Tredjepartsutvecklare fick utvecklingskit långt innan Playstation 4 utannonserades i februari. Ändå var det först då de fick reda på att maskinen innehåller 8 GB RAM-minne – innan hade #Sony sagt åt dem att 4 GB var det som gällde. Det är Stewart Gilray, vd för #Just Add Water, som avslöjat detta för Videogamer. 8 GB RAM kom som en positiv överraskning för dem.

– Först var det 4 GB. Vi fick reda på att det var 8 GB när Mark sa det på scenen, och då hade vi haft utvecklingskit ett bra tag, förklarar Gilray.

Gilray misstänker att det endast var de närmaste förstapartsutvecklarna som hade tillgång till den riktiga informationen. Vill du läsa artikeln i sin helhet, där Gilray bland annat förklarar hur "fantastiskt mycket minne" det rör sig om, så kan du hoppa över till källan.

Varför väljer Sony att göra så här? För att dribbla bort #Microsoft? Tror ni det kommer få några konsekvenser för första vågen av PS4-spel som redan är under utveckling?