Den pågående dispyten mellan Kingdoms of Amalur-studion och Rhode Island avslöjar kraven Metacritic-bonusar och mer.

Att det skrivs kontrakt mellan utvecklare och utgivare är inga konstigheter, det handlar ju ofta om stora summor pengar. Premisserna kring dessa överenskommelser ser dock sällan dagens ljus men genom domstolsprotokoll från den pågående juridiska konflikten mellan #Kingdoms of Amalur-utvecklaren #38 Studios och Rhode Island fläks dessa ut för allmän beskådan.

Kotaku har rotat igenom de tusentals dokument som domstolen har gjort offentliga och bland annat hittat bonuskrav kopplat till Metacritic-poäng. Om spelet skulle få ett snitt på minst 85 poäng skulle studion få en bonus på 1 miljon dollar. Vi har hört om sådana krav tidigare men detta är första gången det skrivs svart på vitt. Det står också klart att logotypkavalkaden när varje spel startas faktiskt är specifierad i kontraktet.

Vi får också veta att spelet hade en budget på strax under 20 miljoner dollar men trots att Kingdoms of Amalur sålde relativt bra gick studion i konkurs strax efter releasen.

Vet inte om du har märkt det men utöver recensioner har FZ nyheter, förhandstittar, artiklar, bloggar och ett förhållandevis aktivt forum. 28/09 De här betygen, liksom betygen på ex IMDB, är viktade så du kan inte jämföra med ett rakt genomsnitt. 28/09 Suck.. Varför i hela helvetet hänger du här då? Det är ju själva definitionen på idioti om du nu så helhjärtat tycker de gör ett dåligt jobb. 28/09 Alla de här "offentliga" betygen har blivit helt irrelevanta för oss vanliga konsumenter. IMDB, t ex, headlinar sina artiklar med biljettförsäljning under första helgen som ett betyg. Detta har naturligtvis inte ett smack att göra med kvaliteten på de... 28/09 Tror det var kingdoms of amalur jag testade trial på origin, blev då inget fan av det minns dock inte varför. 27/09 Själv måste jag ge en tumme upp för Ars Technicas betygssystem. En punktlistad sammanfattning i slutet av recensionen med rubrikerna "the good", "the bad" och "the ugly". Inga siffror. 26/09 KoA var faktiskt ett bra spel, med bra DLC/expansioner. Jag hade, som många andra, missat det helt och spelade igenom det för några månader sen. Hade väl sina brister, som att det var för enkelt men helt klart ett stabilt rpg. Kul och varierad combat,... 26/09 Eurogamer leads the way. 26/09 Klart dom är besvikna i en värld där "bonus" ska ges till alla än hur hårt dom misslyckats , ett trendbrott jag själv välkomnar. 26/09 Tror till och med Notch skulle ha problem att betala den notan. 26/09
Skicka en rättelse