Är detta framtiden för spelande?

För några timmar sedan avtäckte Google deras spelstreamingtjänst Stadia som utlovar att kunna leverera spel i 4K och 60 fps när den lanseras senare i år. Assassin's Creed: Odyssey var en del av deras presentation och Doom Eternal kom också på tal som lanseringstitel - eventuella spekulationer om en Angry Birds-proppad tjänst kunde därmed begravas. Men vilken sorts teknik ligger bakom Google Stadia?

Hårdvarufolket bakom Digital Foundry fick möjlighet att analysera tekniken och vara bland de första att faktiskt testa den. Vi vet bland annat att AMD varit med och utvecklat tekniken på serversidan.

Google presenterade en matchande spelkontroll till Stadia

Tack till Sapiens för detta #nyhetstips!
Spelar man på servern och streamar skärmen eller hur fungerar det hela? Hybrid? Eller något helt annat jag inte förstår? :) 21/03 Politikerna?? Vilka?? I Sverige? I Sydafrika? 20/03 Kommer inte betala för NetFlix tjänster utan köper mina spel för 1 engångssumma så att jag kan känna någon form ut av ägande iaf. På film och TV sidan har jag aldrig prenumererat på dessa tjänster heller. Jag är väldigt gammalmodig av mig hehe. Trist... 20/03 Så du vill att gaming försämras för att Nvidia säljer dyra grafikkort? 166ms i ett singleplayer spel tilltalar inte mig direkt, köp AMD kort om du är så bekymrad över Nvidias prissättning. 20/03 Tror det här kan bli intressant tillsammans med 5G nätverken och latency förbättringarna dessa medför, kopplat till lokala serverfarmar. 20/03 Jag kommer att ha en speldator hemma iaf, även nästa årtionde. 20/03 Pratar vi om samma antal korrekta pixlar som visas i denna strömning då för 4K@60fps? Jag har mina tvivel vilket är varför jag hellre håller mig till traditionellt grafikkort där jag inte bar kan maxxa grafiken utan även få se alla pixlar som jag maxxar... 20/03 han sa att jag inte hade runt 3ms till google.se (vilket jag kan tillägga att jag faktiskt hade sist jag kollade när jag flyttade in här för 4 år sedan) han citerade väldigt specifikt just det jag förstår hur det fungerar och jag säger inte att de komme... 20/03 Det är mer som sker än att bara skicka en ping till en server som kanske inte kommer vara där spelet körs. 16ms som det tar för spelet att gå igenom en frame, all tid det tar att komprimera en bild i realtid, skicka iväg och sedan packa upp igen på klie... 20/03 PING google.se (172.217.22.163): 56 data bytes 64 bytes from 172.217.22.163: seq=0 ttl=55 time=4.156 ms 64 bytes from 172.217.22.163: seq=1 ttl=55 time=4.093 ms 64 bytes from 172.217.22.163: seq=2 ttl=55 time=4.321 ms 64 bytes from 172.217.22.163: seq=3... 20/03
Skicka en rättelse