När #Stalker: Shadow of Chernobyl släpptes härom året var det på en och samma gång ett fantastiskt bra och extremt irriterande spel. De postapokalyptiska stäpperna som målades upp av de ukrainska utvecklarna #GSC Game World var stämingsfulla och olycksbådande. Men samtidigt var spelet fullt av buggar och krävde en god portion tålamod att överhuvudtaget orka ta sig igenom. Därför är det naturligtvis välkommet när nu GSC återkommer till samma spelvärld med en prequel (en storymässig föregångare); förhoppningsvis har de lärt sig ett och annat och kan infria de högt ställda förväntingar som originalet trots allt frammanade.

Tillbaka till Zonen

I Clear Sky ger du dig återigen in i de radioaktiva zon där det olycksaliga kärnkraftverket Tjernobyl en gång stod. Den här gången blir du indragen i efterforskningar i det mystiska fenomen som drabbat området under en tid. En extremt stark radioaktiv impuls strålar ut från zonens hjärta och slår ut allt och alla i dess väg. Men av något skäl råkar just din stalker vara immun mot impulsens effekter och du blir snart rekryterad av organisationen Clear Sky för att gräva djupare i mysteriet.

Det märks ganska snabbt att Clear Sky inte är en revolutionerande uppföljare som utvecklar konceptet i någon stor utsträckning. Nej, här är det snarare fråga om förfining och en rejäl upputsning av både det yttre och inre. Det mest uppenbara är grafiken som helt klart ser några snäpp vassare ut, utan att på något sätt vara särskilt imponerande. Det är snarare spelets art direction än grafikmotorns kapacitet som gör det till en visuell fröjd. Men även dag-och-natt-cykeln gör under för spelupplevelsen. Om det är något Clear Sky är bra på är det att frammana en värld som lyckas vara både skrämmande och vacker på en och samma gång. Det är suveränt gjort och för min egen del är det spelets stora behållning.

Ilskna grupperingar

Själva spelupplevelsen är på många sätt närmast identisk med originalet. Du tar dig från samhälle till samhälle, slåss mot zonmonster och banditer och samlar på dig utrustning och pengar. På vägen nystar du upp storyn bit för bit genom att prata med viktiga personer och lösa snåriga uppdrag. Det är ett sandlådespel, du är helt fri att välja din egen väg. Men visst finns det en hel del nyheter. Den största är att du kan gå med i olika fraktioner och vinna belöningar eller information på så sätt. Den andra stora förändringen är att du kan meka med dina vapen och din rustning och på så sätt öka deras effektivitet.

Faction Wars, som det kallas, är en kamp mellan sex rivaliserande grupperingar, alla med olika mål och motivation. Till en början hjälper du Clear Sky som består av ett gäng hårdhudade forskare som vill ta reda på vad som egentligen händer i zonen. Oavsett vad du väljer att göra kommer fraktionerna att strida sinsemellan, men som den legosoldat som du trots allt är inser du ganska snabbt hur det går att dra nytta av situationen. I grunden kämpar fraktionerna om territorium och här kan du hjälpa till genom att ansluta dig till grupperingens krigare och göra räder mot de motståndare som råkar vara de största rivalerna för tillfället. Men det finns andra sätt att tjäna pengar på. Du kan till exempel ta dig an uppdrag som leder dig ut på farliga utflykter i zonens vildmark. Ju fler uppdrag du klarar åt en fraktion desto högre anseende får du, och därmed större möjligheter att handla och få utrustning av dess köpmän. Du kan till och med vara lojal mot flera grupper samtidigt utan några större problem, eftersom de alla inte ligger i krig med varandra.