I måndags röjdes vad den mystiska sajten från 2K handlade om när Xcom 2 utannonserades. IGN har norpat exklusivitet på information om spelet, så vi har snällt fått finkamma deras artiklar i jakt på snaskiga detaljer. Självklart har vi sammanställt allt viktigt vi hittade i listan nedan. Här är allt vi hittills vet om #Xcom 2:

  • Storyn: Mänskligheten förlorade i förra spelet. 20 år senare styr aliens planeten. Människorna bor i megastäder där de blir lovade ett "enkelt liv" utan sjukdomar.

  • Xcom är en motståndsgrupp som gerillakrigar mot alien-ockupationen. Målet är att "väcka alla", skapa motstånd på global skala och rädda jorden från sina nya härskare.

  • Utomjordingarna har blivit kraftfullare än förut. Glöm en mot en-slagsmål – det krävs flera soldater för att döda en enda alien.

  • The Advent är mänskliga fiender som slåss på utomjordingarnas sida.

  • Människornas huvudbas är ett modifierat alien-skepp.

  • Spelmässigt kommer det vara viktigt att kontrollera territorium.

  • Klasserna är vidareutvecklingar av dem i Xcom: Enemy Unknown. Sharpshooter bygger vidare på Sniper, Ranger på Assault, Grenadier på Heavy och Specialist på Support. En femte klass kommer utannonseras närmare lanseringen.

  • Möjligheterna att modifiera soldaterna utseendemässigt är större än förut. De ska påminna mer om ruffiga Sons of Anarchy-krigare än disciplinerade yrkesmilitärer.

  • Att smyga och spana på fienden innan slaget börjar är en stor del av taktiken.

  • Ett nytt concealment-system samt waypoints bidrar till den nya gerillastilen.

  • Bakhåll och överraskningsattacker kan vända tröstlösa underlägen till vinster.

  • Kartorna är slumpgenererade.

  • Uppdragen har dynamiskt genererade mål och delmål.

  • Ett nytt loot-system gör att soldaterna kan plocka föremål från slagfälten för att använda själva i framtiden. Något som är viktigt eftersom resurserna är skrala.

  • Om en av dina soldater blir skadad, medvetslös eller dödad kan en annan soldat bära honom eller henne till säkerhet.

  • Spelet släpps i november till pc, Mac och Linux.

När jag kikar på gameplaytrailern så är det en sak som oroar mig...jag tänker på när "snakeman" liknande varelsen slingrar sig ur bilen och därefter i en attack som verkar vara 100% chans på att lyckas med direkt dödar en av mina soldater. Käns lite som... 05/08 Var det inte att man kan klicka mycket snabbare på PC som var problemet. Alltså GUI utvecklat för konsoler och har nån bugg som gör att det flippar ur för vissa PC spelare, för att dom är sjukt snabba? Oavsett...det är ett turbaserat strategispel. Är... 04/06 För snabt för konsoll men inte för snabt för pc waa? Och som jag skrev. trist för dem de drabbat men jag har som sagt inte stött på den. 04/06 Älskade förra spelet. När jag läste att detta var pc-exlusivt var min första tanke "nu måste jag köpa ny dator". :) Men ska sansa mig lite, det kanske inte är så krävande direkt? 03/06 Jag gillar idén och tror att den här uppföljaren kan bli riktigt bra. :) Ombytta roller på det här viset kan ju tillföra något helt nytt utan att grundkonceptet förlorar något. :) Såg inte det i listan, men spelet kommer att ha stöd för mods och procedu... 03/06 Yes, Xenonauts är är faktiskt helt ok. Blev dock rätt less på att det kändes väldigt wierd under uppdragen när tex fienden kunde skjuta bakom hörn hur enkelt som helst och döda ens gubbar medans man inte kunde göra likadant. Vet massor med gånger då jag... 03/06 Själv hoppas jag att de slänger ett öga på Xenonauts som jag tycker är den bästa uppföljaren på Xcom som släppts. 03/06 Antagligen så spelar du inte lika snabbt som vi andra som fått buggen, det verkar ha att göra med att man klickar på knapparna "för snabbt för konsol" men inte för snabbt för PC å då skiter sig spelet... Här har du en film på det när det redan triggat.... 03/06 Vet inte om jag börjar bli gammal och grinig, men jag tyckte första sög. Förväntade mig mer, spelet kändes tomt och själslöst efter en stund. Mer klasser och vapen hade nog skapat mer variation som kanske skulle ha fått mig att lägga ner mer energi. Tac... 03/06 Kewl. 03/06
Skicka en rättelse