Ganska bra för ett spel som inte är färdigt.

Redan en vecka efter lanseringen på Steam Early Access kunde vi konstatera att Playerunknown's Battlegrounds var en succé. På den korta perioden hade spelet dragit in närmare 100 miljoner kronor och dess starka momentum, drivet av en stor närvaro på såväl Twitch som Youtube, håller i sig.

Brendan Greene, som speldesignern egentligen heter, annonserade precis spelet har sålts i 1 miljon exemplar på lite drygt två veckor. I pressmeddelandet är man också tydlig med målsättningen att spelet ska befinna sig i detta ofärdiga stadie i max ett halvår. Många överlevnadsspel har en tendes att fastna i Early Access och faktum är att Dayz, som blev startskottet för Greenes King of the Hill-karriär, fortfarande inte nått version 1.0.

Enligt Steamcharts håller den inledande populariteten i sig och det ligger nu på en femteplats över de mest aktiva spelen. Konkurrenten H1Z1, som Greene jobbade på tidigare, har dock närmare dubbelt så många aktiva spelare.

Skicka en rättelse