Företaget ser över verksamheten efter dystra försäljningssiffror.

Det svenska spelföretaget Starbreeze har det krävt ekonomiskt. Man släppte Overkill's The Walking Dead på Steam i början av november, men spelet har underpresterat, berättar företaget i en pressrelease.

Försäljningen har gått sämre än kalkylerat, och en större andel än beräknat av de sålda spelen går till länder med lägre priser, som Kina och Ryssland. Det här innebär att 505 Games, som ska ge ut spelet på PS4 och Xbox One den 8 februari nästa år, håller inne på en licensavgift på 10 miljoner dollar, vilket ställer till det i bokföringen för Starbeeze och dotterbolaget Overkill. Men man räknar fortfarande med positivt rörelseresultat för kvartalet, säger företagets ekonomichef Sebastian Ahlskog.

We will not be able to recognize the license fee from 505 Games for Overkill’s The Walking Dead as revenue until after the end of the fourth quarter, while initial sales revenues from the game are lower than expected. This will have negative impact on fourth-quarter earnings, but our target of positive EBITDA for Q4 stands.

Starbreeze ser nu över sina kostnader och tänker koncentrera verksamheten på sina kärnområden: "intern och extern utveckling". Det här ska reducera kostnaderna för 2019. Man säger ingenting om personalneddragningar, men det låter inte som någon omöjlighet att så kommer ske när utvärderingen är klar.

The company has commenced a project to review operations and has initiated a program to reduce costs and sharpen focus on core business – internal and external development. The actions are expected to generate significant cost savings during the full year 2019 compared to 2018 mainly in non-core business. The long-term target of positive EBITDA for the full year 2019 no longer applies.

Starbreeze aktie har närmast kollapsat på Stockholmsbörsen de senaste veckorna. A-aktien står nu i 2,70 kronor, en minskning med 35 procent den senaste veckan och 57 procent den senaste månaden. Och det senaste halvåret har värdet minskat med 80 procent.

Overkill's The Walking Dead ligger i skrivande stund med i slutet av listan över de 100 mest spelade Steam-titlarna, med 3 300 spelare. Som mest har 4 400 kört det samtidigt. Mottagandet har varit svalt – det snittar 52 på Metacritic efter 33 recensioner.

Starbreeze bildades i Uppsala i slutet av 90-talet. Studion har bland annat gjort det ypperliga The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (2004) och Josef Fares hyllade debutspel Brothers: A Tale of Two Sons (2012). Samma år köpte man Overkill Software (startat av Bo och Ulf Andersson samt Simon Viklund, efter Grin-konkursen), som året därpå lanserade Steam-succén Payday 2. Starbreeze ska ge ut Psychonauts 2 och System Shock 3 nästa år. Man arbetar också med virtual reality-projektet StarVR.

Lägga en massa pengar på CGtrailers som ingen bryr sig om som kommer långt för tidigt dessutom, sedan håller inte spelet måttet. Undrar vad dom skall göra nu, man gissar att det kommer komma en P3 pressrelease inom ett par månader, kan man gissa, eller... 28/11 När jag spelade det så hade det inte någon toggle för VOIP samt att de helt saknande mus inställningar. Nog för att det var "BETA" då men sånt ska inte saknas då. Var en snabb återbetalning på det. Sen kändes gameplay inte så bra ovanpå det heller. Så... 27/11 Vet att detta skall stå i forumet för "köp/sälj", men då aktuellt spel diskuteras. Min bror och jag kom över tre koder vardera för cirka 1,5 veckor sedan. Jag sålde mina här via "köp/sälj", men nu ämnar även min bror sälja sina. En Steam-kod = HELA spel... 27/11 Inom ett halvår så har ThQnordic köpt upp Starbreeze. 27/11 Men spelet har ju buggar, då måste det ju vara motorns fel. Nä, såklart jag skojar, men det är intressant hur lite folk fattar om spelutveckling när det kommer till kritan, i detta fallet var det ju antingen inkompetens från studion eller tid/budget beg... 27/11 Ställde lite frågan flera gånger i tidigare nyheter om hur man skulle göra spelet intressant när det är så begränsat av världen det utspelar sig i. Verkade ju som man hade rätt vid sidan av att spelet är grymt ooptimerat och opolerat. 27/11 Har följt spelet lite till och från, men varit lite på min vakt. Var på väg att köpa det när det släpptes, men väntade och såg de dåliga betygen och recensionerna så avstod till slut. Jag hoppas de kan patcha och finslipa spelet så det vänder (göra en... 26/11 Haha får ställa mig i samma led som många andra... NÄR fasiken släpptes detta? Och varför har man inget hört? Då vart jag ändå intresserad när det utannonserades. Här har dom ju helt missat med marknadsföringen faktiskt :O 26/11 Visste inte att det släppts. Kollade precis gameplay och review på tuben. Det låter verkligen som ett spel för mig. Men jag avvaktar pga lite taskig gameplay på vissa punkter, dålig AI och en lägre prislapp. 26/11 Hade faktiskt riktigt roligt med betan. Dock kändes det inte helt rätt för prislappen ändå. Plus att Destiny 2 släpptes gratis samtidigt och fångade mig rätt hårt. 26/11
Skicka en rättelse