Forza-serien står i en betygsmässig nedförsbacke. Horizon 2 bryter trenden och slår huvudserien på fingrarna. Men kliver den åter högst upp på konsolracingtronen?

Egentligen önskar jag inte ett Forza till. Inte än. Inte i den här formen. Visst, Forza är konsolhistoriens bästa racingserie, med ett betygssnitt som inte setts sen Gran Turismo kändes modernt nån gång i slutet av 90-talet. Sen bestämde någon att krama varenda dollar ur serien, med årliga utgåvor, nya inriktningar och drivor av dlc.

Första försöket, 2012 års #Forza Horizon var visserligen inte dåligt, men med fyra mästerliga föregångare behöver man vara mer än "okej" för att vara okej. Tretton månader senare kom #Forza 5, den anorektiska parasiten som nu mest sitter och skäms i en sällan använd del av hårddisken.

Så jag delar inte #Turn 10:s och #Microsofts förtroende för att #Playground Games är rätt studio att bryta den dalande betygstrenden. Bränd av erfarenheten har jag inte gått igång när #Forza Horizon 2 kommit på tal. Men jag är glad att ha fel, och ledsen att inte ha mer fel.

Medelhavsmiljö och grafik som gör ögonen lyckliga.

Forza Horizon 2 fortsätter på det sidospår första Horizon (som också kodades av Playground) plöjde upp: en open world-racer sprängfylld med lopp, belöningar och oblyg produktplacering. Det är ett sinnenas fyrverkeri, en stadig ström av små adrenalintoppar och nya göromål på vägen till slutmålet – finalen i den kringresande racingfestivalen Horizon.

Snällstyrt

Spelet vänder sig till en mer arkadorienterad publik, och även med alla körhjälpmedel avslagna (alltid är det första man ska göra i ett Forza-spel) hanterar man vidunder som Pagani Zonda någorlunda kontrollerat. Att bilarna understyr ganska markant bidrar, och i trånga gathörn i Nice kan även bakhjulsdrivna bilar kräva bestämda manövrar för att inte tugga stenvägg.

Det är en underskön Medelhavskust som möter ögonen, med olivlundar och pinjeträd, stenhus och böljande kullar. Franska rivieran och norra Italien står modell och ögonen njuter av landskap och bilmodeller som levlat upp rejält från förra konsolgenerationens grafik. Dygnscykel och nederbörd skapar både variation och svårare körning. En sorts hubbvärld utgör spelets struktur, där varje festivalplats ger dig en handfull lopp att delta i och när dessa betats av väntar en ny bilfest någon annanstans på kartan.

Har du sju bilar på omkörning bakom dig är saken klar – du kör för sakta.

Horizon 2 vill vara en jämnkul helhetsupplevelse, ett spel där huvuduppdragen och resan mellan dem (så kallade road trips) är lika stora delar av behållningen. Eftersom pauser lyser med sin frånvaro lyckas det ofta, sinnena bombas med intryck och det ger aldrig tid att känna att något är tråkigt. Jag är ingen stor vän av ständiga menyer i ansiktet, särskilt inte i 200 km/h, men trots inkrystade mmo-inslag, skill-poäng och kosmetiska level-system funkar det. Den där tomhetskänslan från första #Horizon får aldrig svängrum, och i takt med att timmarna går växer insikten att Playground fått till ett riktigt bra stycke underhållning.

Föregående Nästa
Ja, just i bilspel o dyl. funkar det visuella bättre pga korta pixelrörelser i mitten (dvs mjukare) där man mest stirrar, plus att man panorerar mindre än i tex shooters och att bilden ofta inte ändras så markant. (Men 60 i bilspel märks åtminstone även... 29/09 Det stämmer, men det skiljer på olika spel. Ett bilspel funkar utmärkt i 30 fps, jag skulle dock aldrig spela BF4 på 30 fps likväl spelar det ingen roll om man kör Heartstone på 120 fps 29/09 Skillnaden är att filmer har riktig motionblur som "korrekt" mjukar upp rörelser -VS- INGET eller partiell och dålig låtsas spel-blur. (Sedan får man sämre spelrespons och reaktionmöjlighet med låg FPS också). 29/09 mm, klubbat och klart 28/09 Så 3/5 motsvarar 9/10. Men dåså, då var det utrett. :) 28/09 Jodå, jag har gått grundskolan och vet vad median är, mind you. Blir bara lite konfunderad över hur du lyckas blanda in medianen i detta då det inte har med ditt första inlägg att göra. Att det klart och tydligt står 86 betyder att långt från alla gett... 28/09 Nej, du visste inte vad median var, annars hade du inte ifrågasatt det genom att använda snittsiffran 86. Majoriteten där ligger på 9 och över, men visst kan man märka ord på min ursprungliga kommentar. Syftet med kommentaren var att de flesta inte bord... 28/09 Haha... "befängt" är det väl knappast. Genom att slå ihop en stor mängd åsikter så kommer du närmre din egen uppfattning i ämnet rent statistiskt. Kontentan är att FZ:s betyg representerar en extrem minoritet. Vad än betygskriterierna skulle vara så tyc... 28/09 Jag vet vad median är men det är inte relevant. Du sa att spelet har fått 9/10 överallt vilket inte stämmer, oavsett hur man väljer att mäta betygen. 28/09 Skillnaden är väl att ju fler steg en betygsskala innehåller, desto högre verka gränsen då ett betyg betraktas som dåligt ligga. Om ett spel får 70/100 ses det ofta som ett dåligt betyg medan 3/5 är bra. Att sedan konceptet att slå ihop betyg från sajte... 28/09
Skicka en rättelse