I dag går det riktigt bra för danska Io Interactive, men år 2016 såg det betydligt mörkare ut. Då ägdes utvecklaren av Square Enix och hade inte gått med vinst på nästan tio år. Hitman – alltså den första delen i den senaste trilogin – hade nyligen släppts, och Square Enix var inte nöjda med hur det presterade.

I en intervju med Edge Magazine (betalvägg) förklarar vd:n Hakan Abrak att han bara hade suttit på posten i 90 dagar när Square Enix-bossen Yosuke Matsuda ringde och sa att de var tvungna att göra sig av med Io. De många åren med förlustresultat innebar dock att studion inte var särskilt åtråvärd, och vissa potentiella köpare erbjöd så lite som en dollar för att ta över den, eftersom det skulle komma med både ansvar och omkostnader.

Vissa diskuterade även möjligheten att skala ned teamet och göra Hitman till ett free-to-play-koncept, med Abrak motsatte sig detta och sa att han skulle göra sitt bästa för att hjälpa till med denna övergång, men sedan inte ville ha något med verksamheten att göra.

Så blev det dock inte, utan Io skramlade ihop de pengar de kunde och köpte i slutänden sig själva, medan Square Enix behöll en liten del av ägarskapet och lät Io ha kvar diverse egendom de varumärkesskyddat innan de blev uppköpta under 2009.

Tyvärr tvingades Io säga upp många av sina anställda efter det, men företaget har åtminstone lyckats vända på skutan och jobbar nu för fullt med sitt James Bond-spel såväl som ett fantasy-rollspel, medan Hitman ligger på is för tillfället.