"Project Morpheus" blir Playstations nästa innovation och Sonys svar på Oculus Rift.

Ryktena visade sig vara sanna - #Sony bekräftar att de arbetar med ett eget VR-headset till Playstation. Shuhei Yoshida, studiochef på Sony Computer Entertainment, annonserade "Project Morpheus" på GDC inatt och kallar det "vår nästa innovation".

Det nuvarande utvecklingskitet, som benämns som en prototyp, har 1080p-upplösning och ett synfält på 90+ grader. Positionering kommer avläsas genom Playstation Eye och Playstation Move-kontrollen kommer att vara en given del av upplevelsen.

Under GDC kommer tekniken bland annat att demonstreras genom dykningsspelet #The Deep och även #Eve Valkyrie, som har sagts vara Oculus Rift-exklusivt. #CCP Games har dock samarbetat med Sony tidigare genom Playstation-exklusiva #Dust 514. Demonstrationen döpt till The Castle kommer att utnyttja två stycken Move-kontroller samtidigt, förmodligen för att simulera båda armrörelserna. Ett begränsat #Thief-demo ska också finnas på plats.

Något pris avslöjades inte men Richard Marks, skaparen av bland annat Eyetoy, menade att det kommer att vara en "konsumentprodukt folk har råd med". Handsken är kastad, Oculus Rift.

BRA SONY,DET SÄTTER PRESS PÅ MICROSOFT:up: 23/03 Lite mer: https://www.youtube.com/embed/ujtekKJG4fo 19/03 I alla fall i Unity använder OR-implementationen sig av dubbla kameror som renderar bilden två gånger. 19/03 Går på ganska precis $506.25 Vet inte hur det är med tull men om du åker på tull blir det ca 15% till på priset. 19/03 Det förklarar hur man skapar stereoskopisk 3D i ett spel oavsett vilken hårdvara du ska få ut bilden till. OR använder sig av samma metod. 19/03 Det går såklart att använda inom VR också om man vill. Det bästa sättet att beskriva detta jämfört med riktig 3D är kanske att tänka sig att det är platta "pappfigurer" och objekt som står utställda på olika avstånd från dig istället för riktiga tredime... 19/03 ahh, nu ser jag, det där är inte för oculus eller ens vr, det är för 3d tv och liknande. Att anta att dom fungerar lika är dumt, jag vet ärligt talat inte vad skillanden är, svårt att tänka mig att det fungerar på samma sätt, för det överensstämmer inte... 19/03 Resultatet är inte samma. Med 2D+ får du ett djup i en 2D bild men du kommer aldrig kunna se ett objekt i 3D. Tex. om du spelar Skyrim skulle du kunna se personerna och sakerna i djupet i förhållande till varandra likt en teater men du kommer inte kunna... 19/03 Då undrar jag, vilket spel med integrerat stereoskopisk rendering kör 3d och inte 2d+? Om resultatet är mer eller mindre samma, med även fördelar utöver att det mindre krävande skulle det vara rent idiotiskt att inte köra 2D+. 19/03 Cryengine flyttar pixlar beroende på z-buffer för att skapa en 3D effekt. http://www.gamasutra.com/view/feature/134827/a_developers_guide_to_.php 19/03
Skicka en rättelse