Ett drygt dussin sovjetiska soldater rör sig sakta och vanskligt genom den djupa snön. Granater regnar ner och exploderar med ett öronbedövande dån samtidigt som röken lägger sig som en tjock dimma kring dem. Detta gör att sikten inte sträcker sig mycket längre än några meter framför deras fötter. Men de ser snart ett antal siluetter några meter bort – tyskar. Omedelbart skär ljudet av en kulspruta genom luften och soldaterna slänger sig mot marken. Smattrandet är så högt att marken skakar och kulorna viner centimeter ovanför deras kroppar. De finner sig helt nedtryckta av den tyska eldkraften och chansen att vända situationen från pressad till fördel är obefintlig, så de väljer att vända sig om för att fly tillbaka till säkrare mark.

Company of Heroes 2 avhandlar en av krigshistoriens mest kostsamma konflikter.

Några hundra meter bort står en rysk enhet utrustad med kulsprutor. När kaptenen ser sina landsmän retirera ger han order till sina egna trupper att öppna eld. Soldaterna tvekar knappt märkbart i en sekund innan de fullföljer order 227 genom att vända siktet mot sina flyende kamrater och meja ner dem en efter en. Stalin har varit väldigt tydlig: en rysk soldat som tar ett steg tillbaka ska straffas med döden.

Tekniken är äntligen här

Det tar inte lång tid att förstå att #Company of Heroes 2 är något annat än de ofta otvetydigt heroiska skildringarna av andra världskriget. Uppföljaren till ett av de mest kritikerrosade strategispelen någonsin har vissa förväntningar att leva upp till. Och #Relic har inga som helst planer på att göra de som väntat sex år besvikna. Quinn Duffy, game director hos Relic, förklarar att den långa väntetiden berott på att det är först nu som tekniken hunnit ifatt deras vision:

– Vi har utforskat möjligheten till en uppföljare i flera år, säger Duffy. Det var en fråga om att förstå vad vi ville åstadkomma med spelet, var det skulle utspela sig och om vi hade verktygen att realisera den visionen.

Den här kyrkan kan gratulera sig själv till en god portion tur för att ha överlevt mer än 20 års ateistiskt Sovjetvälde.

Valet föll till slut på att förlägga handlingen till andra världskrigets östfront där spelaren tar kommando över den mycket hårt pressade sovjetiska armén efter att Hitler inlett Operation Barbarossa i juni 1941. Stalins trupper finner sig snabbt utmanövrerade och i starkt underläge gentemot den mycket effektiva och teknologiskt överlägsna tyska armén. Snart militariseras hela landet för att kunna stå emot och trycka tillbaka den tyska frammarschen. När alla räkneverk stannar kommer Tyskland att ha förlorat mellan 80 och 90 % av sina trupper under dessa strider, medan över 10 miljoner ryska soldater och närmare dubbelt så många civila omkommit. 13 av de 15 blodigaste striderna under hela kriget ägde rum på östfronten och hela konflikten är tvivelsutan den mest brutala i modern historia. Duffy är dock inte orolig för att svärtan ska skrämma bort spelarna.

- Det är ett mörkare spel och det finns en utmaning i det, förklarar Duffy. Men det är en utmaning som vi tror att spelarna kommer att plocka upp. Vi har en väldigt mogen publik som har ett genuint intresse för historia och vi tror att de kommer uppskatta den mörka tonen.