"Dödsdömt" var första tanken i skallen efter beskedet att Microsoft Flight Simulator skulle släppas till konsol. För konsoler gör många saker bra, men dit hör inte att driva ett spel fyllt av spektakulär grafik och resurshungriga effekter. Och kontrollerna... Hur styr man en Jumbojet med gamepad utan att både plan och trovärdighet havererar?

"Det visade sig att Asobo begått trolleri"

Så kom spelet nyligen till Xbox Series X och S, och det visade sig att Asobo begått trolleri med hårdvaran. För det ser bra ut och rullar på i okej framerate. Jag har flugit det på en Series X, där upplösningen som mest är 4K och skalas automatiskt för att försöka hålla stabila 30 bilder i sekunden. Knappast en siffra att jubla över i andra spelsammanhang, men i en stillsam flygsim som denna räcker det, och det är främst vid sista delen av landningen som stabil bildström är ett måste.

MS Flight Sim är vackert också på Xbox.

Det bor en del folk i Tokyo.

Över landsbygd, vatten och de flesta samhällen flyter det stabilt, men i detaljerade storstäder som Tokyo räcker maskinens muskler inte riktigt till. Bilden kan hacka vid panorering, frameraten är jobbigt låg och ibland fryser spelet nån sekund. Pc-versionen har haft liknande problem, men det har patchats till det bättre. Jag hoppas att Xboxen får samma behandling, för även om det händer sällan så blir bilduppdateringen ibland ett problem. När jag ska sätta ner ett trögt trafikflygplan på Haneda-flygplatsen i Tokyo får jag så få bilder att jag överkompenserar med styrspaken, och landningen blir så hård att jag inte vet om jag ska taxa till hangaren eller skroten.

Calle om Xbox Series S:
Jag har lirat på Series S till stor förnöjelse. Visst, bilduppdateringen blir lite ledsen när jag kryssar mellan skyskrapor i New York men eftersom jag inte är ute efter simulatorupplevelsen, utan snarare glorifierad Google Earth-sightseeing, är prestandan tillräcklig. Varför landa när jag bara kan hoppa direkt till nästa turistmål?

Redan vid pc-premiären fanns gamepad-stöd, och det funkade bra. Utvecklarna har fått in de viktigaste funktionerna (styrning, gas, trim, klaffar, kamera). Smart nog används bumperknapparna i kombination med de vanliga för att flerfaldiga alternativen. Högerbumper plus höger styrspak för trim. Tryck vänsterspakens knapp så får du motsvarigheten till muspekare på skärmen, med vilken du styr menyn upptill (samma som på pc). Där finns också grafik som visar kontroll-layouten. Och i den vanliga settings-menyn kan du konfigurera gamepaden som du vill, på samma sätt som i datorversionen.

En Hawaii-ö på Xbox Series X...

... och på pc.

Asobo har gjort ett jättejobb med att få kontrollerna att funka med gamepad.

Det här räcker mer än väl för att casual-flyga små propellerplan med ändalykten behagligt nedsänkt i soffan. Och vill du ha det riktigt avslappnat finns såna där hjälmar med ölhållare och sugrö… Ähum, jag menar, det finns mängder med flyghjälpmedel att aktivera. Men det går lika bra att slänga alla kryckor och försöka flyga på riktigt. Ellar ja, lika riktigt som på pc åtminstone. Visst, stödet för flygspakar är begränsat på konsol (läs vårt test av Thrustmasters Xbox-flygkontroller!), men både hotas-joystick och roder finns om du vill, och inget hindrar dig från att ordna en flygning från, säg, Kastrup till Charles de Gaulle i Paris i en Dreamliner, eller ta Cessna 152:an från Bromma till Visby. Fast även om MS Flight Sim kan göras snällt håller spelet kvar vid genrens grundprinciper: trovärdigt. Du kan exempelvis inte flyga rakt uppåt. Åtminstone inte särskilt länge, och inte utan att få veta vad "stall" innebär.

"Valfriheten är en av storheterna med MS Flight Simulator"

Men ju fler grejer du känner att du själv vill sköta, desto större skäl att fixa fler kontroller. Joystick är trevligt, framförallt för känslan, men anslut gärna tangentbord och kanske mus så blir det enklare att sköta saker som autopilot, luftbroms, frysskydd, belysning och radio, alltså den den myriad knappar som bor i cockpiten. Fler kontroller höjer upplevelsen och gör det mycket enklare att fixa med alla de där små detaljerna. I grund och botten är det ju det som lockar med en sån här simulator – att lära sig flyga, inte bara titta på sevärdheter och sitt eget hus. Men du gör givetvis som du vill, och just valfriheten är en av storheterna med MS Flight Simulator. Spelet ger dig verktygen, använd dem hur du vill.

Det är bara att konstatera att Asobo gjort en heroisk insats som fått en komplex flygsimulator att inte bara fungera på konsol – den är kul. Även Microsoft ska ha beröm för hur mycket kraft det går att krama ur deras senaste Xboxar. Givetvis kan grafiken köras snyggare på en normal spel-pc, men den kostar å andra sidan flera gånger mer och skillnaden är mindre än jag väntade mig.

Storstäder kan sänka frameraten.

En snabbare fotograf hade fått mer med av Empire State Building.

"Spelet ger dig verktygen, använd dem hur du vill"

Men mest imponerar hur de lyckats göra en superseriös simulator så flexibel och njutbar – den är lika trevlig från soffan som i hemma-cockpiten med flygkontroller för flera tusen kronor. Det är en annan upplevelse förstås, ett annat sätt att flyga, men om du är inställd på det finns en hel värld (bokstavligen) att besöka. Kompromisser brukar annars innebära att helheten blir lidande. Men Microsoft Flight Simulator kompromissar inte, det ger oss möjlighet att uppleva ett i grunden jäkligt avancerat spel precis så bekvämt som vi vill. Och behöver.

Det pratas nu om att spelet ska släppas till Xbox One. Första tanken är att de driver med oss. Men efter Xbox Series-versionen misstänker jag att allt är möjligt där borta hos Asobo.

Fotnot: Om du äger MS Flight Sim på pc kan du spela det med samma konto på Xbox Series, och omvänt. Det finns också på Game Pass till båda plattformarna.

Test – Thrustmasters Xbox-kompatibla joystick och roderpedaler
Recension – Microsoft Flight Simulator på pc

Microsoft Flight Simulator (Xbox)
4
Mycket bra
+
En flygsim som faktiskt funkar bra på konsol
+
Tillgängligt utan att kompromissa
+
Stundtals otroligt vackert
-
Ojämn framerate i storstäder
-
Menybläddring med gamepad tar tid
-
Lite oputs och buggar
Det här betyder betygen på FZ