Utan någon Grunthilda att besegra har våra vänner björnen och pippin inte lyft ett finger. Gruntilda är till och med i sämre form; kroppen är förstörd och hon är numera inte mycket mer än en hoppande skalle med ett dåligt humör och trist uppsyn. Inga bra förutsättningar för ett sprudlande äventyr med andra ord. Tur nog lägger sig ”The Lord of Games” i det hela och utannonserar en tävling. Banjo ska ta sig genom sex världar med hjälp av olika fordon samtidigt som Gruntilda ska försöka stoppa honom. Vinnaren får tillgång till Spiral Mountain och förloraren förpassas till tv-spelsfabriken. Äventyret kan börja!

Mer pizza och tv-spel

- Banjo och Kazooie tar bilen till jobbet

Med tanke på kombattanternas form har fordonen en central roll i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts och spelets fordonsverkstad är ett paradis för den kreativa och lekfulla spelaren. Här kan du designa dina drömmars bil, flygplan eller båt på ett riktigt smidigt och självklart sätt med hjälp av över 1600 delar. Bakom fordonsuppdragen finns en ganska självklar tanke: ska det gå fort väljer man snabba motorer och ska något eller någon förstöras använder man det tyngre artilleriet. I många fall fungerar det, men ibland är det lite för självklart och föga överraskande.

Världen där det hela utspelas är vacker och precis som ett spel av den här typen ska vara, med små söta tegelhus och gröna slätter lite här och var. Allt är tonsatt av trevliga melodier, knasiga ljud och humoristiska kommentarer, vilket gör att det karakteristiska notsamlandet vi känner igen så väl från föregångaren blir lite lättare att uthärda.

Kontrollerna fungerar också på ett bra sätt, med några undantag i manövreringen av vissa fordon. Ibland blir det antingen för klumpigt eller för precist i reaktionerna. Men Banjos och Kazooies gamla spänst saknas ganska ofta och i slutändan får man ändå till stor del förlita sig på fordonsgaraget.

Håller inte i längden

- men över julen i alla fall

Trots att spelet saknar mycket av det klassiska plattformsupplägget och istället bygger mer på vilka fordon du väljer att skapa tar du dig fram genom berättelsen på ett smidigt och naturligt sätt. Men just avsaknaden av det klassiska upplägget som fanns på den tiden då Banjo och hans pippivän var lite mer i form gör att upplevelsen tyvärr inte når samma höjder. Spelet bygger nästan för mycket på fordonbyggande och användandet av dessa. Och det blir helt enkelt lite trist i längden, även om det dröjer ett tag innan tristessen infinner sig.

Men det bör kanske sägas att trots vissa brister känns det som om Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts är ett högkvalitativt bidrag till den återupplivade plattformsgenren, om än i en ny tappning. Den skämtsamma tonen och den utbredda självdistansen från Rare kommer att bidra till många sköna timmar under julen. Det kan jag garantera, men inte särskilt mycket längre än så.