Pussla dig genom missiler, giftmoln och luftattacker för att bli herre på täppan! Puzzlegeddon är både aningen beroendeframkallande och knivigt, men är det roligt?

Vinnaren av Swedish Games Awards 2007 får mig både att svettas och bita mig i läppen. Raket efter raket slussas mot den öliknande lilla täppa som är den borg jag försöker försvara. Det är inte fullt så lätt som det ser ut, och när jag minst anar det missar jag en attackerande raket som är på väg i fullt fart mot mig... och så var den rundan över.

Spökhus eller vulkan?

Puzzlegeddon går ut på att besegra motståndare genom att pussla. Du börjar med att välja en karaktär, till exempel en ubåt med farliga, smygande attacker eller en vulkan som spottar glödande lava. När det är gjort är det dags att börja pussla.

I matcherna gäller det att samla resurser. Dessa ät utformade som olikfärgade block och varje block är en speciell resurs. Blåa ger dig boosts som till exempel försvarar mot utomstående och röda är attacker i form av raketer och missiler som du kan släppa loss mot fiendernas karaktärer. Fyra mätare håller koll på hur mycket resurser du har för tillfälligt, var och en markerad med små stjärnor som visar antalet lagrade förmågor. Genom att dra de färgade blocken i olika mönster och combos får du ihop resurserna. Fem röda i rad blir alltså fler attacker, och lika många gröna blir försvar. Försvaret är det som går åt mest och blir därför det som är svårast att få tag på.

Hej, ärkefiende!

Första gången du attackerar en motståndare uppstår ilska och ni blir genast ärkefiender. Det betyder att din nya fiende kommer att försöka utrota dig och din karaktär med alla medel möjliga, men du kommer också få mer hälsa tillbaka om du dödar denna. Kanon, tycker jag och slungar ut missil efter missil, men min ärkefiende verkar mystiskt nog ha både mer försvar och hälsa än mig. Tillslut blir det jag som dör istället för han, trots att jag tyckte jag hade koll på läget. Det krävs en stunds spelande för att komma in i taktikerna och vilka combos som är effektiva och därmed smart att leta efter.

Ett skönt och roligt tidsfördriv

Puzzlegeddon är både underhållande och faktiskt en aning beroendeframkallande. Jag vill bli bättre och bättre hela tiden, och när jag missar en träffsäker combo känns det lite surt.

Musiken är trallvänlig och påminner om något gammalt Nintendo-spel, och den fina stämningen ger en mysig känsla i kroppen. Däremot är det inte ett spel du lägger ner massor av tid på. Visst är det kul och välgjort, men jag saknar lite fler spelalternativ. Kanske något slags belöningssystem eller uppgraderingar som man kunde skaffa efter att ha slitit för de bästa missilerna och dödat alla sina motståndare? När det blir mer flockat online kan jag tänka mig att det får mer bredd och innehåll, men när jag besökte multiplayer var det ganska dött.

Vare sig du är en pusselfantast eller bara nyfiken på något nytt är Puzzelgeddon en rolig investering. Vill du dock ha något att lägga månader av intensivt spelande på så ska du kanske överväga ett annat spel.