ser inte filmen. Kanske för att originalet ligger så varmt om hjärtat. Eller så älskar jag originalet så pass att man ändå vill ge nytolkningen en chans även om man är orolig (vad har de gjort med min bebis?)
När det kommer till SH2 Remaken så tycker jag självklart originalet ligger kvar i minnet. Men tyckte Remaken gjorde sig bra och tog sig en plats på dagens marknad med chans att nya får uppleva det. Min sambo är inte för att spela skräck själv men hon satt med och gillade remaken. Lika så gick vi och såg remaken av Draktränaren på bio som kändes bra. Små ändringar men i det stora hela ett lika härligt äventyr som jag hoppas en ny generation kanske nu upptäcker.
Det kommer alltid finnas en marknad för remakes. Man behöver inte bry sig om man inte vill och man kan höja på ögonbrynet för vissa beslut, men om någon yngre där ute blev kär i Silent Hill tackvare SH2 Remake så är det bara kul. Likt som vi säkert om några år får remakes på Lord of The Rings filmerna. Harry Potter är redan påväg så är bara en tidsfråga. Då ska vi se att tusentals sura personer kryper sig fram på forum för att uttrycka sin avsky. Vilket i sin tur väcker litteraturnördarna som ska klanka ner på folket som bara sett filmerna men aldrig läst böckerna. Internet kommer brinna och det är lite av livets cirkel vid det här laget. ;p

Skrivet av reaver:

Ditt hat för Silent Hill 2 remaken och Bloober Team börjar nå absurda nivåer, men tack för att du lyfte denna tråden som inte haft någon aktivitet på åtta månader för att konstatera att allting ska vara nytt. För nu fick jag chansen att läsa en trevlig recension som jag annars hade missat!

Tack för de fina orden. Försöker hitta orken att skriva något nytt så fick en liten boost av att du gillade denna. ^^

Skrivet av lonian:

Jag har svårt att se nästa Silent hill spel bli bättre än Silent Hill 2 remake.

Ja, 2:an är ändå en ikonisk berättelse. Men ska bli skoj att se vad Bloober Team lyckas med remaken på 1:an sen. ^^

Skrivet av krs_kristoffer:

Har det löst sig? Jag hade lite uppkopplingsproblem på nya Switch 2 också. När jag gick in i inställningarna och stängde av IPV6 fungerade det för mig. Har nämligen inte det påsatt i min router utan IPV4. Kanske värt att kolla om inget annat löst problemet.

Sorry för segt svar. Jobbat.
Jag hade slagit av det sen innan samt ändrat min DNS. Så precis innan jag skulle ge mig för kvällen igår så fungerade allt fläckfritt. Så är nog Nintendo som kan känna av trycket lite på servrarna.

Skrivet av Aletheides:

Ah nice. Du hittade iaf någon mer som skrev om det.
Aja. Får väl ha lite is i magen då. Tur nog har man inte bara en spelkonsol i hemmet. 😂

Skrivet av Aletheides:

Läser att folk fixar det genom att ansluta switchen till sin mobiltelefons Mobilehotspot för setupen.

Testade det precis. Både med sambons mobil och min. Samma fel. Både på min Switch 1 och Switch 2. <_>

Skrivet av lonian:

Testa med nätverkskabel.

Jag hittade nu att man kan ställa upp grafiken i Fast fusion men då blir det 30fps, helt ospelbart så.
Men på Switch 2 native skärm ser det underbart ut så jag kommer enbart lira det bärbart. Riktigt kul spel.

Saken är att under setupen vill de att man har den handhållet. Stoppar jag den i dockan så får jag bara upp på TVn att jag ska plocka ur den.

Jag hämtade mitt Switch 2 idag. Men nu under setupwn och jag vill föra över allt ifrån min Switch 1 så ska jag logga in på mitt Nintendo konto. Men möts bara av en vit skärm och "This page could not be displayed." Har försökt ändra på mina router inställningar för DNS server men utan framgång. Snälla vet någon vad detta kan bero på? 😭

Skrivet av Sebastian Lind:

Man får gratulera! Läste din text nu och den var väldigt underhållande och finurlig! Nu fick man ytterligare ett spel till backloggen, tack för den

Bara skoj när man lyckas rekomendera spel till folk. Något man saknar ifrån sin tid då jag jobbade på Game. Hoppas du får tid att spela det någon gång. Man vet aldrig med sin backlog. ;p

Good game, well played. Hoppas det ska gå bra för dig framöver vad du nu än må hitta på. ^^

Holy guacamole! Efter att haft en superstressig dag på jobbet och komma hem och läsa detta fick mig verkligen att hoppa av glädje. Sånt himla stort tack!

Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension!

Jag har det i min backlog på Steam, men har helt missat handkontrollsrekommendationen. Är det en mycket sämre upplevelse med tangentbord och mus?

Tror det kan fungera bra. Men det jag tror blir jobbigast är att man gärna vill ha triggers för att enklare bestämma hur starkt du vill köra dina raket thrusters. Så vill man köra lite försiktigt kan jag gissa det blir lite svårare utan handkontroll. Men är enda jag kan komma på.

Skrivet av Pooslice:

Är säkert ett älska eller hata spel. Jag spelade spelet i typ 15 timmar. FÖRSÖKTE verkligen. Hatade det. Fattade inget. Irriterande. Jobbigt. Sämsta spel jag spelat, tyvärr. Förstår inte alls vad folk ser i spelet. Men kul för er som kan gilla det.

får tillägga att då hade jag blivit hypad totalt att detta är världens bästa spel och helt fantastiskt. Annars hade jag nog slutat efter ett par timmar. Inget som fångade mig.

Jag kan nästan förstå känslan. Det jag var rädd för när jag hörde om spelet första gången. Så mycket positivt och folk älskade spelet. Man har nog råkat ut för den olyckan mer än en gång tidigare med andra spel. Synd. Men starkt ändå att du gav det 15h. ^^

Skrivet av Earthscum:

Testade och ingenting för mig. Pallar inte med alla stress moment att man måste göra saker i viss tid. Slutade spela när jag kom till planeten som fylls med sand och varje sak du missade eller ville göra var du tvungen att göra om. Blev bara sjukt segt och tråkigt med tidspressen.

Sen pallar jag inte sitta och läsa "lore" i dagar. Jag har ADHD så att sitta och läsa och faktiskt förstå vad de skriver om utan att börja tänka på annat är svårt och såklart tappar man bort sig och måste börja om.

Så för mig får detta spel 1/5 p.g.a stress tidspress och tvingade till att läsa.

Spelet prövar ens tålamod helt klart kan man säga. Av det jag tycks tyda av andras åsikter som är mindre positiva till spelet. Tålamod att läsa, både texter du översätter eller när du pratar med NPCs (inga voice actors i spelet). Tålamod att lära sig flyga sin lilla rymdraket. Tålamod att hitta ledtrådar och få dem falla på plats. Men också tålamodet att orka börja om. Så har man inte tålamodet för allt detta kan jag se hur det snabbt faller och blir mest drygt för en bara.

Skrivet av Scatterbrain:

Outer Wilds är mitt absoluta favoritspel alla kategorier.

Jag vill slå ett slag för spelets expansion. Det är nämligen extra imponerande att expansionen, Echoes of the Eye, lyckas med konststycket att ge spelaren, som redan kan allt om basspelet, aha-upplevelse på aha-upplevelse igen. En otrolig expansion som är snudd på lika bra som grundspelet. En varm rekommendation!

Lovely! Inte spelat det än. Men vill. Låter bara grundspelet smälta lite. Sen blir det att skaffa expansionen. 😊