Samtidigt som nya lagar införs i antipiratkopieringens namn står fri programvara som ett radikalt annorlunda alternativ. Det har visat sig fungera bra på många områden - men fungerar det även för spel?

Det här är vårt DRM-tema:

Kopieringsskydd ses ofta som ett irriterande hinder. Lite extra stök och bök när saker ska installeras och aktiveras och donas med; kanske något som föräras ett argt foruminlägg här och där. Många kritiker sätter emellertid in DRM i ett större perspektiv och ser det som ett allvarligt hot mot användarens rättigheter. En sådan är Free Software Foundation, FSF, en organisation ledd av hackeraktivisten Richard Stallman. Stallman är mest känd för att ha startat rörelsen för fri mjukvara i och med grundandet av GNU-projektet 1983.

[float="right"][ix="91496;w100;nl"]border:0;[/ix][/float]

FSF kallar inte DRM för Digital Rights Management, utan väljer i stället att kalla det Digital Restrictions Management. De menar att DRM-teknik helt enkelt är ett sätt att begränsa användarens frihet och låsa in henne i ett fängelse. "Låsa in i fängelse" är givetvis en pejorativ beskrivning som DRM-förespråkare inte vill kännas vid. Själva poängen med DRM är dock att begränsa vad användaren kan göra med exempelvis ett inköpt spel. Förespråkarna argumenterar för att det bland annat försvarar piratkopiering medan FSF menar att det kan hindra dig från att nyttja de rättigheter som lagen faktiskt ger dig.

Backup vs. DRM

Säkerhetskopiering är ett vanligt exempel. Även om rättsläget inte är helt klart vad gäller backuper av datorprogram - åsikterna om hur lagen (t.ex. 26 g §, 53 § 2 st) ska tolkas går isär, och det tycks inte finnas praxis på området - kan vi för diskussionens skull anta att det är helt okej att göra en säkerhetskopia av ett spel. Du vill inte vara körd när skivan repats sönder av katten om några år. Lagen ger dig rätt att göra en kopia - men spelets kopieringsskydd hindrar dig från att göra det.

År 2005 infördes dessutom ett tillägg, Skydd för tekniska åtgärder, som visserligen "inte är tillämpliga om verket är ett datorprogram", men som i allmänhet gör det olagligt att kringgå kopieringsskydd. Tillägget gör det dessutom olagligt att "tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster" som kringgår kopieringsskydd.

Lagändringen kom till följd av det mycket kontroversiella EU-direktivet 2001/29/EC, "Infosoc-direktivet", som i sin tur är en implementering av WIPO:s fördrag från 1996 om upphovsrätt. Fördraget implementerades i USA i och med den minst lika kontroversiella Digital Millennium Copyright Act, DMCA. Lagar, direktiv och fördrag som dessa, som kommit till efter hårt lobbyarbete av företrädare för de stora upphovsrättsinnehavarna, är huvudmålen för många DRM-kritiker.

Föregående Nästa
Tjena, Jag jobbar på http://www.PowerChallenge.com i Linköping och vi sitter och tampas en del (visserligen indirekt) i detta ämnet, just angående fria spel att ladda ner vs DRM skyddade produkter där man tvingar på folk att betala upfront för ett spel.... 05/03 Poängen är att JAG inte har betalat något. Och visst, jag håller med. Det är en propagandaprodukt men icke desto mindre så är det ett spel, och jag betalade inte för det :P 04/03 Sluta göra alla dessa skit spel, enkelt svar. Jag köper Creative Assembly, Bioware och Blizzard spel + strategispelen under THQ snubbarna. Enklelt vågade köp för min del. Ingen av dessa har drabbats extremt av finanskrisen heller. Kanske THQ I sin helhe... 04/03 Det kan jag inte riktigt hålla med om, om något är det snarare försäljning som det vill förhindra genom att se till att du aldrig äger det exemplar du har köpt och att det inte kan säljas vidare. Lite tillskruvat kanske men för mig har DRM inget med tra... 03/03 Lite dåligt exempel eftersom det är en propagandaprodukt - dessutom har det inte varit gratis för amerikanska skattebetalare. ;) För de som undrar om kostnaden på ett spel: Ett spel tar i snitt 2 år att göra klart idag. Räkna på en snittlön på 24000 för... 03/03 Du har rätt, större delen av artikeln har inte med DRM i sig att göra. Jag vill mest bara diskutera alternativ till traditionell exemplarförsäljning, som ju är det som DRM försöker skydda. 03/03 Mycket bra skrivet jag hoppas det blir mer såna här artiklar när ni är helt klara med DRM. 03/03 Wolfenstein Enemy Territory är gratis: http://www.wolfenstein.nu/articles.php?article_id=6 03/03 warsow är gratis. 03/03 Intressant artikel i sig, men hade kanske inte så mycket med DRM att göra? Finns ju icke-öppna produkter som är DRM-fria, tex. allt på Good Old Games, Introversions spel, etc. 03/03
Skicka en rättelse