Nyhetsbyrån Reuters har i dagarna rapporterat att Tyler Blevins, kanske mer känd under sitt alias "Ninja", fick runt nio miljoner kronor i betalt för att streama Apex Legends vid releasen. Ninja var en av flertalet högprofilerade streamers som deltog i marknadsföringskampanjen, och själv kan han skryta med fler än 13 miljoner följare på Twitch.

Representanter för både Electronic Arts och Ninja har avböjt att kommentera överenskommelsen, men i vakan av releasen kan vi åtminstone konstatera att EA:s marknadsföringsavdelning gjort det mesta rätt. Efter bara en månad på marknaden hade man nått fler än 50 miljoner spelare, och populariteten lär inte dala i första taget.

Så här sade Drew McCoy, lead producer hos EA, om lanseringen:

Vi ville verkligen skapa en dag när du inte kunde undvika Apex om du brydde dig om spelande, och vi ville att det skulle kännas som en händelse som inträffade överallt Jorden runt på den dagen. Vi hade streamers från hela Europa, Latinamerika, Nordamerika, Korea och Japan, så att vi kunde få ut vårt budskap och folk skulle se spelet.

Är du en av de 50 miljonerna?