Artificiell intelligens blir allt skarpare, och datorstyrda spelare kan ges allt mer människolikt beteende. Men blir de gladare för det? FZ har stalkat en serie NPC:er i jakten på lyckan.

I årtionden har spelutvecklare pratat om Icke Spelbara Karaktärer som lever egna liv. NPC:er som sover, äter och arbetar. Virtuella människor som ökar känslan av liv i virtuella världar.

Men om NPC:er nu kan leva egna liv, vilken lever då det bästa? Vilken är lyckligast?

Vi har undersökt detta i del 1 och 2 av den här artikelserien, men vi har fortfarande inte hittat den riktigt lyckliga NPC:n. Därför presenterar vi nu det tredje och sista försöket att följa efter tre NPC:er, ur tre ytterligare spel, för att se vilken av dem som lever det bästa livet. Här är resultaten.

(OBS: alla klockslag i artikeln är baserade på det aktuella spelets interna tidräkning. OBS 2 och 3: Du har väl inte missat de två första delarna, här och här?)

Betygsnyckel:

Enlig den här skalan bedömer FZ livskvalitet:

5: Mästerligt liv. Rekommenderas!
4: Väl godkänt liv.
3: Helt okej liv.
2: Underkänt liv.
1: Uselt liv. Undvik!
0: Död.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse