Inlägg av Gambold

Inlägg som Gambold har skrivit i forumet

Jahopp, så går det när man släpper halvfärdiga spel, när ska dom lära sig att det tar tid att utveckla bra dataspel

Som sagt, inget enskilt element är egentligen nytt, fast dom har förpackat en massa bra features i ett nytt skal, på ett sätt som ingen gjort tidigare.
Första gången på rätt länge som jag skyndat mig hem från jobbet för att spela ett MMO. Kanske är nyhetens behag, men det visar sig väl.

Jag har också suttit och spelat betan, kom med i beta 3 tror jag det var. Och jag skulle nog säga såhär, att om man redan är insyltad i ett MMO så finns det egentligen ingen anledning att byta och börja spela RIFT.
Men om man å andra sidan vill hoppa på ett MMO så är kanske RIFT det bästa alternativet just nu.
Det enda MMO som jag upplevt varit såhär pass buggfritt vid release är LotR, WoW tex var betydligt kassare (vid release).
Hur bra RIFT kommer att bli beror nog till största delen på hur många som börjar spela, dvs hur mycket pengar de får in som det kan utveckla nytt innehåll för.

hmm, så länge man inte bryter mot EULA så är det väl bara att jobba på med banan. Om blizzard inte vill att man ska göra sånt där får de väl skicka med en sopigare editor.

Däremot kan de ha invändningar mot namnet world of starcraft. Starcraft är ju registrerat, och har de egna planer på att göra ett starcraft MMO så lär de inte bli så glada över det namnvalet.

Skrivet av Schluug:

Jag har ju svårt att se hur de ska kunna balansera ett spel med så många class-combos då Blizzard lägger ner galet mycket energi på att hålla

Halva poängen är väl i och för sig att alla souls inte behöver vara balanserade. Huvudsaken är att var och en av de 4 huvudklasserna kan funka i grupp/PvP/solo. Därför som det är så enkelt att byta mellan olika uppsättningar.
Kanske t.o.m. blir lite sten sax påse i PvP att alla souls kan slå någon, men ingen kan slå alla.

Saknar ett alternativ i pollen.
- Nej jag är för lång

Annars är det väl bara att konstatera att nu kanske folk lär sig att skaffa tillräckligt stora vardagsrum

Skrivet av atreyon:

Någon som kan föreslå någon bra titel från denna rea? inga jätte titlar förutom UT (och Sims om man nu är lagd åt det hållet).

THQ ultimate bundle kanske? Var väl ett 10-tal THQ spel för under 400kr

Skrivet av Caesarion:

...
Skär av huvudet på en orc/goblin vad det nu är utan att ens anstränga sig.

Det är väl hela poängen med en magisk dolk, att man inte ska behöva förta sig. Lite som servo på en bil fast till ett vapen.

Vadå fans det en taktisk vy? Jag hittade bara mer eller mindre inzoomat. Dom kanske borde tjuvkika lite på supreme commander så kanske dom får lite perspektiv.

Som det var nu så såg man ju inte alltid alla gubbar i bild

Helt otroligt att de inte fixat buggen i Arl of Denerim’s Estate. Inte ofta som man ser så många trådar där folk frågar hur man fixar det.
Buggen i sig kanske är jobbig att fixa men enligt popuppen man får när man tar på sig förklädnaden ska man kunna snacka med samma npc och ta av den, men det dialog alternativet orkade dom visst inte implementera... en workaround som nog många skulle se som acceptable.
Nej istället skriver dom en halvkilometer patchnot som ursäkt.

Säg som det är att dom råkade anställa en extra gubbe att skriva patchnötter istället för nån som kan koda lite.

50 timmar är inte ens 2 timmar / kväll under en månad.
Under förutsättning att det är ett bra spel så lägger iallafall jag mer tid än så i början.

On topic..
Polyphony Digital har ju i princip redan gjort detta Gran Turismo - Prologue, jag antar att det är ungefär så de tänker sig det hela.

Skrivet av Saxit:

För de icke-namngivna personer som tycker att spelbranchen blivit girig och att spel borde bli billigare så kan jag säga att om spel hade ökat i pris med inflationen i samma takt som mjölk har gjort, så hade ett kondoll-spel legat på runt 1000-1200kr idag.
Spel har knappt blivit dyrare de senaste 20 åren, alltså har de egentligen minskat i pris - det vill säga det är kunderna som blivit girigare och snålare (eftersom de gnäller så jäkla högt), inte utvecklarna/utgivarna.

Kom igen med någon vettig jämförelse. En ko producerar i storleksordningen lika mycket mjölk idag som för 20 år sedan. Visst produktionsanlägningarna har effektiviserats, men det har även produktionen av dataspel. Skillnaden är att kostnaden att producera 2 kopior av ett spel inte är dubbelt så stor som att producera 1 kopia, och det finns betydligt fler konsumenter av dataspel idag jmf med för 20 år sedan.

Har också gått och irriterat mig på att bara rubrikerna syns. Bra att det inte var så det var tänkt.

HD är en bra förkortning av HårdDisk.
Alternativet (på svenska) skulle väl i så fall bli HDE (HårdDiskEnhet)
Om HDD skulle användas som förkortning så får man isåfall skriva hela nyheten på engelska.

Ibland är det ju klockrent med DLC, tex låtar till rockband / guitar hero. Hittils har iallafall jag fått mer valuta där än att köpa ett helt song pack.
Fast om man sitter och lirar nått äventyrsspel och man hamnar i ett dialogalternativ att man måste köpa till ett DLC för att acceptera quest-fan då blir man bara less.

Skrivet av asdf2:

Om du har 100 FPS i ett spel så måste bilduppdateringen vara 10 ms. Går du upp till 30 ms så får du 33 FPS. En latency på 30 ms är därmed en övre gräns.
...

Nja, där förutsätter du ju att man behöver någonslags feedback för att kunna generera nästa frame. Vilket inte alls behöver vara fallet. Du kan ju buffra upp ett antal frames så att de är på väg genom kabeln samtidigt. Så det är mer bandbredden som begränsar fps.

Däremot lär det bli lagg motsvarande det som fanns i orginal quake (i orginal quake fanns ingen client prediction alls) där började latency att bli märkbar runt 40ms, en typisk IDSN fick typ 60ms latency men det var fortfarande fullt spelbart. Ett 56k modem däremot hickade upp till en 80ms och då sprang man omkring i sirap med en gummisnodd kring halsen.

Som sagt, spelet ser ut att kunna suga riktigt fett, men de har potential att få till en bra intro video

hmm, 3-ackords pop ... hur kul kan det bli?

Blir väl till att göra som vanligt, vänta ett halvår innan man provar.
Då brukar det ha sjunkit till halva priset, och har betydligt färre buggar.
Ta bara Vanguard som redan nämnts, ett rent bedrövligt spel när det släpptes, men idag är det helt ok.