Utvecklare av detta massiva onlinespel är #Ncsoft som har spel som #Lineage II i sitt cv. Aion tillkännagavs på E3-mässan i maj 2006. Från 2007 tills nu har spelet genomgått flera betatester, först i Asien där det släpptes för ett år sen och nu senast här i väst. Den 25 september i år släpptes äntligen den skarpa versionen i Europa.
På grund av tidsbrist kommer jag i denna recension bara att kommentera och bedöma spelupplevelsen från level 1-20. Jag kommer därför inte göra någon bedömning av PvP och innehållet över level 20. Det kommer att bedömas i en senare recension.
Livet på ett äppelskrutt
Surt på toppen, sött i botten
I Aion finns två spelbara fraktioner, Asmodae och Elysia. Världen eller planeten där de bebor kallas Atreia, och som till utseendet påminner om ett gammal äppelskrutt. Efter ett krig mellan semigudar och den tredje fraktionen, de icke spelbara Balaur, slogs bron mellan halvkloten sönder vilket ledde till att de separerades från varandra. På det norra halvklotet slog sig Asmodae ned. Kyligt klimat på grund av bristen på solljus har gjort att de utvecklat klor, man, blek hy och röda ögon. På det södra halvklotet bor de mera mänskliga Elysia, som är fagra men högfärdiga.
Karaktärsskapandet är en blandad historia. Du har som sagt två fraktioner att välja bland och till utseendet är de väldigt lika varandra. Här finns inga alver, orcher eller dvärgar välja bland, så om man söker samma mångfald som finns i många andra onlinespel får man leta vidare. Det vägs dock upp av mängder med reglage för frisyrer, kroppsstorlek, ansiktsform med mera. Då detta är ett asiatiskt rollspel bör man gilla hårgeléfrisyrer och överdimensionerade rustningar.
För varje fraktion finns fyra primära klasser: warrior, scout, priest och mage. När du når level tio väljer du ytterligare specialisering. För warrior-klassen handlar det om gladiator eller templar. Väljer du scout-klassen kan du bli en assassin eller ranger. Är du priest kan du välja bland chanter eller cleric. Sist men inte minst är mage som har sorcerer- och spiritmaster-klasser att välja bland.
Nybörjare behöver inte känna sig speciellt vilsna då det mesta känns igen från MMO-standardmallen. Behöver man hjälp finns ett utmärkt hjälpsystem med pedagogiska videosnuttar som guidar dig rätt. Kameran sköts med musen och i standardutförande kontrolleras din karaktär som i vilket tredjepersonsspel som helst. Kontrollerna är rappa och responsiva och bjuder på få konstigheter. Även slagsmål sköts precis som vi är vana i det vanliga hotbar-systemet, det vill säga: tryck 1 för auto attack, 2 för färdighet nummer två och så vidare.
För att uttöka dina färdigheter, eller skills, måste du till en början köpa dessa av så kallade trainers, som är karaktärer utplacerade lite varstans i Atreia, eller av andra spelare. Det andra sättet är komma över skills är att dräpa fiender. För att göra strider lite mer varierande finns något som kallas chain skills, vilket är färdigheter som kan användas i serie efter varandra. Inte ett unikt system, men fungerar bra som läkemedel mot monotonin.
Förutom hälso- och manaindikatorerna finns en tredje som visar din så kallade Divine Power (DP). Den byggs upp under strid allteftersom du dräper fiender. När den är full kan du använda den för att leverera kraftiga slag eller samla in den i utrustning du själv snickrat ihop. Jag kan inte uttala mig om hur stor inverkan den har i PvP eller senare i spelet, men i PvE strax efter level 10 och uppåt är den nästan inte värd besväret. Dessutom nollställs din DP när du loggar ut.