Jag ser alltid fram emot nya Battlefield-lanseringar. Men sedan 2015 har varje lansering lämnat en bitter eftersmak i munnen. Battlefield-spelen har alltid varit tekniskt briljanta med otroligt vacker grafik och ljuddesign i världsklass. Det som saknats de senaste åren har varit själen. Battlefield V och 1 försökte återvända till något slags "klassiskt Battlefield", men vad det faktiskt innebar verkade tappas bort längs vägen. Battlefield 2042 var ett försök från Dice att locka tillbaka veteranerna, men släpptes ofärdigt och kantades av prestandaproblem, grötiga strider och impopulära specialistklasser.
"Det som saknats de senaste åren har varit själen"
Det är nu tydligare än någonsin. Det är inte spelstudios som skapar spel, utan passionerade människor. Detta blir särskilt tydligt när man tittar på var kärnfolket från Battlefield-seriens storhetstid tagit vägen. Många av de utvecklare som en gång satte prägel på Battlefield har idag gått vidare från DICE och startat egna spelstudior som Embark, Fall Damage och TTK Games. När passionerade människor får skapa något eget, märks deras genuina kärlek och kreativitet tydligt i slutprodukten, precis som med spel som Clair Obscur: Expedition 33 och Baldur's Gate 3, som jag tidigare skrivit om på Sweclockers.
Själv var jag inbiten CS-spelare i ungdomen och petade lite i Battlefield 1942 när det begav sig. Men det var först med Bad Company-spelen och Battlefield 3 och 4 som jag verkligen blev fångad. Storskaliga strider och fullkomligt kaos var något av det härligaste som fanns och jag kunde tillbringa timmar med att försöka ta mig an både fiender och fysikmotorer.
"Men att skapa en bisarr lekplats är inte rätt väg att gå"
Med Battlefield har det känts som att utvecklarna, eller rättare sagt EA, vill skapa en ny kassako à la Call of Duty. Men att skapa en bisarr lekplats är inte rätt väg att gå. Att springa runt som Teenage Mutant Ninja Turtles och John McClane kan visserligen roa 12-åriga André, men det hör ärligt talat inte hemma på ett slagfält som en gång hade ambitionen att kännas autentiskt.
Nu är det verkligen upp till bevis för Dice. Battlefield 6 står inför ett avgörande "make or break"-ögonblick där studions trovärdighet och framtid hänger i balans. Spelet har möjligheten att återerövra det som en gång gjorde serien älskad: taktiskt djup, storskalighet och en kaotisk charm som är unik för Battlefield. Misslyckas de nu är risken att de tappar både gamla veteraner och framtida spelare för gott.
Det är nu eller aldrig, Dice. Men jag tror på er!
André Stray är chefredaktör på Sweclockers, och medverkar regelbundet i Fragzone-fredag. Han har därmed åsikter om både spel och hårdvara. Den här texten publicerades först på Sweclockers.