Som namnet antyder så tar Secret Weapons upp konceptet med alla de fordon, vapen och mojänger som man får säga låg några år framåt i tiden under andra världskriget. En del användes under kriget, en del hann bara bli prototyper medan de flesta aldrig lämnade ritbordet. Spelaren får sätta tänderna i många av de både mer lovande uppfinningarna till de riktigt knäppa mojängerna.

De hemliga vapnen

Båda de allierade och axelmakterna får tillgång till två, icke så tidstypiska, stridsflyg. Sidorna har varsin deltavinge som förutom bomber och maskingevär även har tillgång till oguidade raketer. Dessa tillåter piloten att bara rikta in nosen mot vad han vill spränga i bitar istället för att behöva spendera tid på att lära sig den ganska omständliga bombningsproceduren. Man finner även ett mindre raketdrivet stridsflyg hos de båda sidorna. Tyskarnas variant kallat Natter klarar sig med en kort lutande skena som ramp och har kraftfulla raketer, men får istället dras med begränsat bränsle och ingen möjlighet att landa. Den allierade varianten behöver en vanlig startbana och har bara maskingevär till sitt förfogande, men har i likhet med de andra planen obegränsat med flygtid.

På marken hittar man varsin jättekoloss till pansarvagn som allt annat än bombflyg och motståndarens motsvarighet bör se till att undvika. För tyskarna är det den enorma Sturmtigern med en fastmonterad jättekanon medan de allierade använder sig av en T28 Super Heavy Tank. Även om de senare faktiskt användes i en viss mån under kriget så kan jag garantera att tyskarnas raketryggsäck inte faller under den kategorin i alla fall. Denna tillåter spelaren att snabbt och enkelt susa upp i luften för att ta sig till annars svåråtkomliga ställen eller fly från fienden. Se bara till att ha tillräckligt med bränsle för att klara landningen dock.

Den kanske mest annorlunda nyheten är en styrbar Wasserfall-missil. Spelaren hoppar in i en bunker med en avfyrningsramp monterad ovanpå. När man avfyrar missilen får man direkt kontroll över den och kan sedan styra den likt ett flygplan. Den har dock mycket begränsat med bränsle och den höga farten gör det svårt att hinna identifiera små objekt på marken. Däremot är den en höjdare för att slå ut tyngre pansarvagnar och de större och långsamma flygplanen.

De icke så hemliga vapnen

Secret Weapons of World War II ger dock spelet mer nyheter än en rad obskyra uppfinningar. Båda sidorna får varsin motorcykel med sidovagn och maskingevär. Liten, snabb och ganska bra eldkraft, men står sig slätt om den möter något annat fordon. Tyskarna kan ta sig över vatten men en amfibiejeep medan de allierade använder en något större trupptransport för samma uppgift. En Shermantank utrustad med en raketramp är tyska infanteriets skräck medan axelmaktens flakpanzer utan problem håller det allierade stridsflyget på avstånd.

En av de riktigt användbara nyheterna är ett större transportplan de allierade kan använda som mobil spawnpunkt. Detta kan cirkulera på hög höjd ovanför fienden och därmed får man en strid ström med fallskärmshoppare som kan trycka tillbaka motståndarna. Det gäller bara att hålla det tyska Natter-raketplanet på marken, vilket annars enkelt med sin raketmotor kan nå samma höjd och göra livet surt för de allierade. Dessutom finns det förutom alla ovannämnda nyheter, inte alltför oväntat, även en rad nya vapen att tillgå som bland annat hagelgevär och kastknivar.

Banorna

Secret Weapons of World War II innehåller precis som det tidigare tillägget 8 nya banor. Här finner man bland annat slaget om örnnästet, den gotiska linjen och norska Telemark. Alla banor utspelar sig dock i Europa och miljön är inte lika varierad som den man hittar i originalet. Banorna lyckas inte heller bli lika vackra och storslagna som de i Road to Rome, men det beror kanske på att de italienska bergen och den sydeuropeiska miljön är mer tacksamma för den uppgiften. Vissa banor är riktigt bra utformade medan andra känns något fantasilösa och intetsägande.

I tilläget hittar man även ett nytt målbaserat spelsätt. Här har lagen banspecifika mål som måste utföras för att man skall vinna. Ofta handlar detta om att ena laget skall försvara en viss installation medan det andra då ganska förståeligt skall göra motsatsen.

Vart tog andra världskrigskänslan vägen?

Battlefield 1942 lyckades med hjälp miljöerna och framför allt fordonen skapa en känsla av att man stod i mitten av en av bataljerna under andra världskriget (fast utan skräcken). Det är nåt visst med att se Sherman- och Panzer IV-tanks utkämpa strider samtidigt som infanteriet rycker fram runtomkring och Spitfire-planen flyger in på låg höjd för att undvika luftvärnselden.

Men som jag redan gissade när jag fick höra om Secret Weapons så lyckas inte riktigt spelet åstadkomma vad originalet och även Road to Rome gjorde. Visst togs många av uppfinningarna man hittar faktiskt i bruk under kriget, men knappast i de proportionerna vi ser i Secret Weapons of World War II. Att enbart se överdimensionerade tanks, raketryggsäckar, kamerastyrda missiler och flygande vingar får det hela mer att kännas som en halvkass science fiction-film från 50-talet.

Kunde varit en gratis modifikation

Även om banorna kanske är något mer välgjorda än i de flesta moddar och fordonen är väldigt detaljerade, känns detta ändå som det kunde ha varit vilken mod till BF1942 som helst, fast nu med en prislapp. Visst är Secret Weapons of World War II riktigt kul och erbjuder en mängd intressanta nyheter, men likaså gör en mängd moddar man hittar släppta idag. Tillägen till BF1942 har tyvärr haft det svårt på grund av hur pass välgjort originalet var. Möjligheten för privatpersoner att göra egna modifikationer och banor gör att konkurrensen är väldigt hög och spelarna kan välja och vraka.

Vad Battlefield 1942 hade behövt för att leva både länge och väl är förnyelse. Problemet är att spelarna tydligen har något emot att gå över till tilläggspaket som introducerar nya fordon och nya spelsätt. Dessutom gör kostnaden att det alltid finns en del som inte införskaffar tilläggspaketet och därmed så väljer de flesta tävlingar, turneringar och klaner att fortsätta med originalet.

Ni ska dock inte ta min kritik fel. Secret Weapons of World War II är en väldigt välgjord add-on som kan erbjuda mycket spelglädje. Att finna servrar att spela på tror jag inte heller komma bli ett problem. Men för de som har en begränsad budget så kan jag rekommendera att först ta en titt på vilka gratis modifikationer som finns tillgängliga då de också oftast kan erbjuda många timmars spelglädje. Ni som dock testat de flesta, eller har några slantar över och älskar Battlefield 1942, är Secret Weapons of World War II inget annat än ett bra köp.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
GeforceFX 5900