Paradox har också olika policys för att motverka diskriminering men i praktiken är det aldrig något som behöver användas. En Paradox-anställd jag talar med som vill vara anonym säger att de inte behöver arbeta aktivt med detta. Det sker naturligt. På Might and Delight säger Andreas Wangler, lead designer, att: "Det är jämlikt per automatik". Och just detta tycks löpa som en röd tråd genom de olika företagen. Även om det sker olika mycket jobb med jämställdhet tycks frågan om diskriminering på arbetsplatsen sällan behöva luftas. Där har man kommit långt. Snarare handlar det om att arbeta för att kulturen inte ska bli alltför homogen. Och där har somliga kommit längre än andra.

Jesper Engström, Talawa.

– Vi har tyvärr bara en tjej på företaget och vi är nio sammanlagt. Men alla äger lika mycket och får samma lön, allas jobb värderas lika, säger Jesper Engström, CEO på #Talawa Games, och delar åsikt med Marko Permanto, lead programmer på samma företag.

– Vi gör för tillfället inget åt det hållet för att göra arbetsplatsen mer jämlik, vilket är synd och något vi bör ändra på. Däremot anstränger vi oss mycket för att produkterna vi skapar är medvetna, jämställda och normbrytande – där det finns möjlighet för det.

Jag märker att fokus bland de olika företagen ligger mer på jämlikhetsfrågor i spelen snarare än utanför dem. Inte för att det ena är viktigare än det andra utan kanske snarare för att man inte kommit lika långt i spelen än i verkligheten som omger dem. Karl Werf, lead programmer på Fatshark:

– Vi har märkt att det finns en tendens att bli ganska många vita manliga karaktärer i spelen. Därför startade vi en arbetsgrupp förra hösten för att se vad vi kan göra för att bli bättre. Det finns såklart många saker och olika intressen som påverkar, allt från förläggare och arbetsflöden till vanemönster och personliga åsikter.

"Vi har märkt att det finns en tendens att bli ganska många vita manliga karaktärer i spelen"

– Utanför spelskapandet är vi noga med att inte diskriminera. Vi har en Skype-tråd där mycket skämt dras och vi postar länkar till Youtube-klipp. Om något har en sexistisk vinkel är vi inte sena att påpeka det, säger Jesper.

I Artur Foxanders grupp på Paradox har de olika speltestarna olika specialiseringar. Och en av dessa är just etik.

– Vi ser till att inte ha diskriminerande text, story eller annat som skulle kunna exkludera vissa spelare. Det handlar om såväl rasfrågor, kvinnoförnedring, HBTQ, sexism och annat.

"Det är helt underbart!"

Och det råder ingen tvekan om att det blivit allt viktigare att inkludera alla människor i spelvärldarna. Förändringens vindar blåser. Den värld som för inte länge sedan var vikt åt tonårskillar – en generalisering, men du förstår nog poängen – har plötsligt något som intresserar den breda massan. Och med den har en jämställdhetsdebatt tagit fart. Sara Casén har precis börjat jobba på #Tarsier Studios i Malmö och välkomnar diskussionen.

"Den här diskussionen har verkligen gett mig nytt hopp för branschen"

– Jag personligen har aldrig råkat ut för jobbiga situationer på företagen jag varit anställd på, men har bekanta som inte alltid haft samma tur. Jag är säker på att diskussionen kring jämställdhet kommer mynna ut i både ett bättre klimat för spelskapare i stort med fler glada skapare som gör ännu bättre spel.

Samtliga jag talar med menar att debatten är välbehövlig. Vissa mer än andra. Marko på Talawa utbrister entusiastiskt:

– Det är helt underbart! Jag hoppas den håller i sig och når alla hörn och vrår av branschen. Det är minst sagt på tiden. Den här diskussionen har verkligen gett mig nytt hopp för branschen.

Marko Permanto, Talawa.

– Den är för liten, den måste bli mycket större, menar hans chef, Jesper, som tycker att branschen måste släppa taget om machosynen och bereda plats för den potential mediet har.

– Det är på tiden, speciellt innehållet i spelen och olika spelcommunitys kan vara ganska unkna. Därmed inte sagt att allt är dåligt, men tyvärr finns mycket som är det, säger Fatsharks Karl.

– Man ska inte glömma att spelbranschen fortfarande är ung jämfört med många andra underhållningsbranscher. Det vi ser är en naturlig mognadsprocess. Spelarna blir äldre, utvecklarna likaså, målgrupperna mer varierade. Och precis som i alla förändringsprocesser tar det tid, men förändring är oundviklig, menar Martin Hultberg på #Massive Entertainment.