Uppstickarna #Telltale Games tog steget från välgjord men inte särskilt häpnadsväckande peka och klicka till djupt rörande historieberättande med #The Walking Dead – ett av generationens mest gripande spel. Många små indieutvecklare tar artistiska grepp för att förmedla sin historia: #Thatgamecompany med sitt stilbildande #Journey och svenska #Dennaton Games med övervåldsmassakern #Hotline Miami, för att nämna två.

Men ökat fokus på historieberättande har även inneburit att det vi vanligtvis kallar för spelmekanik många gånger har fått ta ett steg åt sidan. Oavsett om det är ett gripande drama eller en actiontung historia som ska skildras så har storproduktionerna ofta förenklats otroligt mycket för att lämna plats åt hårt regisserade scener. Moderna fps-spel har förvandlats till inte särskilt utmanande “följa John med vapen”-lekar där quick time events är en av grundingredienserna. Man brukar säga att spelen spelar sig själva, en stark trend som etsat sig fast – på gott och ont.

En annan trend är det svala intresset för japanska spel här i väst. Japanerna har tradititionellt haft konsolmarknaden i sitt grepp, men under den här generationen har någonting hänt. Många av de japanska rollspelen, och även spel i andra genrer, som präglade spelbiblioteket på Playstation 2 stannar numera kvar i Japan, eller får med få undantag ganska svala betyg av den västerländska spelpressen om de hittar hit. Spel som #Metal Gear Solid V, #Lollipop Chainsaw och #Killer is Dead kritiseras för sexism. Kulturkrock, eller har västerländska utvecklare slutligen kommit ifatt sina japanska kollegor? Orsakerna argumenteras det om, men många av de förut så dominanta japanska utvecklarna har onekligen haft svårt att slå stort med sina spel i väst under denna period.

Den nuvarande generationen är snart över och det är som sagt på tiden. Men samtidigt som vi blickar framåt och längtar till den nya tekniken kan man fråga sig hur relevant konsolmarknaden kommer bli framöver. Den åttonde generationen med Wii U, Playstation 4 och Xbox One blir enligt vissa analytiker den sista konsolgenerationen. Det kan låta absurt, men om man funderar några steg längre är det inte en helt orimlig framtid. Oculus Rift-skaparen Palmer Luckey har sagt att konsolerna är ointressanta för hans virtual reality-teknik då de låser sig hårdvarumässigt under en väldigt lång tid. Den öppenhet och konstanta utveckling som finns på pc-formatet är enligt honom att föredra.

Modern Warfare - i vardagsrummet

Hårdvaran i Playstation 4 och Xbox One har dessutom debatterats flitigt av konsumenterna. Vi nås ständigt av nyheter att spelen inte orkar med upplösningen 1080p eller bilduppdateringen 60 fps som pc-datorer klarat av i flera år. Historiskt sett har konsolerna alltid varit väldigt starka i början av respektive generation, men så verkar inte vara fallet den här gången. Kanske har vi nått en punkt då det inte längre går att konkurrera med datorerna på hårdvarufronten?

I sådana fall kan man tänka sig en framtid där konsolerna nischar sig mot mindre produktioner, som Android-baserade Ouya, eller för all del det Nintendo brukar ägna sig åt med olika kontrolldon. Det ska förstås även bli intressant att se hur det går för #Valve och deras anspråk på vardagsrummen med Steam Machines. De konsolliknande Linux-datorerna kommer med hårdvara som går att uppgradera och anpassa efter behov, och om satsningen blir framgångsrik kan den sudda ut gränserna mellan pc- och konsol-marknaderna. Resultatet kan bli hur häpnadsväckande som helst.

Oavsett vad framtiden bär med sig är vi tacksamma för alla de framsteg som gjorts sedan 2005. Rörelsekontroller, nedladdningsbart material, indiespel och mycket mer. Vissa saker är en skänk från ovan, rentav branschomvälvande – andra är mindre lyckade och får oss att ledsamt skaka på huvudet. Ska man summera epoken kan man säga att konsolerna tjänstefullt fyllt sin funktion och på många sätt satt spår som vi kommer märka av en lång tid framöver. Kanske för alltid.

Så, Xbox 360, Playstation 3 och Wii – tack för allt! Och även om det är skönt att ni äntligen går i pension kommer vi aldrig glömma bort era positiva bidrag till branschen, era lustiga små egenheter och era fantastiska spelupplevelser.