Yoko Taro vill "göra spel som är oförutsägbara", så som Nier och den färska uppföljaren.

Spelvärlden består av en myriad utvecklare men bara en bråkdel av dessa är riktiga profiler. Det råder ingen tvekan om att Nier: Automata-regissören Yoko Taro tillhör det senare gardet. Tror du oss inte? Kolla in videon undertill. Behöver du fortfarande övertygas?

Intervjun med Toco toco tv (som har undertexter) cementerar Taros position som en udda fågel, som är lätt att känna igen sig i och tycka om. Taro konstaterar att hans livsstil är "ganska speciell". Han "gillar inte att resa, tycker inte om att träna" och "skulle hellre sitta i ett nedsläckt rum för att spela eller tänka, det tycker jag är mer meningsfullt". Han lever sin dröm; skapar spel och skriver berättelser. Utöver detta har han ingen annan hobby.

Nier: Automata är en slags motreaktion till dagens trippel-A-landskap.

Vad gäller AAA-titlar tycker jag att de är vackra och intressanta, men efter 20 minuter undrar jag om det kommer vara likadant efter 20 timmar. Jag är rätt trött på detta. Om det är möjligt vill jag göra spel som är oförutsägbara, spel som ändrar form allteftersom. Det var detta jag hade i åtanke när jag skapade första Nier, och det gäller även för Nier: Automata.

Skicka en rättelse