En nysläppt rapport om det ekonomiska läget i spelbranschen förra året visar att vi la mindre pengar på vårt spelande än året innan. Det är den första minskningen på ett decennium, och en orsak är att 2022 mäter sig mot två pandemiår där många la pengar på spel när de tvingades sitta hemma.

Rapporten, framtagen av den amerikanska elektronikkedjan Newegg, berättar att pc- och konsolspel under 2022 globalt omsatte 92,3 miljarder dollar, omkring 956 miljarder kronor. Det är en minskning med 2,2 procent mot året innan.

Konsolspel stod för 56,2 procent av den kakan, pc-spel (både digitalt och fysiskt) för 41,3 procent och slutligen webbläsarspel på pc för 2,5 procent. Två tredjedelar av pengarna spenderades i Kina och Nordamerika, med Europa på tredje plats med 26 procent.

1,1 miljarder människor beräknas ha spelat pc-spel under 2022, och 611 miljoner människor på konsol.

Överlag var Fortnite det spel folk spelade mest. Det var etta på Playstation- och Xbox-listorna, tvåa för Nintendo Switch och trea för pc. Call of Duty: Modern Warfare 2 kom tvåa för pc, Xbox och PS, medan Pokemon Scarlet/Violet vann Switch-listan. Andra populära titlar var Minecraft, Roblox och GTA V.

Kolla in hela rapporten för mängder av data, statistik och analyser.