Det finns väldigt mycket jag tycker om med mmo-genren, som känslan när en helt outforskad, bestående värld breder ut sig framför mig, full med äventyr och möten. Eller att fördjupa mig i avancerade spelsystem och mäta mina förmågor mot andra spelare. Men det jag gillar allra mest är möjligheten att ge mig ut med likasinnade för att tillsammans besegra horder av monster och gigantiska bossar.

Förra veckan lossade #Carbine på munkaveln och låter mig numera rapportera om betainnehållet upp till level 29. Jag har därför passat på att testa tre olika typer av material för flera spelare: en snabb shiphand, ett adventure med annorlunda mekanik och olika valmöjligheter samt en gammal hederlig – och svinsvår! – dungeon.

Att göra resan till Wildstar tillsammans med andra är ett klokt beslut.

Shiphand

Outpost M-13

Kapten Milo har inte världens bästa dag. Han ser ut som en fladdermus, fast okej, det är inte därför han behöver vår hjälp. Istället kastas vi iväg till en gruva på en asteroid där arbetet plötsligt har avbrutits under märkliga former. Och som om inte det vore nog har tjuvar brutit sig in i Milos rymdskepp för att stjäla dyrbara kristaller. Med andra ord: en vanlig rymdmåndag för en entrepenör bland stjärnorna.

Tillsammans med en annan spelare, en tystlåten och Robocop-liknande mechari, tar jag först itu med det mest akuta problemet i lastrummet. Tjuvarna bär runt kristallerna för fulla muggar och utan pardon skjuter vi ihjäl dem allihop, varpå någon slags tjuvledare stormar in och högtidligt proklamerar att: "Vill man få något gjort måste man göra det själv". Skrytmånsen visar sig dock vara lika liten på jorden (eller rymdskeppet) som han är stor i orden, och trots att han är mer stryktålig än sina underhuggare faller han snart död till marken. Då så, vidare mot asteroiden!

Outpost M-13 är kort men naggande gott, som Mission Nexus demonstrerar här.

Eftersom vi gjorde bra ifrån oss och skyddade de flesta av kristallerna har Milo råd att skicka med några soldater som hjälper till att döda de aliens som tydligen har invaderat platsen. Vi slår oss förbi slemmiga organismer och tar oss fram till gruvanläggningen där arbetarna antingen är döda eller saknas. För att nysta vidare i mysteriet samlar vi information samtidigt som vi irrar runt i de mörka lokalerna och navigerar med det svaga skenet från våra ficklampor.

Vi avslutar resan djupt inne i gruvan, med ännu en bossfajt, denna gång mot en stor insekt. Lite klurigare än den förra men fortfarande inte ruskigt utmanande. Runt 20 minuter har passerat sedan vi påbörjade äventyret, som fyller sitt syfte som en matigare variant av de vanliga uppdrag man hittar ute i vida världen. En läcker liten munsbit för den som vill uppleva ett varierat och ganska enkelt äventyr tillsammans med vänner utan att lägga ner tiden och taktiken som krävs i de andra gruppaktiviteterna.

Carbine berättar mer om Shiphand-uppdragen