#Bungie Software har fnittrat, tisslat och tasslat om deras kommande Aerospace-projekt, med utlovat avslöjande den 7 juli på officiella Bungie-dagen. Som de röjer på officiella sajten kunde de inte längre hålla munvädret i styr, utan Aerospace är nu tillkännagivet som deras satsning kring att hjälpa nya utvecklare att få fram och ut sina produktioner. Fokus uppges ligga på mobilspel, såväl som sociala kreationer, och först att omsvärmas av Bungies balsamvingar är #Harebrained Schemes.

Harebraineds frontperson är Jordan Weisman som tidigare varit kreativt bakgrundsgeni när det kommer till #Halo 2-ARG:t I Love Bees, FASA Interactive, Wizkids, MechWarrior och Shadowrun.

– Bungie har alltid varit passionerade när det kommer till att skapa och spela fantastiska spel, oavsett plattform. Bungie Aerospace låter oss utforska spelutveckling i flera format med några oerhört begåvade team. Nu när vi återgått till våra rötter som fristående utvecklare befinner vi oss i en bra position för att dra igång Bungie Aerospace för att stödja, husera och höja liktänkande och självständiga utvecklare, säger Pete Parsons på Bungie.

Det första spelet som släpps under Aerospace-flagg är Harebraineds mobilspel Crimson som är att vänta till iOS- och Android-apparatur senare under sommaren.

Bungie arbetar för nuvarande på ett helt nytt universum som i sin tur kommer ges ut under #Activision-flagg. Mer om det senare, när det dyker upp, törs vi påstå.