Om något finns det mer som tyder på att våldsamma spel minskar våldet, hävdar den aktade pc-gurun.

Legendariske programmeraren John Carmack och hans #Id Software står bakom några av tidernas våldsammaste actionspel, och Id-spel som #Doom och #Quake har ofta anklagats för sitt våldsamma innehåll. Så vad är då John Carmacks egen inställning till spelvåldsdebatten? Jo, han säger att han "alltid haft svårt att ta den seriöst".

– Och jag tror verkligen att, om något, så finns det mer bevis för att våldsamma spel minskar aggressioner och våld. Det har faktiskt kommit en del rapporter om det, att det är hämmande, säger John Carmack till Industrygamers.

– Om du besöker Quakecon och går runt och ser folket där och jämför det med en slumpmässig mötesplats vid ett college-campus, så lär du förmodligen hitta en lugnare massa med folk vid speltillställningen. Jag tror att som värst är det neutralt eller potentiellt positivt [att spela våldsamma spel].

Ett exempel på vad John Carmack sannolikt menar är den rapport som angav tv- och datorspel som möjlig delförklaring till den minskade brottsligheten i USA under den senaste tiden.

Id Softwares nästa "våldsspel" är #Rage, som släpps den sjunde oktober till pc, Xbox 360 och Playstation 3.

Tror du att våldsamma spel påverkar den som spelar positivt eller negativt, eller har det kanske ingen inverkan alls?

Skicka en rättelse