Alltsedan bredband och lättmanövrerade fildelningsprogram blev var mans egendom kring decennieskiftet har den traditionella musikförsäljningen sjunkit. Skivbolagen har reagerat med att efterlysa hårdare lagar mot fildelare och att ge piraterna skulden. Med tanke på att #Apple - ett datorföretag - på kort tid gjorde Ipod och Itunes närmast synonyma med modernt musiklyssnande var skivbolagens strategi kanske inte helt genomtänkt...

Men det finns ljusglimtar på den tämligen mörka musikhimlen. Och de kommer från... spelvärlden. Titlar som Guitar Hero, Rock Band och Singstar bidrar i hög grad till att snygga till de dystra försäljningssiffrorna.

I Nordamerika minskar intäkterna från musikförsäljning med två procent och cd-försäljningen stod för en minskning med 19 procent under årets tredje kvartal, uppger statistikorganet The NPD Group. Samtidigt säljer musikspel massivt; fram till november i år stod genren för hela 16 procent av den totala mjukvaruförsäljningen, vilket gör den till den populäraste spelgenren. Den goda försäljningen drar dels in licenspengar till skivbolagen, dels bidrar den till att marknadsföra nya artister och grupper, säger NPD:s analytiker Anita Frazier.

[v=3547;nl]

Guitar Hero: Metallica får premiär framåt sommaren.

Vissa skivbolag och grupper har uppenbarligen förstått att anpassa sig till de nya förhållandena. Många artister släpper låtar och album via ovan nämnda spel. Vissa föräras helt egna titlar #Singstar Abba, #Guitar Hero: Aerosmith och #Guitar Hero: Metallica är tre exempel. De sistnämnda släppte för övrigt sitt senaste album, Death Magnetic, i nedladdningsbar form till Guitar Hero III och Guitar Hero World Tour.