Känslan av att vi fastnat i en loop av försenade spel (fråga bara Deathloop!) är mer än en känsla. Game Developers Conference har genomfört en undersökning med 3 000 utvecklare från världens alla hörn, och 44 procent av de tillfrågade säger att pandemin försenat deras spel.

49 procent svarar att de inte påverkats, medan 7 procent just nu inte utvecklar något spel.

Under 2020 och 2021 har förseningarna stått som spön i backen. Humankind, Halo Infinite, Final Fantasy VII Remake, Cyberpunk 2077 och (nämnda) Deathloop är några exempel. 44 procent är dessutom ett rejält kliv uppåt från motsvarande 33 procent i fjol. Utvecklare säger att pandemin "stört kommunikation och arbetsrymt", att "månaders arbete gått förlorat" när man tvingats ställa om rutinerna, och att hemmaarbetet blir knepigt när familjen pockar på uppmärksamheten.

GDC-rapporten nämnde vi tidigare idag då 3 ynka procent tycker det är försvarbart för Steam att ta så stor del av omsättningskakan, till skillnad från exempelvis Epic Games Store. Några som nickar instämmande är Microsoft som från och med augusti ger mer kaka till utvecklarna.