Otroligt men sant - det finns fortfarande en spelmarknad för oss flygentusiaster. Den är visserligen betydligt mindre än för 15 år sedan men ryssarna har visat att de är minst lika professionella som sina kollegor i väst. Kodknackarna hos Eagle Dynamics är med spel som #Su-27 Flanker och #Lock On: Modern Air Combat välkända sedan tidigare. Deras senaste spel är DCS Black Shark, där DCS står för Digital Combat Simulator vilket är namnet på en serie planerade simulatorer där just Black Shark är den första.

In Soviet Russia

Ka-50 flies you!

Som titeln antyder spelas huvudrollen av den ryska stridshelikoptern Kamov Ka-50 Black Shark, eller Hokum A som är Natos benämning. Helikoptern är lite speciell med tanke på att den är ensitsig och saknar stjärtrotor. Den har istället dubbla uppsättningar huvudrotorer som roterar åt varsitt håll. En annan finess som gör den unik bland attackhelikoptrar är raketstolen som i nödfall kan skjuta ut piloten. För att förhindra att piloten strimlas sönder sprängs rotorbladen först loss av små sprängladdningar.

Black Shark bygger vidare på samma koncept som Lock On: Modern Air Combat. Mycket av det tidigare innehållet känns igen: grafiken, motorn, fysiken och det geografiska området. Grafiken och ljudet har visserligen fått sig rejäla uppfräschningar, men har man spelat Lock On känner man utan tvekan igen sig. Systemkraven är över medel, två gigabyte minne och ett snabbt grafikkort är att rekommendera. Trots att jag har en bra bit över de rekommenderande systemkraven märker jag av vissa hack och ryck.

I uppdragseditorn kan du bland annat ändra bestyckning

Anledningen till att Black Shark blivit så uppmärksammat av simulatorfolket är att det är den enda titeln som verkligen lever upp till simulatorstämpeln. Ett exempel: checklistan för starta helikoptern och lyfta tar upp hela 17 sidor i PDF-manualen, som i sig är på närmare 400 sidor. Rena bibeln med andra ord. Tyngdpunkten ligger alltså på hög realism. För att slippa memorera otaliga knappkombinationer är alla, och då menar jag alla knappar, system och funktioner klickbara i den väldigt detaljerade 3d-cockpiten. Till och med vindrutetorkarens tre olika hastigheter är simulerade.

Komplexitet

- behöver inte vara komplicerat

För att inte skrämma bort nybörjare finns ett ordentligt arkadläge som förenklar flygandet och skjutandet till ett par knapptryck. På skivan och i spelet finns det mängder med videor och träningsuppdag som pedagogiskt går igenom de olika systemen och funktionerna. När man väl lärt sig hur ett system fungerar kommer man till nästa; det tar nämligen aldrig slut. Helikopterns olika system, allt från vapen till radioutrustning, är oerhört komplexa och kräver mänger med tålamod.

Personligen tycker jag man missar poängen med en simulator om man inte anammar komplexiteten. När man väl memorerat startproceduren i simulatorläget behöver det inte ta längre än 30 sekunder att få helikoptern i luften. Dessutom är det hur kul som helst med massor med knappar och reglage!

Till skillnad från Lock On skeppas Black Shark med en ordentlig, semidynamisk kampanj. Den består av hundra uppdrag och hämtar inspiration från förra årets krig i Georgien. Du strider på ryssarnas sida och får för ovanlighetens skull möjlighet att ge Nato en omgång. Tröttnar du på kampanjen kan du snickra egna uppdrag med den medföljande uppdragseditorn. Den är både kraftfull och relativt enkel att använda.

DRM

- Ett djävulens påfund!

Så var det då det här med kopieringsskydd och DRM. Både skiv- och nedladdningsversionen av Black Shark skeppas med StarForce FrontLine ProActive. Till skillnad från tidigare versioner installeras inte några drivrutiner eller program på datorn. Istället aktiverar du spelet över Internet. Aktiveringskoden baseras på cd-nyckeln och din hårdvara. Byter du till exempel grafikkort måste du först deaktivera spelet, annars riskerar du att förlora en av åtta aktiveringar. Antal deaktiveringar begränsas till tio. Om du deaktivirerar innan du gör ett ingrepp i din dator och sen aktiverar spelet igen förlorar du ingen aktivering. Krångligt värre med andra ord.

Vad är det då som gör denna simulator värd ett köp? För min del är det den icke jämförbara realismen. Jag tror aldrig att jag stött på en sådan detaljrikedom; den ligger på gränsen till verklighetsnoja, vilket jag menar i en positiv bemärkelse. Det hela har ju också en annan sida: realismen kan ju faktiskt skrämma bort nyfikna.

Har man en eller flera vänner som är flygsimulatortokiga finns även multiplayer. Problemet med en nischtitel visar sig i samma ögonblick du öppnar serverbrowsern. Det är ganska glest med lågpingande servrar. Å andra sidan slipper du garanterat omoget beteende då medelåldern på spelarna är hög.

Bryr man sig inte om DRM, har en hyfsat snabb dator och är helikopterfanatiker finns det ingen anledning att inte skaffa detta. För att maximera underhållningen rekommenderas en redig joystick med gasreglage och roderpedaler. Black Shark har även stöd för vyverktyget TrackIR. Betyget blir en något svag fyra, mest på grund av det idiotiska StarForce-svamlet.