The Last of Us på HBO är en grej, och Kantemir Balagov regisserar pilotavsnittet. Naughty Dogs Neil Druckmann kommer, utöver rollen som exekutiv producent, även fatta manuspennan. Det jobbet gör ju sig delvis lite av sig självt, då Druckmann avslöjar för IGN att man kommer plocka dialog rakt av från spelet. Samtidigt kommer det bli "drastiska skillnader" mellan spel och serie.

Skälet till detta ska vara att det handlar om två olika uttrycksformer, berättar Druckmann.

Things sometimes stay pretty close. It's funny to see my dialogue there from the games in HBO scripts. And sometimes they deviate greatly to much better effect because we are dealing with a different medium.

Han lyfter fram att spelet behöver lära ut mekaniker, medan actionbitarna i serien faller sig mer naturligt då den är bortom vår kontroll. HBO ska ha varit skickliga på att styra serien bort från konventionell action för att istället handla om människor och dramatik. Druckmann gillar't.

Some of my favorite episodes so far have deviated greatly from the story, and I can't wait for people to see them.

Då menar han manusen, för själva inspelningarna har ännu inte dragit igång för The Last of Us.