Recensioner
Här hittar du våra senaste recensioner!
Här hittar du våra senaste recensioner!
Att med spel som verktyg försöka förmedla olika känslor till spelaren är en trend som växer sig allt starkare. Ett bra exempel är onlinerollspelen där många verkligen känner för karaktären de gestaltar. I actionspel har detta varit svårare, men i takt med att grafiken utvecklas börjar det bli allt lättare. Ett bra men samtidigt något misslyckat exempel är Alien vs Predator, vilket många tyckte var så läskigt att de knappt kunde spela det. Clive Barker försöker sig på något liknande med Undying, dock med målet att spelaren i alla fall ska våga sig igenom spelet.
Spelutvecklaren Bungie har uppmärksammats något extremt under de senaste månaderna på grund av deras kommande spel Halo. Men i skuggan av Halo har ett annat spel sakta men säkert växt fram utan att göra så mycket väsen av sig. Först på sista tiden har Bungie börjat göra ordentligt med reklam för att omvärlden ska uppmärksamma Oni, ett avancerat mangainspirerat fightingspel med en ordentlig story.
Området där vi befinner oss ligger öde. Inte ett ljus så långt ögat når och det enda som kan höras är det knastrande ljud som uppstår när vi försiktigt smyger omkring bland metallskräpet. Det sällsamma månljuset skapar en speciell stämning, och vi kan nätt och jämt se vad vi har framför oss.
Det är numera ovanligt med spel där upphovsmannens namn, helt eller delvis, finns med i titeln. Kan faktiskt inte minnas ett enda sedan det klassiska Sid Meyers Civilization. Den här gången handlar det om Alice, ni vet den där lilla tjejen med fantasi så det räckte till och blev över? Till följd av några djupt tragiska upplevelser, tiden efter hennes sagolika tripp till Underlandet, har drömvärlden nu genomgått en destruktiv förändring. Agge har greppat kniven och konfronterat en störd flickas värsta mardrömmar...
Det fanns ett ställe där problem var något som man löste med ett leende på läpparna. Där kontinenterna beboddes av hyperoptimistiska Smarties, vars kultur var både enkel, lättförstådd och rolig. Världen, som man kunde hitta halvvägs till planeten Majorca, var semesterparadiset nummer 1 för alla välbärgade Meccaryns.
Spelutvecklarna försöker sig på de mest märkliga kombinationer av genres för att locka spelare. Att slå ihop FPS (first person shooter) spel med strategi är en av trenderna som vi först såg i Battlezone. Deus Ex försökte blanda ett actionspel med ett taktiskt smygspel likt Thief, och dessutom med en smula rollspel. Vad sägs då om blandningen mellan ett klassiskt realtidsstrategi-spel och ett Diablo-liknande rollspel? Phantagram försöker sig på just detta med deras senaste spel Kingdom under Fire. Quas har dragit på sig den universiella hjälteuniformen som fungerar i alla situationer.
De verklighetstrogna FPS (first person shooter) spelen haglar tätt och ribban för ett bra spel höjs varje gång ett nytt släpps. Nu är det Project IGI, en blandning mellan Bond och Delta Force, som försöker ta sig över ribban och säkra sig en plats bland toppen. Quas har dragit på sig kamouflagejackan, laddat revolvern och gett sig in i Ryssland för att tampas med Spetznats.
Krig har alltid fascinerat folk och ofta varit föremål för vilda diskussioner. Nu har du chansen att gå längre än att diskutera krig och istället uppleva dem. Denna gång får du denna ypperliga chans i Rowan Softwares Battle of Britain där du går tillbaka 60 år i tiden och ska besegra antingen sega engelsmän eller segersäkra tyskar i andra världskriget. Valet är nämligen ditt om du vill strida mot Tyskland eller med Tyskland mot England. Cal har tagit sig an rollen som en ny Winston Churchill som ska rädda Storbritannien.
Strategispel har varit något som svenska speltillverkare skytt som pesten förutom Levande Böcker som närmast haft patent på genren inom Sverige. Nu är det dags för tredje spelet i serien Svea Rike och frågan är om Levande Böcker lyckats kombinera nöjet att spela samtidigt som man lär sig om Sveriges historia återigen?