- Kvalitén på de senaste årens Need for Speed har varit dålig, med förra vinterns #Undercover som lågvattenmärke.

De ärliga orden kommer från Patrick Söderlund, ansvarig för #Electronic Arts spelproduktioner i Europa och producent på #Need for Speed: Shift. Idag stod han på deras kontor vid Slussen i Stockholm för att presentera spelet som ämnar konkurrera i facket seriös bilkörning tillsammans med stortitlar som #Grand Turismo 5 och #Forza Motorsport 3. Hade någon sagt det för ett år sedan jag fnissat som en skolflicka, serien har dykt i anseende och är långt ifrån sina glansdagar. Efter att ha spenderat ett par timmar med spelet är det inte omöjligt att de lyckas.

Borta är lysande neonrör, pimp my ride-ambitioner och en körkänsla som hör hemma i sandlådan. Visst, du kommer fortfarande att kunna uppgradera dina kärror men fokus ligger då på det inre, att förbättra olika egenskaper och inte försköna. Söderlund tävlar själv i olika kördiscipliner och inför utvecklandet av Shift tittade han på konkurrensen ur ett autentiskt perspektiv. Vad kan göras bättre?

- Jag kände mig bortkopplad från körandet när jag spelade Gran Turismo och Forza Motorsport. I en riktig tävlingsbil bullrar och skakar det hela tiden men i förarsätet var allt lugnt och sterilt. Det första vi gjorde var därför att sätta utvecklarna från #Slightly Mad Studios i passagerarsätet på en tävlingsbil och köra på en riktig tävlingsbana.

I Shift kommer det därför att märkas när du kör utanför asfalten eller kör in i en vägg, synfältet ruskas om och det tar några sekunder att rensa skallen. Du kan jämföra det med effekterna av en handgranat i ett förstapersonspangare. När du kommer i upp i de högre hastigheterna blir också allt annat än synfältet rakt fram suddigt. Bromsar du för kraftigt kommer du att åka fram i sätet. Smådetaljer som gör att upplevelsen kretsar kring föraren, och inte bilen, säger Söderlund. Något jag kan hålla med om.

Söderlund demonstrerar blur-effekterna i realtid

Egentligen är det kanske inte så konstigt att Need for Speed: Shift känns mer gediget än de senaste årens dussintitlar. Den London-baserade utvecklaren var tidigare känd som Blimey Games som hjälpte svenska #Simbin med #GTR 2 och #GT Legends. EA valde dem för att de dels inte ville eller hade möjlighet att utveckla spelet i någon av sina egna studios, inflikar Söderlund. Han nämner också att många anställda på #Dice var sugna på att ta sig an serien men det fanns inte några resurser tillgängliga när produktionen drog igång.

Vi återkommer i slutet av nästa vecka med ett slutgiltigt tyckande, spana in de 22 färska skärmdumparna och instruktionsfilmen från banan Laguna Seca så länge.

[video=3675]

EA har hittat ny botten, Shift är inget annat än ett polerat arcadspel, så jäkla dåligt asså! Att det snyggt håller jag med om, mycket välmoddelerade bilar. Men känslan är död. Någon skrev att bilarna ser ut att åka skridskor, du anar inte hur rätt du... 21/09 Kan inte fatta att dom orkar göra ett till spel i NFS-serien.. Jag mena, det föregångna NFS:Undercover var ju helt jävla uselt:P. Hade lika gärna kunnat heta NFS:Underground, Police Edition.:D 10/09 Det blir nog arcad med lite sim egenskaper, det finns inte tillräcklig stor marknad för riktig simulator i konsol världen. Men det kan bli rolig spel ändå, Grid var/är kul även om det är semi arcad/sim shit eller vad man ska nu kalla dom nuför tiden.... 10/09 Om du påstår att att dom är simulatorer är det ännu dummare. 10/09 Det här kan bli trevligt, hoppas att de lyckas! 10/09 Detta blir kul (hoppas jag fortfarande). Kommer recensionen före eller efter selet släpps på torsdag? 10/09 awesome 10/09 Jodå semi-arkad är det allt. Anledningen att dom har ett nära samarbete med Logitech och är "ansedda" i bilindustrin är att spelen säljer så enormt mycket. Bilindustrin vill ju ha sina bilar i spel som säljer i miljontals upplagor. Jag tror heller inte... 10/09 När man presenterar att man inte tänkte ha med skademodeller från början så talar den biten nog försig. Hur fan kan man kalla sig något i närheten av simulator utan dem , och det lilla vi sett från de s.k skademodellerna från GT5 ser verkligen bedrövlig... 10/09 Jag läste NFS: Shit :p 10/09
Skicka en rättelse