Egentligen är det lite dumt att testa svenska spel på andra sidan Atlanten men när vi såg att Starbreeze för första gången bjöd på spelbar kod av Overkill's The Walking Dead var vi tvungna att testa.

Det är fortfarande tidigt i utvecklingen men de två typer av uppdrag vi fick pröva kändes ändå lovande. Och det kändes verkligen inte som Payday med zombies. I vårt första möte med Robert Kirkmans odöda (spelet baseras på seriealbumen, inte tv-serien) ska jag och en grupp överlevare ta tillbaka en vattenrenare som snotts av ett rivaliserande gäng.

Lingonsylt!

Vi blev varnade för att göra för mycket oväsen, använda närstridsvapen såsom baseballträn och liknande i första hand. Vilket mina så kallade kamrater struntade i och inom några minuter sköts det hej vilt. Du kan nog räkna ut hur det gick. Jag valde tank-klassen, med en ljuddämpad hagelbrakare som huvudvapen, men det finns också support med flera. Gruppen är inte låst till att vara en av varje, trots att man lagt en hel del fokus på varje karaktär, vilket är en lättnad. Särskilt när man spelar med främlingar. Det ska dock gå att utföra enklare uppdrag solo om man så vill.

Varje spelare kan också välja olika typer av utrustning att bära med sig på uppdragen, såsom dyrkar, kemiska kit och verktyg för att skära upp stängsel. Genom ett enklare crafting-system kan du bygga saker från material du hittar runt om på banorna. Det senare blev extra viktigt i det andra spelläget vi körde (och kunde fånga lite gameplay ifrån) som var ett klassiskt horde-läge där du måste försvara din bas från anfallande zombies.

Se så kul vi har!

Man får en kort stund på sig att förbereda försvaret, lägga ut fällor och hinder från den stundande invasionen. Det gäller sedan att underhålla dessa så gott det går, och laga portarna in i lägret om de går sönder, annars blir det snabbt väldigt många zombies på liten yta.

Trots att spelet är fortfarande är under utveckling känns premisserna lovande, vi har saknat ett bra zombie-lagspel sedan Left 4 Dead-serien började kännas föråldrad. Detta är långtifrån lika snabbt men bygger ändå på liknande principer. Det finns dock ett större djup i karaktärerna här då utrustning och specialförmågor ska kunna bli bättre med tiden.

En klar kandidat till hetska spelstunder på kontoret när det släpps till Xbox One, Playstation 4 och pc den 8 december.